Empatiataulu on ihan kaunis ajatus, mutta tuosta tulee vain mieleen se, että ihmisiä aletaan profiloida sen perusteella, ketä sääliä
Empatia on hyvä asia ja sitä tulisi olla enemmän, mutta ei empatia toimi sillä lailla, että katsot jostain taulukosta, ketkä kaikki ovat itseäsi huonommassa sekä heikommassa asiemassa ja jaat sääliä sen pohjalta.
Entä jos me kaikki vaan kunnioitettaisiin toinen toisiamme, siitä riippumatta, mikä elämäntilanne?
Kommentit (215)
Mä katsoin youtubesta yhden videon mikä selvensi mikä on empatiataulu. Taulukon perusteella mä ansaitsisin vähemmän empatiaa, kuin valtaosa. Vieläpä mulla on aspergerin kaltaisia piirteitä, mutta en sitä ole ja on jonkinlaista älyllistä vaikeutta. Tuo taulu olisi täysin helkuttia mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vihervassareiden uudet sanaleikit,woketaulukko.
Voi ei :( Aiemmin on aina ollut tosi epäselvää, mitä se woke oikein tarkoittaa, mutta näin vihervasemmistoon kallellaan olevana, on nyt pakko myöntää tappio ja todeta, että tuo taulukko on woke. Ei tämmöisiä pitäisi oikeasti tehdä.
Vihervassareiden woke taulukko.Siinä on empatia kaukana ,muuthan ei mitään tarvitse joku aina jyrää toisen.
Vihervassarit suurin Suomalaisten rasistipuolue.Pitää oikein luokitella ihmiset, woke hullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä outoa. Kun opiskelee, koiluttautuu, tekee työnsä ahkerasti, hoitaa perheensä, kasvattaa lapsensa kunnon kansalaisiksi, on tunnollinen Ja lainkuuliainen, niin siitä ei saa mitään kiitosta eikä bonusta. Päinvastoin; panetellaan ja lisätään vaan verotaakkaa. Huumeidenkäyttäjille annetaan rahaa ja hoivaa ja asiansa huonosti hoitaneiden päitä silitellään. Turhauttaa.
Millaista hoivaa kaipaat yhteiskunnalta? Kenen haluaisit silittävän päätäsi?
jos nyt kuitenkin lähdettäisiin siitä, että kaikkia kohdellaan tasa-arvoisesti ja yhtä hyvin eikä jonkun ihmislokero-taulukon mukaisesti. Siis ihan oikeasti
"poliittinen toiminta" kohdassa pitäisi lukea suoraan: vihervassut: erityiskohtelua, oikeisto: kohdelkaa huonosti. Vastaisi todellisuutta
Minua inhottaa tuollaiset taulut. En halua olla mikään avun tarvitsija koska olen esim perheetön tai hiukan ylipainoinen. Tai en asu pientaloalueella. Tuohan on pahinta luokittelua ja syrjintää. Pärjään oikein hyvin.
Onpas hienoa kun kerrankin meitä kristittyjä myös huomioidaan positiivista erityiskohtelua tarvitsevina! Taulussa luki, että sitä ansaitsevat näkyvästi uskonto- tai katsomusryhmään kuuluvat. Aiemmin olen kokenut, ettei kristillisyyttä oikein arvosteta, mutta ehkä tämä suunta on muuttumassa!
Vitsi vitsinä. Eiköhän kaikki tiedä, mihin ryhmään tässä erityiskohtelun arvoisina viitataan. Ei ainakaan kristittyihin eikä juutalaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen tässähän Ilmari ikäänkuin arvottaa ihmisiä painon ja ihonvärin perusteella??
Voit poistaa sanan ikäänkuin ja lisätä listaan sukupuolen, äidinkielen ja seksuaalisen suuntautumisen/ identifioitumisen. Karmea syrjintätaulukko tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Onpas hienoa kun kerrankin meitä kristittyjä myös huomioidaan positiivista erityiskohtelua tarvitsevina! Taulussa luki, että sitä ansaitsevat näkyvästi uskonto- tai katsomusryhmään kuuluvat. Aiemmin olen kokenut, ettei kristillisyyttä oikein arvosteta, mutta ehkä tämä suunta on muuttumassa!
Vitsi vitsinä. Eiköhän kaikki tiedä, mihin ryhmään tässä erityiskohtelun arvoisina viitataan. Ei ainakaan kristittyihin eikä juutalaisiin.
