Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön ja auton omistaminen

Vierailija
22.01.2026 |

Asun 4km päässä lähimmästä bussipysäkistä ja lähimpään kaupunkiin tulisi varmasti 2h yhteen suuntaan jos sinne töihin matkaisin. Voiko työkkäri velvoittaa muta hankkimaan auton? Olen tehnyt vime vuodet etätöitä mutta työt loppuivat.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on tuottamatonta omaisuutta, se pikemminkin vain vie rahaa koko ajan vaikket edes ajaisi sillä, koska ajoneuvovero ja vakuutukset.

Vierailija
22/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun jaloissa jotain vikaa!?

Polkupyörällä bussipysäkille ja siitä dösällä töihin. Sitten kun olet pari kuukautta töissä käynyt niin ehkä olet saanut säästettyä tarpeeksi rahaa oman auton ostamiseen.

Ei se yhteiskunan vika ole, että olet päättänyt asua jossain mörön perseessä josta ei pääse mihinkään kulkemaan järkevästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto on tuottamatonta omaisuutta, se pikemminkin vain vie rahaa koko ajan vaikket edes ajaisi sillä, koska ajoneuvovero ja vakuutukset.

Auto maksaa helposti tuhansia euroja vuodessa vaikka vaikkei sillä ajettaisi metriäkään. Vähän turhan kallis harrastus vähävaraiselle työttömälle.

Vierailija
24/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asut siis todella korvessa jos noin pitkä matka lähimpään kaupunkiin. Miten olet selvinnyt nyt ilman autoa?

Vierailija
25/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jotenkin siis selviät nytkin ilman autoa ja käyt esim kaupassa? Vai miten poistut kotoa ilman autoa?

Käyn yhdessä lähellä asuvan tutun kanssa.

Vierailija
26/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytäänkö auton omistamisesta vielä kun ilmoittautuu työttömäksi? 

Vierailija
27/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, että jos muuttaa jonnekin keskelle Lapin erämaata niin pitää olla oikeutettu saamaan ikuisesti työttömyyskorvauksia vastikkeettomasti sillä perusteella, että voi sanoa töihin menemisen olevan liian vaivallosta?

Vierailija
28/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jotenkin siis selviät nytkin ilman autoa ja käyt esim kaupassa? Vai miten poistut kotoa ilman autoa?

Käyn yhdessä lähellä asuvan tutun kanssa.

Tätähän ei usko Erkkikään. 

Vierailija
29/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asut siis todella korvessa jos noin pitkä matka lähimpään kaupunkiin. Miten olet selvinnyt nyt ilman autoa?

Lähin kaupunki on 40km päässä. Lähin kauppa 3km. Mutta pysäkki, josta tuonne kaupunkiin menee harvemmin kuin tunnissa bussi sijaitsee kauempana. Kyseessä pikavuorot. ap

Vierailija
30/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa myös oma auto voi vaikuttaa työttömyystukien suuruuteen.

Älä viitsi paskaa kirjoittaa!

Totta tämä on. Jos omaisuuden arvo ylittää 10 000€ vähenee työttömyystuki. Kesällä tulee uudistus voimaan.

Lueppa uudistus uudestaan tarkkaa ja harkiten, ainoastaan vähentää tietyn prosentin jos tuen päälle saat tuloa 311e ja sen ylittävältä osalta.

Vierailija
31/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AUTOT OVAT RIKKAIDEN JUTTU

Tämä!

Vierailija
32/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa myös oma auto voi vaikuttaa työttömyystukien suuruuteen.

Jatkossa ei ole työttömyystukia. Ne lakkaavat huhtikuun lopussa. 

No, eivät kyllä lakkaa. Ihan samoin tulee, kuin nytkin. Ainoastaan isot, yli 311e/kk olevat tulot vaikuttaa 50% saamassa määrään. Eli esim. 411 pääomatuloilla, säästökoroilla, myyntivoitolla etc. Menetät 50e entiseen verrattuna. Töistä menee heitin joka sentistä puolet valtiolle eli 100 osa-aikatöistä 50 euroa katoo päivä... anteeksi, siis yleistuesta. ja tämä on totuus. ja Huom. jatkossa myös myyntisi vaikuttaa. jos myyt sen autosi ja saat vaikkapa 2000e, niin tulo jaetaan 12 kuukaudelle ja 311 euron ylimenevä osa vähentää 50% yleistukeasi. asia kysytty kelalta ja siitä on myös tiedot netissä, JOS viitsii lukea!

