Suosittele ammattikoululinjaa pojalle. Työllistävä ja kohtuupalkkainen ala haussa
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa on otsikon jälkeen tasan yksi lause, jossa sanotaan että sähkö on suljettu pois. Silti ehdotellaan sähköasentajaa. Tälläkö tasolla suomalaisten lukutaito on, että yhtä lausetta ei otsikon jälkeen osata lukea tai ei ymmärretä? Herran jestas, mitä te sähkön ehdottelijat teette työksenne? Voiko noin lukutaidottomat tehdä mitään?
Täällä on ollut tapana lukea aloitukset toinen silmä kiinni ja aloittaa kauhea wöyhötys 😂
Oletin saavani vastaukseksi jotain hiukan yllättävämpiäkin aloja, mutta eipä niitä tullut. Perus putkimiestä enimmäkseen ja sitä sähköalaa, joka oli jo avauksessa suljettu pois...
ap
Roadman -linja. Välillä pääsee valtion hotelliin verkostoitumaan ja nauttimaan täydestä ylläpidosta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitä kiinnostaa?
Tämä. Ainoa oikeasti relevantti asia tässä hommassa.
Lvi-asentaja tai lähihoitaja. Raksa-alalle ei kannata koska ei ole töitä ja jos on niin Virolaiset halpatyöläiset saa paikan. Metalli ja puualalla taas surkeat palkat työn likaisuuteen ja rasittavuuteen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Kemian prosessinhoitaja.
4 alapeukkua? Miksi ihmeessä? Itse opiskelin sen aikoinaan aikuiskoulutuskeskuksessa ja työllistyin heti valmistuttuani.
Automaatiota ja robotiikkaa on tehtaissa aina ollut ja lisääntyy, mutta prosessinhoitajaa ei mikään tekoäly korvaa edelleenkään. Ei ainakaan vuosikymmeniin.
Jos poika ei itse vielä tiedä, mikä ala kiinnostaa, niin kannattaisi hakea joko lukioon, tai jos ei todistus riitä lukioon, niin valmentaviin opintoihin. Valmentavissa opinnoissa saa vuoden lisää miettimisaikaa ja ohjausta, ja voi korottaa peruskoulun arvosanojakin ja sitten voi hakea sinne, mihin itseään kiinnostaa. En ainakaan omaa nuortani laittaisi amikseen vain jollekin linjalle sen mukaan, mistä saa tällä hetkellä töitä.
Sote alalle vaan kaakattamaan. Sinne halutaan normaali/hyvä kuntoisia nuoria miehiä.. Saa sössiä paljon vapaammin kuin vaikkapa putkimiehenä. Hyvä ala toistaitoiselle. Jos työnteko sujuu, putkihommissa yms. on kivempi ilmapiiri.
Sellainen ammatti jota tekoäly ei korvaa lähivuosina.
Kukaan ei ole vielä ehdottanut kokkia?
Vaikka uudisrakentaminen on jäissä, korjausrakentaminen ei. Pakko on tietyt remontit tehdä niin julkisiin kuin yksityisiinkin taloihin ja taloyhtiöihin.
Meille töihin ei millään meinannut löytyä tehtaalle huoltomiestä. Kylmäkonehuoltajia ei ole. Putkimiehet viedään heti koulunpenkiltä.
Mun poika valmistui sähkäriksi 10 vuotta sitten. Heti armeijan jälkeen sai vakipaikan, vaihtoi muutama vuosi sitten kansainväliseen firmaan ja töitä olisi ympäri maapalloa, mutta pysyy Suomessa vakituisesti ja heittää muutaman viikon keikkaa yrityksen muihin paikkoihin Saksassa.
LVI-ala. Niitä hommia ei tekoäly tulevaisuudessa tee. Mutta on hyvä ymmärtää, että ammattikoulutus on ajettu Suomessa alas. Opetuksen taso ja vaatmustaso on nolla, kouluissa lähinna vain oleskellaan muutama vuosi. Eli harjoittelut ja harjoittelupaikkojen etsiminen kannattaa ottaa tosissaan. Kun saa hoidettua harjoittelut särmästi, on paremmat mahdollisuudet päästä koulun jälkeen johonkin hommiin. Kun on itse aktiivinen ja panostaa itse siihen, että saa kaiken mahdollisen osaaminen talteen, riittää hommia ja tulevaisuudessa hyvät tulotkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentäjä tai lennonjohtaja
Aloituksessa mainittu värisokeus voi olla este. Punainen ja vihreä pitäisi pystyä erottamaan.
Useimmat erottavat mustan, sinisen ja punaisen vaikka ovatkin värisokeita. Sen jälkeen se onkin helppoa: väri väriin ja loput maahan.
Mitä se sukupuoli asiaan liittyy?
Anna nuoren itse valita ala, sitä voi vaihtaa kesken opiskelun myö jos ei tunnu omalta ja nykyään on normaalia että ihmisellä on useampi ammatti elämänsä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan sähköalalle. Mun poika on sähkömies ja työtön.
Sen täytyy olla tosi paska, koska kaikki edes etäisesti mitään osaavat sähkärit revitään töihin.
No riippuu missä asuu. Itse valmistuin kortistoon yli vuosi sitten. En edes haastatteluihin pääse. Kun ei ole edes sitä kokemusta, kun eihän sitä mistään saa. Tehtailta irtisanotaan porukkaa ja rakennusala on edelleen jäissä. Ja aloittajan poika on värisokea, niin ei pääse edes alalle. Kuljetusala taitaa olla myös poissuljettu.
Putkirunkkari ei ole hohdokas, mutta sillä tienaa.
Missä päin Suomea? Mun poika valmistui sähkömieheksi muutama vuosi sitten, eikä ole ollut päivääkään työttömänä. On työotteeltaan sellainen "vanhan ajan ammattimies". Hommat hoituu kunnolla, ajallaan. Ei saikuta. 24 v ja työnantajat soittelee koko ajan tulisko niille hommiin. Piirit on pienet ja maine leviää.