Joo, en usko että saisin vasemmistolta tukea jos minua syrjittäisiin työnhaussa sen takia, että on iso risti kaulassa tai Jeesus-aiheinen pusero päällä.
Ilman muuta pitää koskea kaikkia kansalaisia se mahdollisuus palveluiden saantiin. Ihan turhaan aletaan jotain erikoisryhmiä lajittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä epämiellyttävä taulukko.
Ja olen vasemmiston äänestäjä. Ja äänestän vasemmistoliittoa siksi että minusta ajatus universaaleista palveluista on se jota arvostan. Että kaikki palvelut on kaikille tarpeen mukaan eikä minkään syrjivän taulukon. Myös empatian pitäisi olla.Universaali ei ole sama kuin kaikille tarpeen mukaan. Esim lapsilisä on universaali, eli sen saavat kaikki, menipä se ruokaan tai osakkeisiin. Tarpeen mukaan on sitten esim toimeentulotuki. Meillä ei ole resursseja sellaiseen, että terveille ja menestyville ihmisille aletaan varaamaan vaikka jotain sosiaalityöntekijäaikoja vain siksi että syrjäytyneille nuorelle tarjotaan myös. Ja tämä taulukko yrittää osaltaan auttaa selvittämään sitä tarvetta.
Sitä avun tarvettahan selvitellään ja tarjotaan jo nyt! Esimerkiksi lastensuojelun asiakkaille on tarjolla kaikenlaista muuta apua, mitä ei niin vaan joku "terve ja menestynyt ihminen" saa. Lastensuojelun jälkihuollon asiakkaat saavat tukia, joita "parempien perheiden" nuoret eivät tietenkään saa.
Mitä lisäarvoa mielestäsi tulee tällaisesta, että oletetaan, että koska olet lihava, ihonväriltäsi rusehtava ja joogalentäjäpuolueen äänestäjä, sinun tarpeesi tulee priorisoida sellaisen syrjäytyneen nuoren ohi, joka on hoikka ja valkoinen?
Ihanaa tietää että olen siis ongelmatapaus kun olen vähän pulska, perheetön, seksuaalivähemmistöläinen, yksinasuva, keskituloinen ja nainen. Pääsisikö jollekin eheytysleirille missä laihdutetaan. kasvatetaan kulli ja lihakset ja hankitaan perhe ja massia?
Nauratti myös että "sukupuolienemmistöön kuuluva nainen" on tuen tarpeessa mutta "sukupuolienemmistöön kuuluva" sitten ei. Omat tuen tarpeessa olevat naisaivoni eivät ainakaan osaa laskea miten 50% sukupuolienemmistö on enemmän kuin se toinen 50% sukupuolienemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valikoiva empaattisuus. Aikamoista.
Näin ihmiset sen tajuaa. Ihan sama miten hieno ajatus tuossa on taustalla.
No tajuavat sen niin koska asia on juuri niin.
Minun empatiataulussani on vain yksi rivi:
Muut > vasemmistosaasta
Vammaiselle voi ihan hyvin toimittaa kirjaston kirjoja kotiin.
M-muuttajille voi järjestää kielikoulutusta.
Ei tällaiset ole keltään pois, jos ei aivan maltaita maksa.
Mutta jos aletaan työnhaussa suosia tummaihoista pyörätuolissa istuvaa ei-binääristä, kun vastassa on valkoinen heteromies, niin silloin ollaan heikoilla jäillä. Amerikassa on jo ihan arkipäivää, että mustat saa huomattavasti pienemmillä pisteillä opiskelupaikan korkeamman pisteiden aasialaisten ja valkoihoisten nenän edestä.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa tietää että olen siis ongelmatapaus kun olen vähän pulska, perheetön, seksuaalivähemmistöläinen, yksinasuva, keskituloinen ja nainen. Pääsisikö jollekin eheytysleirille missä laihdutetaan. kasvatetaan kulli ja lihakset ja hankitaan perhe ja massia?
Nauratti myös että "sukupuolienemmistöön kuuluva nainen" on tuen tarpeessa mutta "sukupuolienemmistöön kuuluva" sitten ei. Omat tuen tarpeessa olevat naisaivoni eivät ainakaan osaa laskea miten 50% sukupuolienemmistö on enemmän kuin se toinen 50% sukupuolienemmistö.
Naisia on 50.5 % väestöstä. Ovat ainoa sukupuolienemmistö.
Näin ihmiset sen tajuaa. Ihan sama miten hieno ajatus tuossa on taustalla.