Vierailija
33/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähin kaupunki on 40km päässä. Lähin kauppa 3km. Mutta pysäkki, josta tuonne kaupunkiin menee harvemmin kuin tunnissa bussi sijaitsee kauempana. Kyseessä pikavuorot. ap

Lähimpään kaupunkiin se bussi ei aja todellakaan sitä kahta tuntia, jos matkaa 40km. Ja jos jaksat kävellä kauppaan 3km, menee se sinne bussipysäkille myös helposti, jos se 4km. Olisit etätöitä tehdessä säästänyt siihen autoon rahaa. Olet varmaan ainut ilman autoa, se bussi ajaa tuon 40km max 40min. 

Vierailija
34/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Mikä tämä? Itse olen siivoustyöntekijä ja mulla on melko uusi hybrid. 

Vierailija
35/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palturia koko tarina. AP ei edes tiedä kauanko bussi ajaa perähikiällä sen 40kilsaa. Ei se kyllä pikavuoro kahta tuntia körryttele suuntaansa.

Vierailija
36/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto on maaseudulla välttämätön.

Eikä ole. Koko ikänsä saaristossa elänyt maaseutulainen.

Vierailija
37/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähimpään kaupunkiin se bussi ei aja todellakaan sitä kahta tuntia, jos matkaa 40km. Ja jos jaksat kävellä kauppaan 3km, menee se sinne bussipysäkille myös helposti, jos se 4km. Olisit etätöitä tehdessä säästänyt siihen autoon rahaa. Olet varmaan ainut ilman autoa, se bussi ajaa tuon 40km max 40min. 

Kävely pysäkille vie noin 30-40 minuuttia. Bussi ajaa kaupungin keskustaan 45 minuuttia. Työpaikka ei välttämättä sijaitse aivan pysäkin vieressä eli tuosta tulee helposti 1.5h yhteen suuntaan. 

Vierailija
38/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Mikä tämä? Itse olen siivoustyöntekijä ja mulla on melko uusi hybrid. 

Täällä kaikki ne jotka ei elä työmarkkinatuella ovat rikkaita. 

Vierailija
39/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että jos muuttaa jonnekin keskelle Lapin erämaata niin pitää olla oikeutettu saamaan ikuisesti työttömyyskorvauksia vastikkeettomasti sillä perusteella, että voi sanoa töihin menemisen olevan liian vaivallosta?

Kyllä. Lähin kaupunki on 45km päässä. Lähin kauppa 9.5km. Bussi menee 2km. Päässä olevan pysäkin ohi 2x päivässä mutta suunta väärä. Pääsisin päiväksi hevonvitt... odottamaan 30km. Päähän, että pääsen kyseisen bussin kyydissä sitten kylille n. 18 aikoihin. Silloin edes mikään työ enää ala. Ainakin vaikea sovittaa mihinkään hommaan. Kyseessä vain koululaiskuljetus. Ilmeisesti?. Muuten en kyllä tuota vuoroa tajua. Muita ei mene ja loma-aikoihin ei edes kulje 

Asun "huitsin perseessä", koska olen lähes aina asunut täällä. Talo maksettu ja edullista asua. Siksi siis valtion tulee hoitaa minulle rahat. Ei se maksa minulle taloakaan uudelta paikkakunnalta. Tämän ole ihan itse maksanut ja olisin edelleen töissä, elleivät olisi persuilleet suomea perikatoon! Vielä 1.5 vuotta sitten olin kokopäivä hommissa ja ihan tällä paikkakunnalla. Myös aiemmatkin työpaikat tässä samassa paikassa kuntaa. Ei tarvinnut ulkopitäjiin ajella. Nyt ei kun kaatuu firmoja koko ajan! Tuossa meni kauppakin, joka toiminut lapsuudestanikin saakka ja lienee ollut sitä ennenkin olemassa. Muistan itse sen vain ko ajalta, kun olin "paloaammuttimen" kokoinen peukaloa imeskelevä n. 4-5 - vuotias... ja nyt olenjo 60v. Eli paska hallitus! Koko Suomi meni konkurssiin alle vuodessa! Kaikkien aikojen huonoimmat tilastot kaikissa tilastoissa ja asioissa. Oikeita Euroopan ennätyksiä. 90- lukukaan ei enää pärjää miinustilastoissa! Siksi valtio saa maksaa ja on oikeus ja kohtuus meille maalaisille. Piste!

Vierailija
40/71 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palturia koko tarina. AP ei edes tiedä kauanko bussi ajaa perähikiällä sen 40kilsaa. Ei se kyllä pikavuoro kahta tuntia körryttele suuntaansa.

Joo, ei ehkä kahta tuntia mutta huomattavasti kauemmin kuin henkilöautolla kun se kiertää kaikki tontunperseen kylän pysäkit, eikä suorinta reittiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi