Bootsimuoti Suomessa muistelu ja kokemukset
Olen kiinnostunut 80- j 90-lukujen suomalaisesta bootsi boomista, erityisesti teräväkärkisistä, vinokorkoisista, ns. cowboy-bootseista, ja haluaisin kuulla teiltä muistoja ja kokemuksia eri puolilta Suomea.
Muistatteko:
- Milloin ja miten ekat bootsit ilmestyivät Suomeen?
- Tuliko ensimmäiset teräväkärkiset bootsit jo 60-luvulla, 70-luvulla vai vasta 80-luvulla?
- Mihin vuosiin ajoittui kovin boomi?
- Mistä niitä ostettiin tai tilattiin oliko saatavilla vain joistain erikoisliikkeistä, vai tilattiinko postimyyntikatalogeista?
- Mitä merkkejä käytettiin, olivatko Suomessa valmistettuja vai tuontitavaraa, tai jopa ulkomailta its tilattu?
- Mitä bootseista tuolloin yleisesti ajateltiin? Muistelen että jotkut kutsui niitä rotantappokengiksi. Ainakin jonkinlainen kovis-imago niiden käyttäjiin liittyi, ainakin yläasteella.
- Oliko niitä yleisesti käytössä sinun kotipaikkakunnalla?
Joensuun seudulla ja ympäröivissä kunnissa ne olivat todella yleisiä, jopa ala-asteella - ja ylä-asteella ja lukiossa todella monella koulupojalla oli bootsit, ja myös parilla opettajalla. Mun luokalla jopa n. kolmasosalla pojista, vuosina 19881994. Oli rokkareita, hevareita, jopa pari punkkaria, rajua näyttävää pukeutumista, farkkutakke a ja -liivejä, ja kaikilla tietenkin oli jalassa bootsit.
Muistatko, miten juttu oli sinun kouluvuosina? Ja oliko bootsien käyttö silloin lähinnä poikien juttu, kuten Joensuussa, vai nähtiinkö niitä myös tyttöjen jalassa?
Kaikki muistot, tarinat ja kokemukset ovat arvokkaita, pienetkin yksityiskohdat kiinnostavat!
Kommentit (2)
90-luvun alkupuolella käytin cowboy-bootseja, kai ne oli muotia silloin. Kävin paljon keikoilla rokkiklubeilla, mutten mikään rock-tyylinen ollut vaan tavallinen parikymppinen farkkutyttö, välillä oli bleiserikin päällä.
Mulla oli teräväkärkiset ja vinokantaiset bootsit -79 vuonna.
Sittemmin pidin enempi tylppäkärkisistä ja ei vinokantaisista.