Jo henkilöillä on 8 vuoden ikäero, ovatko he mielestäsi samaa ikäluokkaa?
Kommentit (17)
Riippuu siitä, minkä ikäisiä henkilöt ovat. Jos ovat päältä kahdeksankymppisiä kummatkin niin ovat mielestäni samaa ikäluokkaa.
Karkeasti ottaen noin kymmenen prosenttia vanhemmat tai nuoremmat ovat. Esimerkiksi yksivuotias ja yhdeksänvuotias eivät todellakaan ole.
Ei sellaista rajaa ole. Kai se ikäluokka määräytyy suunnilleen samanlaisten kokemusten kautta.
16 vuodessa menee raja, joissain tapauksissa se on 18.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, minkä ikäisiä henkilöt ovat. Jos ovat päältä kahdeksankymppisiä kummatkin niin ovat mielestäni samaa ikäluokkaa.
Karkeasti ottaen noin kymmenen prosenttia vanhemmat tai nuoremmat ovat. Esimerkiksi yksivuotias ja yhdeksänvuotias eivät todellakaan ole.
Aioin kirjoittaa juurikin samoin. 👍
Niin ja onhan siinäkin eroa, oletko 12-vuotias ja alakoulun kutosella, kun toinen on 20-vuotias, joka on jo kirjoittanut ylioppilaaksi kaksi vuotta aiemmin.
Jos on vaikkapa 10v. ja 18 v. niin eivät ole, mutta jos on vaikkapa 41 v. ja 49 v. niin pitäisi aikalailla saman ikäluokan ihmisinä. Jos syntyneet vieläpä samalla vuosikymmenellä niin ehdottomasti samaa ikäluokkaa.
5v ikäero ja on jo kuunneltu teineinä ihan eri bändit ja nähty eri tv ohjelmat. Ikää 40v. Eli ei ole samaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista rajaa ole. Kai se ikäluokka määräytyy suunnilleen samanlaisten kokemusten kautta.
Näin juuri. Eli mitä maailmalla on tapahtunut esimerkiksi ollessasi teini ja nuori aikuinen. Mitä musiikkia kuunneltiin, millaista oli vaatemuoti, mitä leffoja tuli, mitkä oli pelit ja vempeleet tuolloin, mitä maailmalla tapahtui. Se on se sukupolvikokemus.
No ihan aikuisia tarkoitin. Vähän Ihmettelin kun 8 vuotta nuorempi työkaveri puhui niin kuin oltaisiin ihan eri ikäluokkaa. Itse olen ajatellut että kuulutaan samaan. Ollaan yli 30 v.
Ap
Jotain 10 vuotta niin on vielä samat vaikutteet ollut, ja samat ikäpolvikokemukset ja ymmärrys niihin. Samoihin aikoihin koulussakin.
Vierailija kirjoitti:
No ihan aikuisia tarkoitin. Vähän Ihmettelin kun 8 vuotta nuorempi työkaveri puhui niin kuin oltaisiin ihan eri ikäluokkaa. Itse olen ajatellut että kuulutaan samaan. Ollaan yli 30 v.
Ap
Joillakin ihmisillä on sellainen elinikäinen pikkusisko- tai pikkuveli-asenne. Hän varmaan oikeasti uskoo olevansa kovasti sinua nuorempi, jos on epäkypsä ihminen.
Meillä puolison kanssa ikäeroa useampi vuosi (alle 10 v.) eron huomaa kun keskustelemme lapsuudestamme ja nuoruudesta huomattu miten erilaista aikakautta molemmilla ollut. Tietysti myös sekin vaikuttaa kun toinen on kasvanut maalla ja toinen taajamassa. Muuten elämässä ei ikäero haittaa.
Voivat olla samaa ikäluokkaa, mutta eivät välttämättä ole. Ikäluokan raja kulkee aina satunnaisesti jossakin ja itse en esimerkiksi koe olevani samaa ikäluokkaa niiden kanssa, jotka ovat syntyneet minua edeltävällä tai seuraavalla vuosikymmenellä.
Riippuu että ovatko he 16 ja 24 vai 60 ja 68.
Se on siinä ja siinä. Mulla on tapailukumppaniin 9 vuoden ero ja ollaan tavallaan samaa ikäluokkaa ja sama sukupolvikokemus. Mutta joissain asioissa huomaa, ettei sitten kuitenkaan.
N47 ja M38