Kuolemat vanhinkodeissa
Tänään jo toinen kuolema lyhyen ajan sisään. Vaikuttaa kyllä tämäkin vahvasti siltä ettei hoitajia ole ollut riittävästi valvomaan turvallista asumista.
Tällaisiako säilytyspaikkoja haluamme läheisillemme? Muistamattomat vaeltelevat vailla päämäärää ja mennään tuurilla, sattuuko jotain. Asukkaiden ymmärrys ja toimintakyky ei useinkaan riitä naapurin kanssa toimimiseen, joillain voi olla harhojakin jolloin toiminta ei ole tarkoituksenmukaista. Mielestäni tällaisen toimintakyvyn omaavaa ei tule jättää harhailemaan yksin, edes suljetussa palvelukodissa, sillä kukaan ei tiedä mitä käy kun hoitajat ovat toisaalla.
Nykyisellään hoitajien työpanos riittää kuitenkin vain tasan siihen, ettei kukaan ole nälässä tai ulosteissa. Välillä tuntuu ettei sekään aina onnistu viivytyksettä.
On vaadittava muutosta tai mahdollistettava paremmin omaisen hoitaminen itse kotona!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankalia tilanteita kun samassa yksikössä on sekä täysin vuodepotilaita että liikkuvia muistisairaita jotka voi saada ties mitä ideoita. Käyvät penkomassa ja vievät tavaroita, käyvät kiinni. Eikä vuodepotilaitakaan voi aina pitää lukkojen takana.
Kyllä vuodepotilaan huoneen oven voi lukita. Hoitajilla voi olla kulkulätkä ja omaisille myös.
Ne onkin lukossa
Avaimilla äitini palvelukodissa käyttävät. Ei välttämättä ole lukossa, me valitsimme oven pidettävän lukossa.
"Yleensä kuolemat painottuvat voimakkaasti elämän loppupäähän"
Puhutko nyt siitä mummosta joka kiipesi toisen sänkyyn ja tukehdutti tämän?
Vuodenvaihteen molemmin puolin on laitoksissa ja osastoilla aina piikki kuolemien määrässä. Ihan normisettiä. Samoin kuin se että mt-potilaat vauhkoontuvat aina syksyllä ja keväällä.
Sos ministeri jossain vaiheessa eduskunnassa totesi vanhuksille vaan tietokone pöydälle hoitaja voi sitten joskus ottaa yhteyttä potilaaseen
Hoitajille jäädä sitten aikaa kuulemma muihin töihin....
Marinin hallitus nosti hoitajamitoitusta vanhusten suojelemiseksi tältä (koska Sipilän kaudella paljastui, että Hoivahelveteissä laskettiin jopa kiinteistönhuoltajat hoitohenkilökunnaksi ja isossa, monikerroksisessa hoivakodissa saattoi olla yksi yöpäivystäjä ja talkkari duunissa), Orpon hallitus laski sitä koska pitäähän Hoivahelvetti OYj:n kyetä tahkoamaan mahdollisimman paljon voittoa ja maksaa mahdollisimman isot osingot omistajilleen.
Sinällään hortoilu, eksyminen, tapaturmat on ihan normaaleja vanhuksille. Ihminen rapistuu ja kuolee, jokainen meistä, mutta se, että hoivakodissa voi kuristua tai pudota tuuletusikkunasta ja kuolla, on nimenomaan hoitajamitoituksen pienuuteen liittyvä porvarioikeiston ahneuden aiheuttama ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Sos ministeri jossain vaiheessa eduskunnassa totesi vanhuksille vaan tietokone pöydälle hoitaja voi sitten joskus ottaa yhteyttä potilaaseen
Kaisa Juuso (PS) tosiaan kehtasi väittää, että "moni vanhus ei halua, että hänen luonaan ramppaa vieraita ihmisiä". Ei kellään omatoimisesti pärjäävällä väkeä ramppaa.
