Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi päivää aikaa hyväksyä työllistymissuunnitelma

Vierailija
19.01.2026 |

Aika vähän antavat näköjään nykyisin aikaa hyväksyä tuo suunnitelma. Ei voi välttyä ajatukselta, että näinköhän virkailijoita on ohjeistettu hankkimaan työnhakijoille karensseja, jotta voidaan sitten lain mukaan lopettaa työmarkkinatuen maksaminen ?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen menee minuutti. Oletko jotenkin autistinen?

No ei tuo minulle itselle ongelma ollut. Mutta nopea on tuo aikataulu. Kyllä laskuissakin on aina eräpäivä hieman ylihuomista kauempana.

Minusta tää voitaisiin velvoittaa hyväksymään samana päivänä, koska niin helppo ja nopea asia ja jokaisella on nykyää jatkuvasti kännykkä kädessä. 

Turha tässä mitään koko päivää on antaa aikaa. Tunti riittää vallan mainiosti.

Vierailija
22/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on syy miksi niin moni kotona makaaja ei työllisty. Toimenpide joka vie aikaa alle kaksi minuuttia ja jonka voi suorittaa kotona kalsareissa tuntuu joillekin ylivoimaiselta haasteelta.

Kuka tässä mistään ylivoimaisesta haasteesta on puhunut ? Onko sun mahdotonta ymmärtää, että kaikki ihmiset eivät tuijota ja vahdi puhelintaan koko ajan ja edes joka päivä ?

Jos olet työtön työnhakija, niin silloin sinä vahdit sitä puhelinta joka päivä.

🤣🤣🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on syy miksi niin moni kotona makaaja ei työllisty. Toimenpide joka vie aikaa alle kaksi minuuttia ja jonka voi suorittaa kotona kalsareissa tuntuu joillekin ylivoimaiselta haasteelta.

Kuka tässä mistään ylivoimaisesta haasteesta on puhunut ? Onko sun mahdotonta ymmärtää, että kaikki ihmiset eivät tuijota ja vahdi puhelintaan koko ajan ja edes joka päivä ?

Raha kyllä kelpaa mutta sen eteen ei jaksa puhelintakaan katsoa.Edes kerran päivässä.Raskasta on työttömän elämä..

Vierailija
24/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo minulle itselle ongelma ollut. Mutta nopea on tuo aikataulu. Kyllä laskuissakin on aina eräpäivä hieman ylihuomista kauempana.

Minusta tää voitaisiin velvoittaa hyväksymään samana päivänä, koska niin helppo ja nopea asia ja jokaisella on nykyää jatkuvasti kännykkä kädessä. 

Itse asiassa KHO on linjannut, että ihmistä ei voida velvoittaa omistamaan puhelinta. En muista millaiseen keissiin tuo liittyi, 

Vierailija
25/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hyväksyn heti kun tulee viesti, että nyt voi hyväksyä. En tiedä montako päivää aloittaja tarvitsee, ettei voi heti hyväksyä.

Vierailija
26/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan työnantaja ei soittele työttömien kännyköihin. 🤣🤣🤣

Vierailija
27/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole lasku vaan sopimus, jonka teet. Usein esim työsopimus pitää allekirjoittaa heti eikä kahden viikon päästä. Sopimus eli se suunnitelma ei ole lasku 

Vierailija
28/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet työtön työnhakija, niin silloin sinä vahdit sitä puhelinta joka päivä.

Vahdi sä vaan niitä omis maharöllyköitäsi, kokoomuskalkkuna. 

Vierailija
29/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinta ei kukaan pakota omistamaan eikä nettiliittymääkään.

Se on laitonta.

Vierailija
30/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä olin työkkärissä töissä,  niin jokaiseen suunnitelmaan kirjattiin samat asiat: etsii kokopäivätyötä, hakeutuu työllistämistä edistäviin toimenpiteisiin, jos oli oikeus palkkatukeen niin se kirjattiin ylös.

Itsekseen sai hakea ns omatoimisesti 3 kk, sitten alettiin lähettämään kursseista tietoja. Kun työttömyys piteni ja oli oikeus täyteen palkkatukeen, niin osoitettiin tukitöihin johonkin Ekotorille rau SPR:lle.
Mitään hyötyä ei asiakkaiden karensseista ei mulle tullut. Ei niin mitään. 
Ne määrätään lakipykälien mukaan, niin ei siinä kukaan voi sooloilla muutenkaan. Ihan itse ne karenssit aina itse itselleen kämmätään.

