Noniin, nyt sitten alkoi meidänkin firmassa muutosneuvottelut
Olisihan sitä pitänyt osata varautua tähänkin, kun lehdissä ei nykyään muusta puhutakaan kuin porukan pellolle potkimisesta, oli kysessä firma tai työpaikka mikä tahansa.
Jippiaijee!
Kommentit (27)
Mä aloitin tänä syksynä uudessa työpaikassa ja heti alkoi yt:t. Sain onneksi pitää paikkani, kun kukaan muu ei halua tätä hommaa tehdä. Jos potkisivat minut pois, joutuisivat pakottamaan jonkun muun tekemään tätä tai palkkaamaan tilalleni uuden nakkikoneen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sinulla on mahdollisuus toteuttaa niitä unelmiasi ja pyytää irtisanomissa. Itse opiskelin irtisanomisaikana tutkinnon ja perustin yrityksen.
Yrityksen perustaminen ei ole todellakaan mikään "unelmani".
Vierailija kirjoitti:
Petosjytky tuhosi suomen.
Demarisaatanoiden ja samariinin syytä on.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä. Meillekin tuli ilmoitus yt-neuvotteluista joulun alla. Neuvottelut päättyivät lopulta niin että ketään ei irtisanottu, mutta työtehtäviä uudelleenjärjestettiin ja esihenkilöportaaalle tarjottiin rivityöntekijöiden töitä.
Mahtavaa, että esihenkilöportaaalle tarjottiin rivityöntekijöiden töitä, meillä oli toisinpäin..
Itse koin ensimmäiset muutosneuvottelut vuonna 2020. Silloisella työnantajalla meni vuosi 2019 erinomaisesti ja tulevaisuuden näkymät olivat erittäin hyvät, mutta koronan vuoksi asiakkaat alkoivatkin soitella yksi toisensa jälkeen, että sovittuja projekteja täytyy siirtää vähintään vuodella eteenpäin, ja firma joutui jakamaan lomautuksia. Itse säästyin lopulta lomautukselta kokonaan kun sain siinä tilanteessa pitkän projektin hoidettavakseni, mutta se stressi oli valtava kun joutui odottelemaan tuomiota.
Seuraavat muutosneuvottelut koin seuraavalla työnantajalla Ukrainan sodan alettua. Markkinatilanteen muututtua firma ei uskaltanut luottaa saavansa rahoitusta, jota oli aiemmin suunnitellut hakevansa, joten täytyi hakea säästöjä irtisanomalla työntekijöitä. Silloin vasta stressasikin kun oli kerrottu, että jaossa ei ole lomautuksia vaan pelkkiä irtisanomisia. Helpotuin suuresti kun leikkuri ei osunut minuun, mutta eipä siinä silti riemu revennyt kun jouduin hyvästelemään osan työkavereistani.
Nyt työskentelen firmassa joka tekee hyvää tulosta, ja oma roolini on myöskin kriittinen enkä pystyisi ulkoistamaan töitäni kenellekään muulle. Tämän on myös johto todennut. Mutta silti, ajat ovat niin epävarmat, ja kun olen nuo kahdet äkilliset muutosneuvottelut joutunut taannoin käymään läpi niin en pidä sitä minkäänlaisena itsestäänselvyytenä, että olen nyt töissä, ja että työnantajallani ei ole tarvetta supistaa toimintojaan joko tilapäisesti lomautuksilla tai pysyvästi irtisanomisilla. Varmaan poliitikon työ on ainoa varma tällaisina aikoina, mutta tuskin on mitään muuta varmaa työtä jota ei voi yhtäkkiä menettää maailmantilanteen muuttumisen vuoksi. Toivotan siis suurta tsemppiä kaikille, jotka ovat joutuneet työttömiksi tai lomautetuiksi, sekä kaikille jotka ovat parhaillaan muutosneuvotteluiden keskellä jännittämässä, miten omalle työsuhteelle käy. Ja erityisen paljon toivotaan viisautta suurmaiden johtajille, sekä toki myös tämän maan ja maanosan johtajille, koska tämä suhteellisen pieni määrä ihmisiä voi vaikuttaa joko positiivisella tai negatiivisella tavalla maailmantilanteen kehittymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä. Meillekin tuli ilmoitus yt-neuvotteluista joulun alla. Neuvottelut päättyivät lopulta niin että ketään ei irtisanottu, mutta työtehtäviä uudelleenjärjestettiin ja esihenkilöportaaalle tarjottiin rivityöntekijöiden töitä.
Mahtavaa, että esihenkilöportaaalle tarjottiin rivityöntekijöiden töitä, meillä oli toisinpäin..
Joo, me ollaan yksi harvoista yksiköistä jossa ihan johtoryhmästä lähti toive vähentää esihenkilöporraksen määrä ja organisaatiota kevennettiin.
Meillä on aika uskomaton tilanne kun pieneen firmaan palkataan lisää käsienheiluttelijoita eli valmiiksi varsinaista suorittavaa porrasta suuremmaksi paisuneeseen keskijohtoon manageria ja pikkupomoa joiden suurin ongelma on löytää itselleen alaisia manageerattavaksi em. syystä. Ne joutuvat jakamaan samoja työntekijöitä useampaan tiimiin.
Varsinainen tuotanto on hyytynyt pahasti kun laakuja on jäänyt maksamatta niin moneen suuntaan että alihankkijoilta ei saada osia sellaisiinkaan tilauksiin joita asiakas oikeasti odottaa ja joihin tuotannon käsiparit riittäisivät. Johdon mukaan ongelma on vain manageerauksen puutteessa.
En ole enää aikoihin odottanut yt-neuvottelujen alkua koska tuo mahdollisuus on jo ohitettu. Nyt vaan jännätään koska vouti tulee laittamaan teipit ulko-oviin. Lounaalle lähtiessä pitää ottaa varoiksi mukaan henk. koht. omaisuus työpöydältä.