Hoitajia käy vain niillä, jotka on kaikkein heikoimmassa kunnossa ja nimenomaan tarvitsevat paikan päällä käyvää hoitajaa, vaikka eivät dementian takia välttämättä siitä tykkäisikään, mutta eivät todellakaan pärjää jonkin vtun tietokoneen tai valvontakameran avulla.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on vauras maa, on oikein että Suomi on maksaja
-Sannuli
PS tätä nyt sitten maksetaan....
aika harva suomalainen on yhtä vauras kuin sannuli nykyään. monella tavallisella ihmisellä ei riitä rahat edes ruokaan
Se on ihan normaalia että kun ihminen elää iäkkääksi, hän lopulta kuolee.
Onhan niitä dementia- ja älylukkoja, onko se sitten kustannussyy ettei niitä saada asennettua muualle kuin ulko-ovelle? Vaikkapa ajastettuna ettei huoneesta pääse dementikko ulos esim 21 ja 7 välusenä aikana?
Lyhennämme siten hoitojonoja ja saamme samalla toimitettua raaka-ainetta henkilästön perustamalle eläinruokayhtiölle. " Yksi tie, kaksi asiaa ". ( wanha wiisaus )
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä dementia- ja älylukkoja, onko se sitten kustannussyy ettei niitä saada asennettua muualle kuin ulko-ovelle? Vaikkapa ajastettuna ettei huoneesta pääse dementikko ulos esim 21 ja 7 välusenä aikana?
Lue ja opi. Rajoitustoimenpiteet, kuten dementikon sulkeminen huoneeseensa, ovat erittäin tarkaan määritettyjä.
https://verneri.net/yleis/kysymyksia-ja-vastauksia-itsemaaraamisoikeude…
https://www.ihmisoikeuskeskus.fi/vanhusten-oikeudet/ikaantyneiden-itsem…
https://thl.fi/julkaisut/kasikirjat/vammaispalvelujen-kasikirja/asiakas…
Iso riski niissä on keskenään olevat kielitaidottomia hoitajat. Sen takia yleensä joka vuoroon sijoitetaan yksi suomalainen hoitaja.
Miten ihmeessä nämä suomea osaamattomat hoitajat pääsevät kaikista tenteistä läpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaisa Juuso (PS) tosiaan kehtasi väittää, että "moni vanhus ei halua, että hänen luonaan ramppaa vieraita ihmisiä". Ei kellään omatoimisesti pärjäävällä väkeä ramppaa.
Hoitajia käy vain niillä, jotka on kaikkein heikoimmassa kunnossa ja nimenomaan tarvitsevat paikan päällä käyvää hoitajaa, vaikka eivät dementian takia välttämättä siitä tykkäisikään, mutta eivät todellakaan pärjää jonkin vtun tietokoneen tai valvontakameran avulla.
No ei moni vanhus haluakaan, että kotona ramppaa tuntemattomia ihmisiä. Haluaisitko itse? Mä olen ihan kypsä jo siihen, että meillä ramppaa vähän väliä huoltimiehiä. En tykkää siitä yhtään, mutta koska olen vielkä järjissäni, niin toki ymmärrän, miksi ne ramppaa. Ylihuomenna TAAS tulossa yks tai kaks ukkoa.
Mun vanhemmat halusivat, että heidän luonaan ramppaa tuttu ihminen eli minä. En minäkään haluaisi, että jonain päivänä mun kotini olisi yks hollitupa, jossa porukkaa tulee ja menee.
Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja työskennellyt aikoinaan sekä kotisairaanhoidossa että vanhainkodissa. Minusta varsinkin vanhusten kanssa työskenteleviltä pitäisi vaatia lähes täydellistä suomenkielen taitoa. On väärin kuvitella, että kun joku filippiino käy ystävällisesti hymyilemässä ja koskettamassa kotihoidossa olevaa vanhusta, se korvaisi sen, että se hoitaja myös ymmärtäisi, mitä vanhus yrittää kertoa. Ylipäätään hoitajilla ei pitäisi olla koskaan niin kiire, että eivät ensin ehtisi varmistamaan, mistä oikeesti on kyse. Vastahan oli mediassa juttua vanhuksesta. jolla oli ollut jo pari viikkoa luunmurtumia ja niistä aiheutuvia kipuja, mutta yksikään hoitaja ei ollut millään tavalla reagoinut vanhuksen kipuihin. Ajattelivat vanhuksen olevan vaan hankala.
