Suosittele ammattikoululinjaa pojalle. Työllistävä ja kohtuupalkkainen ala haussa
Kommentit (82)
Kukaan ei halua sellaista työntekijää, joka ei osaa etsiä itse alaansa. Opon kanssa voi toki köydä vahvuuksia läpi, mutta ei vanhempia päsmäröimään siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt päivänselvä asia, että jos meinaa palkoille päästä ja töitä saada, niin lvi:lle ilman muuta.
Putkiasentaja on aina pätevä ammatti, jo Jeesuksen ajoista nykypäivään. Ja tienaa hyvin
Kyllä.
Minulla keskituntiansio 38€
Vuositulot yli 100000€
Tosin työpäivät ovat pitkiä.
Ei kuulu äidille millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitä kiinnostaa?
Tuolta pohjalta jos lähtee niin metsään menee, nuorta kiinnostaa yleensä koneella pelaaminen, siitä ei ole monelle ammatiksi. Enemmän vanhemman vastuuta ja ohjausta tarvitaan
Mä en puuttunut mitenkään. Pojat nyt 30+ ja heillä menee hyvin. Amiksen jälkeen opiskelleet lisää, tosin toinen kävi lukion samalla kun amijsen. It-alalla ovat, mutta ns. osaajia. He ovat nyt Di ja insinööri. Amisala, itse valittu, toi nuoremmalle työpaikan jo opiskeluaikana niin ettei opintotukeakaan viimeisinä vuosina nostanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan sähköalalle. Mun poika on sähkömies ja työtön.
On sitä sitten vapaaehtoisesti. Mun 2 serkkua ja veli on sähkömiehiä. Eri ikäisiä kaikki mutta töitä on ettei tehdä meinaa ehtiä. Iät 40 hujakoilla ja siitä ylitte. Myös enoni jo eläkkeellä sähkömiehen hommista, jota koko elämänsä teki, niin ei meinaa eläkerauhaa saada! Eli töitä on tekevälle kyllä! Myös putkimiehille. Pari tuttuni ja yksi serkus tekee niitä. On tehneet siitä asti, kun alalle valmistuivat eli jo yli 25 vuotta.
LVI-asentaja tai putkirunkkari. Töitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
No mikä poikaa kiinnostaa? Sen perusteella sitten rajaamaan halutun palkkatason ja työllistymisen mukaan. Itse lähtisin tuossa tilanteessa opiskelemaan musiikin tuotantoa. DJ:n hommissa pistää rahaksi jos on halua kehittyä eikä tarvitse olla musiikkitaustaa. Kaiken lisäksi hauskaa ja työllistyminen hyvin pitkälti itsestä kiinni, parhaat kiertää kansainvälisiä festareita ja tienaa 6-numeroista summaa per keikka. Tuota voi opetella ihan itsenäisesti kotonakin ja verkosta löytyy myös paljon laadukkaita kursseja (englanniksi tosin suuri osa).
DJ-hommiin mennään jos haluaa pillua. Joka ilta uusi nainen messiin.
Lvi asentaja. Palkkaus on heti koulun jälkeen jo 20€/h.
Miksei poika mene lukioon, jos ei tiedä mitä haluaa tehdä isona?
Persu kansanedustaja, täytyy vaan öyhöttää kaikesta
Töitä on niille sähköhenkilöille, joilla on kokemista, osaamista ja mainetta. Vastavalmistuneen on vaikea saada, ellei ole suhteita valmiina. Ainakin täällä tuntuu jopa harjoittelupaikat olevan tiukassa. Meillä kävi taloyhtiön käyttämä sähköasentaja, yksinyrittäjä, harjoittelijan kanssa. Hän siinä jutteli samalla - olin kotona ruokiksen että pääsi sisälle - että ottaa aina yhden harjoittelijan kun koulussa on harjoitteluaika, mutta enemmälle ei ole tilaa eikä mahdollisuuksia, mutta kyselijöitä on valtavasti, eikä työntekijää kuitenkaan ota toistaiseksi.
Itse olen töissä suunnitteluaalalla. Kun viisi vuotta sitten taloyhtiöiden rempoille ei tahtonut löytyä laskijaa, nyt laskee kaikki joilta tarjouspyyntö kysytään ja sitten soittelee jotkut että onko teillä jotain nyt työn alla. Meillä on kyllä mutta moni tyssää suunnittelun jälkeen siihen, ettei ole rahoitusta remonttiin, on varattu rahoitus suunnitteluun mutta remonttilainaa ei tipu.
Ehdottomasti lvi tai sähkö. Jos lapsi ei tiedä yhtään mihin haluaa, kannattaa silloin mennä lukioon. Saa 3-4vuotta aikaa kasvaa ja suunitella tulevaisuutta rauhassa
Vierailija kirjoitti:
Lentäjä tai lennonjohtaja
Aloituksessa mainittu värisokeus voi olla este. Punainen ja vihreä pitäisi pystyä erottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Lvi asentaja. Palkkaus on heti koulun jälkeen jo 20€/h.
Tämä! Oma poikani valmistui vuosi sitten lvi-asentajaksi. Yllätyin todella kun näytti ensimmäisiä palkkakuitteja. Keskituntiansio juoksee 22-25€/h kieppeillä. Hieman kateellisena katselin, mutta arvostan ja ei tarvitse enää paljoa poikaa autella rahallisesti
Aloituksessa on otsikon jälkeen tasan yksi lause, jossa sanotaan että sähkö on suljettu pois. Silti ehdotellaan sähköasentajaa. Tälläkö tasolla suomalaisten lukutaito on, että yhtä lausetta ei otsikon jälkeen osata lukea tai ei ymmärretä? Herran jestas, mitä te sähkön ehdottelijat teette työksenne? Voiko noin lukutaidottomat tehdä mitään?
Automekaanikko,osaamisena sähkö