Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuolemat vanhinkodeissa

Vierailija
20.01.2026 |

Tänään jo toinen kuolema lyhyen ajan sisään. Vaikuttaa kyllä tämäkin vahvasti siltä ettei hoitajia ole ollut riittävästi valvomaan turvallista asumista. 

Tällaisiako säilytyspaikkoja haluamme läheisillemme? Muistamattomat vaeltelevat vailla päämäärää ja mennään tuurilla, sattuuko jotain. Asukkaiden ymmärrys ja toimintakyky ei useinkaan riitä naapurin kanssa toimimiseen, joillain voi olla harhojakin jolloin toiminta ei ole tarkoituksenmukaista. Mielestäni tällaisen toimintakyvyn omaavaa ei tule jättää harhailemaan yksin, edes suljetussa palvelukodissa, sillä kukaan ei tiedä mitä käy kun hoitajat ovat toisaalla. 

Nykyisellään hoitajien työpanos riittää kuitenkin vain tasan siihen, ettei kukaan ole nälässä tai ulosteissa. Välillä tuntuu ettei sekään aina onnistu viivytyksettä. 

On vaadittava muutosta tai mahdollistettava paremmin omaisen hoitaminen itse kotona!

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos OrpoPurra! 

Sannulin jälkiä tässä siivotaan

Liian sievä nimi sille horowitzille.

Riikkuliko se siellä kateuksissaan kiukkuaa? Vai kenties joku persujen urospuolisista ihrakasoista?

Vierailija
62/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vantaalla on satoja työttömiä lähihoitajia. Minä olen yksi heistä. Palkataan mieluummin kouluttamattomia, vieraskielisiä halpahoitajia. Kun kuljen Peijaksen sairaalan ohi bussilla, niin kyytiin nousee kymmeniä ulkomaalaisia työntekijöitä. Samaan aikaan meitä suomalaisia ei palkata mihinkään.

Kannattaisiko lopettaa työnantajien arvostelu ja mennä töihin sillä palkalla jota tarjotaan? Eikös se tärkeintä ole että vanhukset tulee hoidettua hyvin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä annattavaa vanhuksille on kielitaidottomilla hoitajilla, eivät tiedä mitään millaista vanhusten elämä on ollut. 

Vierailija
64/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisätään vielä, että geriatriassa on meneillään sellainen trendi, että rauhoittavat lääkkeet pidetään minimissä. Tämä johtaa usein siihen, että se palvelukodin aggressiivisin saa riehua vapaasti ja esim. kaataa toisia, kun lääkitys olisi "medikaalista rajoittamista". Pistää vihaksi kun miettii, että miksei lääkitä aggressiota ja ahdistusta, mutta muuten kyllä lääkitään niin että pumppu jaksaa satavuotiaaksi. Olen nähnyt omin silmin monta kertaa kun nyrkki heilahtaa toista asukasta päin. Eikä seuraa mitään.

Tässä on jokin hyvin irvokas ristiriita. 

Suomessa on erikseen olemassa psykogeriatrisia osastoja !

Vierailija
65/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä annattavaa vanhuksille on kielitaidottomilla hoitajilla, eivät tiedä mitään millaista vanhusten elämä on ollut. 

No kuka heitä sitten hoitaa? Omaisetko?

Vierailija
66/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vantaalla on satoja työttömiä lähihoitajia. Minä olen yksi heistä. Palkataan mieluummin kouluttamattomia, vieraskielisiä halpahoitajia. Kun kuljen Peijaksen sairaalan ohi bussilla, niin kyytiin nousee kymmeniä ulkomaalaisia työntekijöitä. Samaan aikaan meitä suomalaisia ei palkata mihinkään.

Kannattaisiko lopettaa työnantajien arvostelu ja mennä töihin sillä palkalla jota tarjotaan? Eikös se tärkeintä ole että vanhukset tulee hoidettua hyvin

Tässä Attendin/ Esperin pomon vastaus.

Vierailija
67/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan perseestä ne on meillä tehtaallakin ja niiden jäkiä joutuu muut korjaamaan, mutta kun ei löydy halukasta työvoimaa enää kantaväestöstä. Käydään vaan pyörähtämässä ja häivytään muutaman viikon jälkeen. Raskas ja likainen työ ei houkuta, ellei saa jotain mielikuvituksellista palkkatoivetta läpi, joka on paljon paljon enemmän kuin meidän aloituspalkka 14e tunnilta.

Vierailija
68/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko lopettaa työnantajien arvostelu ja mennä töihin sillä palkalla jota tarjotaan? Eikös se tärkeintä ole että vanhukset tulee hoidettua hyvin?

Attendo ja Esperi hoitaa  vanhuksia hyvin?  Teidän halpahoitajien kanssa?  

Vierailija
69/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Attendo ja Esperi hoitaa  vanhuksia hyvin?  Teidän halpahoitajien kanssa?  

No kuka niitä sitten paremmin hoitaisi kun ette te omiannekaan kotonanne hoida? Teillä ei ole mitään vastausta kunhan vain soitatte suutanne.