Mulla ei sinällään ole mitään ulkomaalaisia hoitajia vastaan, mutta sekä osaamisen että kielitaidon pitäisi olla hyvä. Osaamisen ainakin 5 kertaa parempi kuin vanhuksen omaisilla ja kielitaidon samalla tasolla.
Hoitajana sanon että käykää omaistenne luona, huomioikaa kaikki epäkohdat mitä todistatte, kysykää hoitajilta totuus ja tehkää valituksia niin paljon kuin ikinä vaan voitte. Koskee myös kotihoitoa, tarkkailkaa ovatko hoitajat sovittuna aikana paikalla, toteutuuko sovittu hoito. Ja valittakaa. Ja aina niin korkealle taholle kuin mahdollista. Tänne ruohonjuuritasolle valitus ei auta, mutta kun uhkailette lakitoimilla ylempää johtoa voi alkaa tapahtua. Ottakaa nimet ylös kenen kanssa asioitte, pyytäkää vastine kirjallisena jotta on näyttää todisteita Aville.
Meidän sanamme, ja/tai haipro-ilmoitukset menevät öö-mappiin, ne eivät vaikuta mitään. Menee huonommaksi ja mekään emme enää pysty tähän eettisen kuorman takia. Pyydämme apuanne, sillä nämä uutiset ovat vain jäävuoren huippu. Sairauslomilla ei tunnu olevan merkitystä, nyt on niin paljon irtisanottu että satunnaisia keikkailijoita saadaan tilalle ja hoitajamitoitus voi paperilla olla vaaditulla tasolla, mutta laatua ei valvo kukaan.
Tiedän kokemuksesta että alalla on jos jonkinlaista ammattitaidotonta huuhailijaa, joiden toimet ei kiinnosta ketään, kunhan halvalla saadaan niin kaikki hyvin. Koko vanhushoiva on romahtamaisillaan.
Vierailija kirjoitti:
Iso riski niissä on keskenään olevat kielitaidottomia hoitajat. Sen takia yleensä joka vuoroon sijoitetaan yksi suomalainen hoitaja.
Miten ihmeessä nämä suomea osaamattomat hoitajat pääsevät kaikista tenteistä läpi?
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Kun mun äiti oli vajaat 2 viikkoa akuuttipaikalla hoivakodissa ja sinne joka ilta soitin, niin aina joku hoonosoomi-hoitaja sanoi, että mun äiti on NÄHTY siellä. No toki se oli hyvä tieto, kun oli kyseessä karkaileva muistisairas. Ikävämpi juttu olisi ollut , jos kukaan ei olisi edes nähnyt äitiä siellä. Vain kaksi kertaa tavoitin hoitajan, joka osasi vastata mun kysymyksiini. Olen ikuisesti kiitollinen sille ekalle hoitajalle, joka suoraan sanoi, että ei sun äitisi kuule täällä enää kahden viikon päästä hengissä ole. Äidin toive kun oli saada kuolla omassa kodissaan omassa sängyssään. niin tuo hoitaja ilmaisi ihan suoraan sen, että MUN pitää tehdä jotain, jotta äidin toive täyttyy eikä äiti siirry sieltä hoivakodista seuraavaksi ruumishuoneelle. Mutta sanon nyt senkin, että tuo hoitaja oli aivan ihana. Ei ollut mikään pilkunviilaajaviranomainen vaan aidosti sydämellään hoitotyötä tekevä.
Vierailija kirjoitti:
No hyvänen aika, asukkaat ovat vanhoja ja raihnaisia. Aika loogista on että siellä kuollaan.
Hoitajat eivät millään voi olla antamassa vierihoitoa kaiken aikaa.
Minusta on turvallisempaa että levoton kaatuileva dementikko on turvavöissä tuolissa kuin rähmällään lattialla. Lonkkamurtuman hoito on haastavaa kun ei ymmärrä miksi pitäisi olla liikkumatta sängyssä.
Joo mutta missä oli haaravyö?
Sinusta on kummallista että vanhoja ihmisiä voi jopa kuolla useampi lyhyen ajan sisään?
Tämä uutisointi rupeaa menemään vähän yli, vanhan ihmisen kuolema omassa kodissa tai palvelutalon huoneessa on ihan normaali asia. Jos kuolemaan liittyy jotain poikkeavaa, se on sitten mahdollisesti eri asia.