Mielestäsi sopiva ikä nuorelle muuttaa pois lapsuudenkodista?
Oma 16v tytär haluaisi lähteä omilleen, vuokraisi koulunsa läheltä jonkin ok-talon vinttihuoneiston. Vuokra 400€ kuukaudessa.
Tälläkin hetkellä koulumatka vain 10 km.
Mielestäni hän on vielä aivan nuori.
Voiko tuon ikäinen saada jotain asumistukea?
Riita saatiin tästäkin aikaiseksi. En tiedä kuka vuokran maksaisi...
Kommentit (61)
Mun tyttö olisi halunnut toiselle paikkakunnalle lukioon, mutta en suostunut. Hänellä on ADHD-piirteisyyttä, ei ollut mielestäni valmis 16v. Onneksi hän löysi omalta paikkakunnalta linjan, joka kiinnosti häntä. Sitten kun hän oli kirjoittanut ylioppilaaksi, hän sai töitä ja muutti kotoa 19v. Se oli hyvä ikä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on valmis muuttamaan kun on rahaa maksaa omat kulut, vuokrat, ruoat, vaatteet jne. Omaan asuntoon tarvitsee myös huonekaluja, ruoanlaitto välineitä. sähköt maksaa, netti maksaa, puhelin maksaa. epäilen että 16v ei ole taloudellisesti valmis muuttamaan. sinulla on elatusvelvollisuus 18v asti mutta se ei terkoita että velvottaisi kustantamaan omillaan asumisen. Joten järki käteen nuorelle, ehtii kyllä asumaan omillaan kun on koulut käyty ja töitä millä elättää itsensä. ei ole vanhempien velvollisuus kustantaa mitään omaa asuntoa vain siksi kun: mä haluun.
Jos kriteerit omaan asuntoon muuttamiselle on, että pystyy maksamaan vuokran ja kaikki omat kulut niin voi kyllä muuttaminen viivästyä, niin moni joutuu ottamaan jopa opintolainaa elämistä varten.
Omakotitalon yläkerta? Vuokra 400? Kun vielä sattuu ikävä vuokranantaja niin kiva, siinä olet sitten.
16v on liian nuori, jos kotiolot on ihan normaalit ja kouluun kulkeminen onnistuu kotoa, ei ole mitään järkeä muuttaa pois kotoa ennen täysi-ikäisyyttä. Miten tytär kulkee nyt koulumatkat? Kannattaa jutella asiasta kun nuori on rauhoittunut ja kertoa, paljonko omassa asunnossa asuminen, ruuat, vakuutukset, ihan kaikki siihen kuuluva maksaa. Kerro myös, ettet aio osallistua vuokran maksuun koska kotona on mahdollista asua. Parin vuoden päästä sitten on sopiva aika, kun lapsi lähtee opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin 16-vuotiaana. Olin normaali aikuistuva nuori. Omani muuttivat vasta lukion/intin jälkeen.
Sama. Ite muutin Oulusta Helsinkiin opistelemaan. Musta kasvoi ihan normaali aikuinen. Muistan kuinka melkein kaikki tuttavat jeesustelivat ja olivat kauhuissaan. Kun "nuori 16v likka" muuttaa omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita laskemaan kuukausittaiset kulut ja miettimään millä ne maksaa. Minä itse en tukisi tytön omilleen muuttoa ennen kuin lukio/amis on suoritettu loppuun, jos kerta kotoa päin on mahdollista käydä koulua.
Mulle tehtiin noin. Olisin halunnut kovatasoisempaan lukioon kauemmas, vanhemmat halusi mut huonotasoisrmpaan lähilukioon.
Vaikea ymmärtää vanhempia, jotka ei halua tukea lastaan menestymään.
Lukiovalinnalla ei ole vielä mitään väliä menestymisen kannalta - jopa päinvastoin, huonossa lukiossa keskinkertaisempikin oppilas saattaa saada enemmän huomiota ja tukea opettajilta, kun on ns "ainut toivo". Esim. Jos haluaa ulkomaille opiskelemaan, tarvitsee lukio-opettajiensa suositukset. Itse sain helposti apua ja tukea opettajiltani kun hain Britteihin opiskelemaan juuri tästä syystä. Jossain SYKissä olisi ollut vaikeampaa erottua ja saada tarvitsemaansa apua kun jokaisen keskiarvo on 9,5 ja tulevaisuudensuunnitelman tasoa Oxbridge.
Yliopistovalinnalla sitten alkaakin jo olla väliä.
Tuo tyttö tänne kiimaisen sedän luokse asumaan 🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on valmis muuttamaan kun on rahaa maksaa omat kulut, vuokrat, ruoat, vaatteet jne. Omaan asuntoon tarvitsee myös huonekaluja, ruoanlaitto välineitä. sähköt maksaa, netti maksaa, puhelin maksaa. epäilen että 16v ei ole taloudellisesti valmis muuttamaan. sinulla on elatusvelvollisuus 18v asti mutta se ei terkoita että velvottaisi kustantamaan omillaan asumisen. Joten järki käteen nuorelle, ehtii kyllä asumaan omillaan kun on koulut käyty ja töitä millä elättää itsensä. ei ole vanhempien velvollisuus kustantaa mitään omaa asuntoa vain siksi kun: mä haluun.
Jos kriteerit omaan asuntoon muuttamiselle on, että pystyy maksamaan vuokran ja kaikki omat kulut niin voi kyllä muuttaminen viivästyä, niin moni joutuu ottamaan jopa opintolainaa elämistä varten.
Parempi onkin pysyä kotona mieluummin kuin rahoittaa elämistä lainalla, mikäli se ei on vain mahdollista.
Useimmiten tuo tapahtuu luonnollisesti siinä vaiheessa jos lähdetään opiskelemaan vieraalle paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin 16-vuotiaana. Olin normaali aikuistuva nuori. Omani muuttivat vasta lukion/intin jälkeen.
Sama. Ite muutin Oulusta Helsinkiin opistelemaan. Musta kasvoi ihan normaali aikuinen. Muistan kuinka melkein kaikki tuttavat jeesustelivat ja olivat kauhuissaan. Kun "nuori 16v likka" muuttaa omilleen.
Naiset... Ensinnäkin et muuttanut täysin omilleen vaan vanhemmat olivat sinusta edelleen vastuussa, koska olit alaikäinen. Toiseksi sinulla saattaa olla käynyt hyvä tuuri tai vanhemmat kustansivat sinun elämisen Heksingissä. Ei kannata liikaa kehuskella itsenäistymisellä.
Vierailija kirjoitti:
Intin jälkeen.
...jep 40v nainen voi vielä mennä vapaaehtosesti inttiin.
Muutin omilleni heti 18 vuotta täytettyäni, eikä mulla ollut edes minkäänlaista tukiverkostoa ympärilläni. Ajattelin, että pärjään kyllä, kun yliopisto-opintojen aloittamisen lisäksi sain heti töitä. Nyt runsaat kymmenen vuotta myöhemmin tajuan olleeni tuolloin vielä ihan lapsi.
Millä ihmeen rahoilla teidän nuoret elää?
itse olen jo 37v eikä rahaa asua itsenäisesti vaan asun vanhempien luona.
Molemmat lapset muuttivat omilleen 19v. Tyttö lukion jälkeen ja poika lukion ja intin. Hyvin on mennyt kaikki.
18 vuotias. Ei missään nimessä alaikäisiä omilleen asumaan, alaikäiset ovat vanhempien vastuulla, ja voi tehdä vaikka ja mitä tyhmää kun vanhemmat ei voi valvoa. Ei ole vastuullisia ja kypsiä vielä asumaan yksin. Yli 18 vuotias on taas aikuinen, ja aikuiset hoitaa itse omat kulunsa, ruokkimisensa yms. Oppii taloutta ja käy töissä tienaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita laskemaan kuukausittaiset kulut ja miettimään millä ne maksaa. Minä itse en tukisi tytön omilleen muuttoa ennen kuin lukio/amis on suoritettu loppuun, jos kerta kotoa päin on mahdollista käydä koulua.
Mulle tehtiin noin. Olisin halunnut kovatasoisempaan lukioon kauemmas, vanhemmat halusi mut huonotasoisrmpaan lähilukioon.
Vaikea ymmärtää vanhempia, jotka ei halua tukea lastaan menestymään.
Lukiovalinnalla ei ole vielä mitään väliä menestymisen kannalta - jopa päinvastoin, huonossa lukiossa keskinkertaisempikin oppilas saattaa saada enemmän huomiota ja tukea opettajilta, kun on ns "ainut toivo". Esim. Jos haluaa ulkomaille opiskelemaan, tarvitsee lukio-opettajiensa suositukset. Itse sain helposti apua ja tukea opettajiltani kun hain Britteihin o
Multa se kyllä vei motivaatiota, kun oppituntien taso oli niin huono..Haaveiden kuoleminen johti siihen, että en viiteen vuoteen lukion jälkeen opiskellut mitään, elin syrjäytyneen elämää..Sit kun hain yliopistoon, pääsin kyllä ekalla yrittämällä sisään ja olen pärjännyt hyvin. 8 vuotta elämästä kuitenkin meni ilman toivoa tulevasta.
Vierailija kirjoitti:
Millä ihmeen rahoilla teidän nuoret elää?
itse olen jo 37v eikä rahaa asua itsenäisesti vaan asun vanhempien luona.
Elää opintotuella ja käy myös töissä. Painaa siis tuplahommaa koko ajan. Toivottavasti jaksaa.
Siinä 18-21 vuotisena aika hyvä aika.
Jos opiskelee kotipaikkakunnassa, sitten ok vaikka koko opiskelun ajan.
16-19, mieluiten noin 18-30-vuotiaana, jopa vanhempana, jos ei ole mitään erityistä syytä muuttaa. Jotkut muuttaa 15-16-vuotiaana koulun vuoksi pois. Jos koulu kauempana, amis tai lukio.