Vierailija
70/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että hoivapaikoissa kuolee vanhuksia, kun töissä on kielitaidottomia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä kieltä. Olen itse todistanut tapausta, jossa vieraskielinen keikkahoitaja antoi asukkaalle pullan kahvin kanssa, vaikka asukkaalla oli nielemisongelmia. Hänelle olisi pitänyt antaa vain soseutettua ruokaa. Pulla olisi pitänyt soseuttaa kahvin kanssa. Asukas tukehtui ,kun kielitaidoton hoitaja ei ymmärtänyt ohjeita. 

Tämä on sinänsä mielenkiintoista, että meille erikoissairaanhoitoon sairaalahuoltoon ei enää palkata kielipuolia. Ei dieettiosaamisella ole ollut mitään merkitystä (meidän työtä on hoitaa osastokeittiö tarjoiluineen), mutta kun kollega toisella hva:lla imeytyi raskaana siivouskoneet magneettikuvauslaitteen putkeen, räpsähti meillekin pikapuoliin kielitaitovaatimus B2. Riskeistä ei piitata, vain miljoonat laskettavat eurot ratkaisevat. Vanhuksista ei taida piitata kukaan.

Vierailija
71/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Attendo/ Esperin pomot ärsyyntyivät. Hyvä! 

Vierailija
72/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että hoivapaikoissa kuolee vanhuksia, kun töissä on kielitaidottomia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä kieltä. Olen itse todistanut tapausta, jossa vieraskielinen keikkahoitaja antoi asukkaalle pullan kahvin kanssa, vaikka asukkaalla oli nielemisongelmia. Hänelle olisi pitänyt antaa vain soseutettua ruokaa. Pulla olisi pitänyt soseuttaa kahvin kanssa. Asukas tukehtui ,kun kielitaidoton hoitaja ei ymmärtänyt ohjeita. 

Tämä on sinänsä mielenkiintoista, että meille erikoissairaanhoitoon sairaalahuoltoon ei enää palkata kielipuolia. Ei dieettiosaamisella ole ollut mitään merkitystä (meidän työtä on hoitaa osastokeittiö tarjoiluineen), mutta kun kollega toisella hva:lla imeytyi raskaana siivouskoneet magneettikuvauslaitteen putkeen, räpsähti meillekin pikapuoliin kielitaitovaatimus B2. Riskeistä ei piitata, vain miljoonat laskettavat eurot ratkaisevat. Vanhuksis

Pahouttelut, oikoluku jäi. *imeytti raskaan siivouskoneen, kohta vuosi sitten. Tosiaan sadat riski-ilmoitukset miten sattuu jaetuista ruoista eivät auttaneet. Tai voihan se toki olla, että lopulta tapettiin joku.

Vierailija
73/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos OrpoPurra! 

Sannulin jälkiä tässä siivotaan

Kyllä se oli nykyinen oikeistohallitus joka hoitajamitoitusta laski!

Vierailija
74/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakeomistajat ovat vihaisia, kun vanhukset kuolevat iiian hitaasti.

Vierailija
75/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Attendon ja Esperin omistajat ovat vihaisia, kun mummot ja vaarit elävät liian kauan.

Vierailija
76/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että siellä luetaan tätä palstaa?

Vierailija
77/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esperi ja Attendo haluaa tappaa vanhukset  nopeasti, että saa uusia, maksavia tilalle. 

Vierailija
78/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoneen oven lukitsemiseen täytyy olla lääkärin lupa, varmaan riippuu lääkristä mutta oman kokemuksen mukaan hyvin harvoin lääkäri antaa mitään rajoituslupia ilman kunnon perusteita. Ilman lupaa oven lukitseminen on laitonta, edes omaiset eivät voi tuollaista päättää, ellei siitä ole erikseen mainittu hoitotahdossa. Esim. edes asukkaan vaatekaapin ovea ei saa lukita ilman erillistä lupaa. Yksityisellä tarkempaa, julkisella puolella rajoitustoimenpiteitä käytetään aika mielivaltaisesti. Yksityiset ovat olleet pitkään suurennuslasin alla ja heti otsikoissa jos jotain tapahtuu. Julkiselle puolelle en omaistani laittaisi, suurin osa hoidetaan täysin vuoteeseen ja omatoimisille laitetaan yöksi hygieniahaalari ja vuoteen laidat ylös. Varmasti eroja eri paikkakunnilla, mutta tämä oma kokemukseni hoitoalalta.

Vierailija
79/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankalia tilanteita kun samassa yksikössä on sekä täysin vuodepotilaita että liikkuvia muistisairaita jotka voi saada ties mitä ideoita. Käyvät penkomassa ja vievät tavaroita, käyvät kiinni. Eikä vuodepotilaitakaan voi aina pitää lukkojen takana. 

Kyllä vuodepotilaan huoneen oven voi lukita. Hoitajilla voi olla kulkulätkä ja omaisille myös.

Ne onkin lukossa

Avaimilla äitini palvelukodissa käyttävät.  Ei välttämättä ole lukossa,  me valitsimme oven pidettävän lukossa.

Olisi hyvä, että liikuntakyvyttömillä olisi aina ovi lukossa ja muillakin öisin, onhan heillä hälytysrannekkeet ja yöllä ei tarvitse huoneesta edes päästä omin päin pois. Näköjään voi olla hengenvaarallista nukkua ovi auki. Pitää ymmärtää että heillä on päässä vikaa, eli sairaus aiheuttaa ties mitä ennakoimatonta käytöstä, enkä tarkoita rumalla tavalla tuota.

Vierailija
80/82 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MURHANUSSIJA