Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 6 vuotiaan jättää hetkeksi yksin kotiin nukkumaan kun käy 6km päästä hakemassa toisen vanhemman kotiin?

Vierailija
18.01.2026 |

Olen menossa reissuun ja kuljen bussilla. Bussi on 00.00 aikoihin tuossa 6km päässä olevalla pysäkillä maalla. Taksi uudistuksen takia täällä maalla ei ole taksia. Voiko 6-vuotiaan jättää yksin nukkumaan kun puoliso tulee hakemaan mua pysäkiltä, vai ottaako mies suosiolla lapsen mukaansa? Mulla on sen verran matkalaukkuja ja reissun  päälle ei nappaa kävellä tuota matkaa.

Olisi vaan helpompaa jos lasta ei tartte herätellä ja yrittää sitten uudestaan nukuttaa, siksi kysyn että onko 6-vuotias liian pieni tähän?

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en herättäisi lasta tuon takia. Varmistaisin vaan, ettei lapsi pääsisi ulos pakkaseen, jos heräisi jostain syystä. Siis ovi takalukkoon tms. ja kynttilät yms. pois ulottuvilta.

Vierailija
2/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Itse en herättäisi lasta tuon takia. Varmistaisin vaan, ettei lapsi pääsisi ulos pakkaseen, jos heräisi jostain syystä. Siis ovi takalukkoon tms. ja kynttilät yms. pois ulottuvilta.

No tätä kun mietin että lapsi olisi Max 15min yksin ja tuskin edes huomaisi että ollaan pois 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAAS AAPEEN. PASKA ALOITUS. SADANNEN  KERRAN... VEDÄ LÖRTSYYSI  VANHAPIIKA.  😝😝😝😝😝😝

Vierailija
4/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Itse en herättäisi lasta tuon takia. Varmistaisin vaan, ettei lapsi pääsisi ulos pakkaseen, jos heräisi jostain syystä. Siis ovi takalukkoon tms. ja kynttilät yms. pois ulottuvilta.

Vastasit itsellesi että saisit kiistakumppaneita. Häpeä..  🐽🐽🐽🐽🐽🐽🐽🐽🐖🐖🐖🐖🐖

Vierailija
5/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kanssa omat vaaransa. Sähköpalo kun syttyy ja ovet on teljetty niin mukula paistuu elävältä tai kuolee häkään. Onko kuusivuotias yksin oleva juuri herännyt lapsi esim. kykenevä rikkomaan ikkunan ja pelastautumaan sieltä? Moni aikuinenkaan ei siihen kykene paniikissa.

Vierailija
6/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos auto "sammuu maantien laitaan keskelle korpisuoraa", niin kuin laulussa sanotaan? Tai jostain kumman syystä matka ei menekään niin nopeasti kuin pitäisi? Osaako lapsi lukea, jolloin hänelle voisi jättää viestin siltä varalta, että sattuu heräämään ja on yksin?

Vierailija
7/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi jättää

Vierailija
8/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos tulee tulipalo, tai lapsi herää.ja lähtee ulos tai te ajatte kolarin tai auto hajoaa. Ei voi jättää 

Vierailija
9/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.

Mutta lapselle pitää kertoa etukäteen. Häneen ei voi luottaa että hän jostain syystä herää ja ala ihmettelemään missä kaikki ovat sekä huonolla tuurilla tee jotain tyhmää, mutta kunhan hän tietää että hän on hetken yksin niin kyllä hän voi olla hetken yksin.

Vierailija
10/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin lapselle etukäteen että isi on x aikaa pois hakemassa äitiä, jos heräät voit lukea kirjaa y kunnes isi ja äiti ovat kotona. Eskarilainen osaa jo varmasti hetkisen olla itsekseen. 

Jos lapsi ei koskaan ole ollut yksin, sitä pitää ensin harjoitella, esim. isi vie roskat ja lapsi on sen aikaa yksin. Usein varmaan auttaa, jos lapselle antaa jonkin nimetyn tekemisen, esim. palapelin, legot, värittämisen, lukemisen, mistä lapsi nyt tykkääkään että tuon poissaoloajan sen parissa varmasti viihtyy.

Itse olen totuttanut oman lapsen jo pienestä minuutin tai kahden yksinoloon, turvallisissa olosuhteissa tietysti vain. Sitä aikaa vain pidennän sit eskaria ja etenkin koulua varten.

Vierailija
11/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäis yksin. Ottaisin mukaan. Voi olla jännä kokemus lapsellekin liikku yöllä epätyypilliseen aikaan ja pääsee mukaan vielä hakemaan vanhempaansakkin kotiin. 

Lapsen etua tulee ajatella, ei sitä että lapsesta on vanhemmalle "vaivaa". 

Vierailija
12/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan voi jättää yksin.

Vierailija
13/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan riskiä ottamaan, mitä sitä täällä kysellä. 

Vierailija
14/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jättäis yksin. Ottaisin mukaan. Voi olla jännä kokemus lapsellekin liikku yöllä epätyypilliseen aikaan ja pääsee mukaan vielä hakemaan vanhempaansakkin kotiin. 

Univaje ei ole lapsen etu. Tuo sama lapsi saattaa iän puolesta mennä puolen vuoden päästä kouluun ja olla tunteja kotona yksin. Valmiudet on hyvä olla jo.

Vierailija
15/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen vuoden kuluttua on tunteja yksin koulun jälkeen. Lapselle tieto, niin ei ihmettele, jos sattuu heräämään. 

Vierailija
16/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 vuotias alkaa olla jo niin vanha että ei hätäänny siitä minne äiti on kadonnut. Lappu pöydälle on hyvä jos osaa lukea.

Vierailija
17/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos tulee tulipalo, tai lapsi herää.ja lähtee ulos tai te ajatte kolarin tai auto hajoaa. Ei voi jättää 

Minkä ikäisen lapsen voi mielestäsi jättää 15 minuutiksi kotiin yksin? Nuo mainitsemasi voivat tapahtua milloin vain. 7-vuotias on jo koululainen.

Vierailija
18/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Univaje ei ole lapsen etu. Tuo sama lapsi saattaa iän puolesta mennä puolen vuoden päästä kouluun ja olla tunteja kotona yksin. Valmiudet on hyvä olla jo.

Yhdestä poikkeusyöstä ei synny  lapsen kasvua ja kehitystä haittaavaa univajetta.

Vierailija
19/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon ollu siitä lähtien kun koulu alkoi eli 7-vuotiaasta aamut ja päivät yksin. Ei mitään ongelmia. Mikä näitä nykyajan pentuja vaivaa kun ne ei sitte kertakaikkiaan pysty mihinkään, ei edes nukkumaan yksin? Ja jos tulipaloja pelkäätte niin jättäkää ne Temutilaukset tekemättä!

Vierailija
20/88 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei synny haittoja myöskään 15min yksinolosta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi