Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toisesta keskustelusta inspiroituneena, syöpä ja paino.

Vierailija
21.01.2026 |

Taas tuli teksti: kaikki tietävät, että syöpä ja sen hoidot laihduttavat.

Ei ei. Voivat myös lihottaa. Leikkaus voi lamata elimistön, leikkauksen jälkeen ei välttämättä liikuta aikoihin ja hormoniperäisessä syövässä lopetetaan väkisin hormonitoiminta.

Rintasyöpäpotilaat lihovat usein.

Pieni tietoisku.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani rintasyöpään sairastuneet naiset ovat olleet laihoja. Ikähaarukka vähän päälle 30v. - melkein 90v.

Vierailija
2/12 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani rintasyöpään sairastuneet naiset ovat olleet laihoja. Ikähaarukka vähän päälle 30v. - melkein 90v.

Kaikki jotka minä tunnen ovat olleet normipainoisia tai ylipainoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvain käyttää glukoosia ravintonaan.

> lopeta sokerin syönti

Vierailija
4/12 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on perinnöllinen, niin sellaiset ovat usein olleet myös laihoja, mutta sitten nämä yli 50v sairastuneet, ovat enemmän olleet pulleita

Vierailija
5/12 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laihduin hoitojen aikana koska meni ruokahalu. Ei ollut pahoinvointia lääkityksen ansiosta, mutta ei ollut myöskään ruokahalua. Mulla oli imukudossyöpä.

Vierailija
6/12 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äidillä ei vaikuttanut painoon mitenkään. Toisekseen kerrotko mikä leikkaus "lamaannuttaa" elimistön ? Ei mikään jos ei sitten joku nikama leikkaus mene selkärangassa pieleen. Minua on leikattu pari kertaa, äidiltä leikattu syöpä jne ja tunnen monta muutakin leikkauksessa käynyttä, kenenkään elimistö ei ole lamaantunut. Toisekseen esim hormonaalinen rintasyöpä hoidetaan leikkauksella ja sädehoidolla, eikä nekään lamaannuta yhtään mitään muuta kuin sen syöpä kasvaimen 

Vierailija
7/12 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äidillä ei vaikuttanut painoon mitenkään. Toisekseen kerrotko mikä leikkaus "lamaannuttaa" elimistön ? Ei mikään jos ei sitten joku nikama leikkaus mene selkärangassa pieleen. Minua on leikattu pari kertaa, äidiltä leikattu syöpä jne ja tunnen monta muutakin leikkauksessa käynyttä, kenenkään elimistö ei ole lamaantunut. Toisekseen esim hormonaalinen rintasyöpä hoidetaan leikkauksella ja sädehoidolla, eikä nekään lamaannuta yhtään mitään muuta kuin sen syöpä kasvaimen 

En tiedä mikä lamasi, mutta paino nousi viikossa 6 kiloa. Nestettä tietenkin, mutta ei makaamalla lähtenyt. Sitten alkoikin hormoniblokkerit.

Vierailija
9/12 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä leikattu rintasyöpä, päälle sädehoitoja ja nyt hormonilääkityksellä. Olin vähän ylipainoinen sairastuessani ja olen edelleen nyt reilun vuoden jälkeen. Ei vaikuttanut siis painoon lainkaan.

N 51

Vierailija
10/12 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla, mutta monella. Yllä linkki tutkimukseen.

Vierailija
11/12 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa avata tuo linkki, niin faktat nähtävillä.

-Ei ap, mutta asian kokenut.

Vierailija
12/12 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Painonnousu diagnoosin jälkeen on yleinen ongelma rintasyöpäpotilailla. Tutkimme diagnoosinjälkeistä painonmuutosta ja sen riskitekijöitä rintasyöpäpotilailla. Oletuksena oli, että rintasyöpäpotilaat lihovat hoitojen jälkeen ja että paino pysyy korkeampana myös pidemmän seuranta-ajan jälkeen. Lisäksi oletimme, että hoidoilla aiheutetut hormonaaliset muutokset ovat yhteydessä painonnousuun."

"Tulokset tukevat aiempia havaintoja rintasyöpäpotilaiden lihomisesta diagnoosin ja hoitojen jälkeen. Varsinkin nuorten ja diagnoosihetkellä normaalipainoisten rintasyöpäpotilaiden painonnousu hoitojen jälkeen on yleinen ongelma."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi