Mielestäsi sopiva ikä nuorelle muuttaa pois lapsuudenkodista?
Oma 16v tytär haluaisi lähteä omilleen, vuokraisi koulunsa läheltä jonkin ok-talon vinttihuoneiston. Vuokra 400€ kuukaudessa.
Tälläkin hetkellä koulumatka vain 10 km.
Mielestäni hän on vielä aivan nuori.
Voiko tuon ikäinen saada jotain asumistukea?
Riita saatiin tästäkin aikaiseksi. En tiedä kuka vuokran maksaisi...
Kommentit (61)
Olen itse jo 40+-ikäinen, enkä ole päässyt koskaan muuttamaan. Tähän on monia syitä. Asun täällä luultavasti niin kauan kuin vanhempanikin. Sitten kun vanhempani pääsee johonkin vanhusten asumiseen tai kuolee jään luultavasti kodittomaksi. Vanhempani on jo vanha ja sairas, eikä pärjää yksin. Olen itse taas köyhä mielenterveysongelmainen työtön autisti.
16-20..Kasvoin maalla ja siellä oli vakio, että lukioon/ ammattikouluun mennessä jouduttiin muuttamaan omille..Jos viihtyy lapsuudenkodissa, varmaan amiksen/ lukion jälkeen on hyvä aika muuttaa.. Pidempään asuvat on sitten sitä peräkammariosastoa.
Sitten on valmis muuttamaan kun on rahaa maksaa omat kulut, vuokrat, ruoat, vaatteet jne. Omaan asuntoon tarvitsee myös huonekaluja, ruoanlaitto välineitä. sähköt maksaa, netti maksaa, puhelin maksaa. epäilen että 16v ei ole taloudellisesti valmis muuttamaan. sinulla on elatusvelvollisuus 18v asti mutta se ei terkoita että velvottaisi kustantamaan omillaan asumisen. Joten järki käteen nuorelle, ehtii kyllä asumaan omillaan kun on koulut käyty ja töitä millä elättää itsensä. ei ole vanhempien velvollisuus kustantaa mitään omaa asuntoa vain siksi kun: mä haluun.
Vierailija kirjoitti:
Laita laskemaan kuukausittaiset kulut ja miettimään millä ne maksaa. Minä itse en tukisi tytön omilleen muuttoa ennen kuin lukio/amis on suoritettu loppuun, jos kerta kotoa päin on mahdollista käydä koulua.
Mulle tehtiin noin. Olisin halunnut kovatasoisempaan lukioon kauemmas, vanhemmat halusi mut huonotasoisrmpaan lähilukioon.
Vaikea ymmärtää vanhempia, jotka ei halua tukea lastaan menestymään.
Ihan hölmöä, että suomessa voi yhteiskunnan tukien avulla muuttaa omilleen, jollei omat tulot riitä.
Mielestäni hyvä ikä muuttaa omilleen on noin 22-24 -vuotiaana.
Riippuu ihan nuoresta. Jollekin tuo 16v on ihan ok ikä, toiselle taas sellaista ikää ei ole ollenkaan.
Alle 18v on kyllö hankala saada asumistukea jos huoltajilla on kohtuulliset tulot.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on valmis muuttamaan kun on rahaa maksaa omat kulut, vuokrat, ruoat, vaatteet jne. Omaan asuntoon tarvitsee myös huonekaluja, ruoanlaitto välineitä. sähköt maksaa, netti maksaa, puhelin maksaa. epäilen että 16v ei ole taloudellisesti valmis muuttamaan. sinulla on elatusvelvollisuus 18v asti mutta se ei terkoita että velvottaisi kustantamaan omillaan asumisen. Joten järki käteen nuorelle, ehtii kyllä asumaan omillaan kun on koulut käyty ja töitä millä elättää itsensä. ei ole vanhempien velvollisuus kustantaa mitään omaa asuntoa vain siksi kun: mä haluun.
Muuttoon voi olla myös järkiperusteet.
