Kauhea riita kun en halua maksaa puolia sähkölaskusta
Sovittiin puolison kanssa, että minä lakkaan valittamasta sähkön käytöstä ja hän maksaa aiempaa laskua ylimenevän osan. Nyt kun tulikin tuplasti isompi sähkölasku hänen älyvapaan sähkön käyttönsä takia, niin vaatii minua maksamaan puolet? Millä ihmeellä saa aikuisen ihmisen tajuamaan, että talvella ei voi jatkuvasti pitää ikkunoita auki tai ottaa pitkiä suihkuja kahdesti päivässä sen näkymättä sähkölaskussa? Kaikki tästä mainitseminen johtaa aina riitoihin miten muka nalkutan turhasta, mutta en minä halua maksaa satoja euroja kuussa vain sähköstä.
Kommentit (81)
"Höpö höpö taas. Asun itse sähkölämmitteisessä omakotitalossa ja nautin pitkistä suihkuista. Noilla kahdella ei todellakaan saa sähkölaskua tuplaantumaan, jos harrastaa molempia normaalin rajoissa."
Oletko siis ollut joskus pitkään nauttimatta pitkistä suihkuista ja ollut tuulettamatta vai miten tiedät sen vaikutuksen?
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö taas. Asun itse sähkölämmitteisessä omakotitalossa ja nautin pitkistä suihkuista. Noilla kahdella ei todellakaan saa sähkölaskua tuplaantumaan, jos harrastaa molempia normaalin rajoissa.
Jos käy kaksi kertaa päivässä pitkässä suihkussa, kyllä sähkönkulutus tuplaantuu kun varaaja alkaa paahtaa täydellä teholla hetkellisesti yhden kerran sijasta kaksi.
"Vesivaraajan voi laittaa ajastimella lämpeämään vain osan päivästä. "
Sitten vesi ei ole lämmintä jos sitä käyttää paljon.
Kuten moni täällä sanonut noilla ei saa sähkölaskua tuplattua omakotitalossa. Nyt on tulleet pakkaset ja sähköä kuluu enemmän asunnon lämmittämiseen.
Talvella sähkölasku on tämän johdosta (joillekin yllätyksenä) tuplasti enemmän talvella, kuin kesällä.
Miten saatte sähköön kulumaan satoja euroja kuukaudessa? Onko teillä kiinteä sähkön hinta ja vanha talo?
Meillä on neljän hengen talous sähkölämmitteisessä omakotitalossa ja viime kuun sähköenergia maksoi 90 €. Ei lämmitetä puulla, koska pörssisähkö on naurettavan halpaa. :)
"Jos käy kaksi kertaa päivässä pitkässä suihkussa, kyllä sähkönkulutus tuplaantuu kun varaaja alkaa paahtaa täydellä teholla hetkellisesti yhden kerran sijasta kaksi. "
Vaikutus voi olla jopa suurempi koska normaalisti varaaja lämpeää yöllä jollon siirtohinnassa on monilla halvempi "yötariffi" ja sähkökin on usein halvempaa (jos on pörssisähkö). Jos varaaja paahtaa myös päivällä niin hinta on sille lämmitykselle suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä talvellakin huoneilmaa kuuluu tuulettaa. Ja eikö suihkussa käyminen näy vesilaskussa eikä sähkölaskussa?
Milläs luulet sen veden lämpiävän? aurinkotuulellako vai jollakin salaperäisellä energialla?
Kaukolämmöllä tietenkin.
Puoliso jos lupasi maksaa niin sitten maksakoot. Toki normaalia maksaa 50-50, mutta jos toisen käyttö on holtitonta niin eihän tuo 5050 ole enää reilua. Sama pätee ruokalaskuun tms.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö taas. Asun itse sähkölämmitteisessä omakotitalossa ja nautin pitkistä suihkuista. Noilla kahdella ei todellakaan saa sähkölaskua tuplaantumaan, jos harrastaa molempia normaalin rajoissa.
Kyllä muuten saa kun yhdestä huoneesta on ikkuna jatkuvasti auki ja päälle vielä päivittäiset tuuletukset. Ja onhan se lämmitettävän veden määräkin aivan eri verrattuna lyhyisiin suihkuihin harvemmin. Sen näkee sähköyhtiön sovelluksestakin, että suihkun jälkeen tulee piikki kun vettä lämmitetään lisää.
Vierailija kirjoitti:
"Höpö höpö taas. Asun itse sähkölämmitteisessä omakotitalossa ja nautin pitkistä suihkuista. Noilla kahdella ei todellakaan saa sähkölaskua tuplaantumaan, jos harrastaa molempia normaalin rajoissa."
Oletko siis ollut joskus pitkään nauttimatta pitkistä suihkuista ja ollut tuulettamatta vai miten tiedät sen vaikutuksen?
No, siitä, että suihkussa kävijöitä on nyt mm. yksi lotraaja enemmän (lapsi). Silti ei ole lasku tuplaantunut, eikä noussut kolmasosaa.
Yhdet puheet niin kuin sököpelissä. Ainahan on maksettava eikös juu, mitä tässä maailmassa velkaantuu.
Ymmärrän, asun itse tuhlarin kanssa, joka ei osaa pitää euroistaan kiinni. Itse olen tarkan markan nainen. Ahdistaa, kun toinen ei osaa kilpailuttaa mitään vaan tekee huonoja sopimuksia yms. kaupasta raahaa kaikkea muuta kuin terveellista ruokaa kaapit täyteen, no mitäs sitten syödään ruoaksi kun kaikki on lihottavaa sontaa? Ostaa turhaa tavaraa kaikki paikat täyteen yms. Ja huom, nämä kaikki paljastuivat vasta kun olimme muuttaneet yhteen, osasi hyvin peitellä tapansa ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Maksa laskusi. Et saamiestä muuttumaan
Miksi oletat kyseessä olevan mies? Itse olen useammin nähnyt sähkönkäytöstä tarkkoja miehiä kuin naisia. Ei tämä asia varmaan kovin sukupuolittunut ole.
No jos sovitte jo että mies maksaa lisääntyneen sähkönkäytön kulut niin sitten hän maksaa. Sopimus on sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Kuten moni täällä sanonut noilla ei saa sähkölaskua tuplattua omakotitalossa. Nyt on tulleet pakkaset ja sähköä kuluu enemmän asunnon lämmittämiseen.
Talvella sähkölasku on tämän johdosta (joillekin yllätyksenä) tuplasti enemmän talvella, kuin kesällä.
Aivan varmasti saa tuplattua pitämällä ikkunoita auki ja lämmittämällä vettä jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
"Vesivaraajan voi laittaa ajastimella lämpeämään vain osan päivästä. "
Sitten vesi ei ole lämmintä jos sitä käyttää paljon.
Ei ole ikinä ollut moista ongelmaa neljän hengen taloudessa?
Vierailija kirjoitti:
0/5.
Ihan kuin noilla mainitsemillasi saisi sähkölaskun tuplaantumaan 😂
Kyllä saa . Varsikin veden lämmittäminen vie paljon sähköä, kuten lämmityskin
Milläs luulet sen veden lämpiävän? aurinkotuulellako vai jollakin salaperäisellä energialla?