Keitä tulee kutsua hautajaisiin?
Onko oikein että äitinsä menettänyt ei kutsu äidin veljeä hautajaisiin sen perusteella että äiti ja tämän veli eivät ole olleet yhteyksissä 10 vuoteen äidin sairastelun aikana? Veli on nyt loukkaantunut kun ei ole saanut kutsua hautajaisiin. Veli itse on kuitenkin tehnyt jo pitkän ajan olla poissa siskonsa elämästä. Tulisiko hautajaisiin kuitenkin kutsua sisarussuhteen perusteella vaikka yhteydenpitoa ei ole enää ollut?
Kommentit (28)
Ei ole pakko kutsua ketään. Se on ihan järjestäjän päätettävissä.
Ei tarvitse kutsua. Se joka järjestää hautajaiset päättää ketä kutsuu.
Joku pahoittaa aina kuitenkin mielensä.
Onko äitinsä menettänyt itse ollut missään yhteydessä tai tekemisissä enonsa kanssa ja millaisella aikavälillä?
Ei kutsuttu isämme veljeä, koska eivät olleet nähneet tai pitäneet yhteyttä eräästä tietystä (hyvästä) syystä 20 vuoteen. En tiedä, tietääkö veli edes vieläkään veljensä kuolleen, koska vanhemmistakaan kumpikaan ei ollut elossa enää ja kun ei ollut mitenkään osaa eikä arpaa perimisjärjestyksessä, niin..
Jos kuollut itse vielä eläessään on esittänyt toiveen että veljeään ei kutsuta, sillä mennään.
On voinut olla äidin toive. Mummini toivoi ettei hänen kuolemasta ilmoiteta sisarille kuin vasta hautajaisten jälkeen. Mummi ei pitänyt sisaruksistaan. Kyllähän he kritisoivat, mutta ei kuulunut heille.
Kun lapseni kuoli, hänen isänsä kielsi minua kutsumasta hautajaisiin ketään sukulaisiaan. No saatana. Lapsen isän sukulaiset olivat myös yhteisen lapsemme sukulaisia. Yksi heistä, lapseni serkku, sanoi että tulee vaikka ei kutsuttaisikaan.
Lapsen isä uhkasi järjestää toiset hautajaiset. Tarkoitti kaiketi muistotilaisuutta mutta ei sitten kutsunut ketään vaan joi kännit.
Minä lähtisin siitä, että lähisukulaiset kutsutaan. Itse päättävät tulevatko. Ja varsinkin jos haluavat tulla, saavat mahdollisuuden saatta viimeiselle matkalle.
Minusta on väärin että sisarukselle ei anneta mahdollisuutta hyvästellä
Olivatko he riidoissa vai miksi eivät olleet yhteyksissä?
Aiotko sinä ap kutsua hautajaisiin niin valtavan määrän väkeä, ettei vainajan oma veli mahdu vai onko hän muikku?
Tuskinpa vainaja voi siihen paljoa vaikuttaa, jollei hänellä ole valmista suunnitelmaa oman kuoleman varalta osana testamenttiä. Järkevintä lienee kutsua lähisukulaiset ja lähimmät ystävät, joiden kanssa vainajan on ollut tekemissä. Tuhkaaminen tekee hautajaisseremonista yksinkertaisemman, sillä silloin ei tarvita monia arkunkantajia vaan se tuhkauurna lasketaan hautaan myöhemmin vain lähiomaisten läsnäolessa. Tavallisesti siunaustilaisuuden jälkeen järjestetään muistotilaisuus, jonka tarjoilusta vastaa usein ateriapalvelu ja silloin voi jutella jo vähän vapautuneemmin sukulaisten kanssa,
En ole koskaan ollut kutsuvierashautajaisissa. Aina on ollut lehdessä avoin kutsu.
Minusta vainajan sisarukset pitää kutsua, ellei sitten vainaja ole itse (vielä eläessään) esittänyt toivetta, että heitä ei kutsuta.
Kun minun isä kuoli, kutsuin luonnollisesti isäni sisarukset kaikki. En olisi kutsunut vain jos isäni olisi nimenomaisesti kieltänyt. Mutta kun kutsuin, sanoi tätini että kaikki sisarusten lapset pitää myös kutsua koska hän ei pääse ilman lastaan (kyytiongelma). Olin vähän eri mieltä, mutta myönnyin. Moni ei tullut mutta toisaalta serkuistani eräskin tuli monen sadan kilometrin päästä, vaikkei viime vuosina ollut isäni kanssa tekemisissä, mutta oli historiassa niin hyvät muistot että halusi ehdottomasti tulla. Koin että kaikki voittivat.
Naimattoman Tädin hautajaisiin kutsuttiin kantajiksi tädin sisaren tyttären Kaisan mies ja kaksi poikaa, siskon kaksi poikaa Jari ja Jaakko ja Jaakon poika Jesse. Lisäksi kutsuttiin Jarin vaimo kahden lapsensa kanssa ja Jaakon kaksi tytärtä sekä Tädin serkku.
Muistotilaisuteen tulivat myös pappi ja kanttori
Ei välttämättä ketään.