18. Sitten on täysi-ikäinen. Aikuisten oikeudet ja velvollisuudet.
Meillä nuorin halus muuttaa myös 16 vuotiaana, en antanut lupaa. Sitten hän lähti kesken lukion 18 v. Ei kuitenkaan samana päivänä kun täytti. Vaan 10 kk päälle.
Kotiolot hyvät ja turvalliset. Hänellä oli suuri itsenäistymisen tarve. On ollut ikäänsä nähden vanhempi kuin sisaruksensa (4kpl). Hän myös ainoana lapsena etsi itse asuntonsa, hoiti muuttoasiat, sähkösopimukset, vakuutukset aivan kaikki... Auttamaan valmiita oltiin koko ajan, mutta ite teki ja hoiti.
Taloudellisesti ollaan autettu kaikkii muksuja, mutta nuorin on eniten harannut vastaan. Ei tarvii mitään. Välillä pitää olla puuropäiviäkin, että oppii. :)
Hän on nyt 22 vuotias ja muutti kilsan päähän, kouluun pari kilsaa. Joululomalla pötköteltiin kainalokkain ja sanoi, että on nauttinut muutosta ja siitä itsenäisyydestä, mutta tulee toisinaan päiviä, kun vaan tekis mieli muuttaa takas. Tekis mieli laittaa lekkeriksi ja lopettaa laskujen maksu, tulla äidin soppatykin viereen ja katsella, kun pyykit vaan ilmestyy puhtaana kaappiin!
Takaisin muutto ei mitään ratkaisis, kun hän on jo aikuinen - arki pyörii kuitenkin ja osallistua pitää. Lomaili meillä useamman päivän, kuten muutkin.. Takaisin se oli mentävä, sorvin ääreen, itse kunkin. Saivatpa olla edes muutaman hetken miettimättä oravanpyörää.
Suomessa ja
vain Suomessa
mahdollisimman pian.
Jos joku inttää 18-v syntymäpäivälahjaa, tämä muutto on osuva.
Lukion tokalla tai kolmannella luokalla.
Siihen tämä muutos sopii.
Parantaa oppimistuloksia.
Muutin takaisin lapsuudenkotiin vanhempien omaishoitajaksi.
Luulen, että jonkun ajan päästä vanhemmat jää suomessa laajemminkin lastensa vastuulle. Sitä en toivo.
Palvelutaloissa ei ole laadukasta hoivaa.
Vierailija kirjoitti:
Intin jälkeen.
Jep, ja tytöillä lukion jälkeen, kesällä ylppärien ja yliopiston välissä.
Vierailija kirjoitti:
se on kun se on. niin olin minäkin kypsä 3sisaruksen kanssa pienessä kerrostalo kämpässä. kuinkas ne lapsilisät lakkaa juoksemasta ? kyllä asumistukeen pitäs olla oikeutettu ja pankista saa opintolainaa
Siinä vaiheessa kannattaa lakkauttaa lapsilisä kun hakee opintotukea kun muuttaa omilleen. Se opintotuki on suurempi kuin lapsilisä, kun asuu omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan nuoresta. Jollekin tuo 16v on ihan ok ikä, toiselle taas sellaista ikää ei ole ollenkaan.
Alle 18v on kyllö hankala saada asumistukea jos huoltajilla on kohtuulliset tulot.
Ei opiskelijat nykyään saakaan asumistukea, vaan asumislisää, ja sitä kyllä saa jos asuu omillaan. Tosin eipä se iso raha ole, mutta kämppisten kanssa voi onnistua.
Häivyin 11 v. Sopiva ikä. Säästyin mielisiraudelta toisin kuin sisarukseni jotka eivät ymmätäneet häipyä.
Tuen lapsiani ainakin siihen asti että yliopisto on käyty. Omilleen voivat muuttaa tuellani, kunhan opinnot alkavat.
Mut heitettiin kotoa ulos 16 vuotiaana. Käy se niinkin.
16v ei pääse kuin sedän alle. Ei hyvä