Mun osaston johtaja seurasi tiedoista, kuinka monta kurssiosoitusta tai tukipaikan osoitusta kukin virkailija oli kuukaudessa lähettänyt. Eniten lähettänyt sai kehut. Wau.

Toki jotkut virkailijat on aktiivisempia kuin toiset. Meillä yksi virkailija jahtasi erityisesti kaikkia yliopiston keskeyttäneitä. Jos tiedoissa näkyi opintoja yliopistolta vaikka 15 vuoden takaa, niin pisti heti rahat poikki ja kaikki selvittelyt ja kyselyt perään. Se oli hänen juttunsa, syytä en tiedä.

Vierailija
31/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen työtön valittelee kiireitä ja ahdistuu stressistä, jos samalla viikolla on parturiaika ja työllistymissuunnitelman hyväksyntä.

Mun pitkäaikaistyötön kaveri juuri valitteli kiireitään, ja kun tenttasin tarkemmin niin hänellä oli ohjelmassa paketin vienti postiin, toisen paketin nouto ja parturi. 😂

Syrjäytyneelle pitkäaikaistyöttömälle noiden asioiden hoitaminen voi olla vaikeaa.

Vierailija
32/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole nopea, vaan normaali ja ollut jo vuosia sama, itellä hyväksy viimeksi ihan puhelinsoitossa virkailija tämän. Sanoi, että voi käydä ruksimassa niin minun ei tarvitse vaivautua.

Vierailija
33/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole känny kädessä jatkuvasti. Joskus jopa asiointisivustolla , jossa hyväksyminen tehdään, on käyttökatko. Parhaimmillaan on ollut katko pari päivää.

Vierailija
34/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hyväksyn heti kun tulee viesti, että nyt voi hyväksyä. En tiedä montako päivää aloittaja tarvitsee, ettei voi heti hyväksyä.

Minä minä minä. Koita nyt tajuta, että ei mulla mennyt tällä kertaa kuin muutama minuutti kun olin tuon hyväksynyt. Vaan kun ei siitä ole kyse. Etkö todellakaan kykene ymmärtämään, että ihmisillä voi olla monenlaisia tilanteita, minkä takia ei voi tollasta hyväksyä välittömästi. Eikä kaikki ihmiset väijy jotain tekstareita koko päivää.

Vierailija
35/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskuissa se eräpäivä on siksi että ei voida olettaa että aina ois niin paljon rahaa tilillä että siitä voisi heti laittaa jotain 100e sähköön. 

No onpa persaukista porukkaa, jos käyttötilillä ei ole edes muutamaa satasta.

Vierailija
36/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän aikaa selvittää asioita, jos huomaa että suunnitelmassa on jotakin pahasti pielessä.

Suunnitelma tulee hyväksyttäväksi sen jälkeen kun on keskustelun käynyt virkailijan kanssa ja sovittu mitä suunnitelmaan laitetaan. Sen jälkeen se ole kuin parin minuutin kuittaus

Vierailija
37/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole lasku vaan sopimus, jonka teet. Usein esim työsopimus pitää allekirjoittaa heti eikä kahden viikon päästä. Sopimus eli se suunnitelma ei ole lasku 

Nykyään sitä työsopimuksen allekirjoitusta siirtää työnantaja tai työnantaja haluaa pitää suullisen sopimuksen. Mua on pyydetty monesti tekemään töitä, vaikka sopparin allekirjoituksesta ei ole sanoneet mitään.

Vierailija
38/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinta ei kukaan pakota omistamaan eikä nettiliittymääkään.

Se on laitonta.

Mutta silloin TE-palveluilla on tieto siitä että et omista puhelinta. 

Kirjaston koneella voi käydä myös - he ketkä asuu palvelun lähellä. 

Vierailija
39/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella työttömällä on prepaid liittymä. Jos siinä ei ole latausta eli saldoa tarkoitan, niin se ei hyväksyminen onnistu heti.

Vierailija
40/45 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kyselen, mitä tuollainen suunnitelma pitää sisällään?

Se pitää sisällään sem mitä virkailija ja asiakas ovat sopineet keskenään puhelimessa. Siinä todetaan työttömyys, mainitaan koulutus ja alkava työnhaku. Sisältö ei siis ole ap:lle mitään sellaista mitä hän ei odota. Hyväksyminen vie sen minuutin tai kaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme