Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimit, jos olet Helsingin ydinkeskustassa

Vierailija
17.01.2026 |

Ja olet kadottanut lompakkosi ja puhelimesi. Kotiin on 20kilometriä. On kova pakkanen, eikä sinulla ole ystäviä eikä sukulaisia. Älä vastaa, että "älä sit mene sinne", vaan kertokaa miten toimisit?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina kotona jonkin verran käteistä, joten voisin ottaa taksin kotiin. Tietenkin voisin harkita, että menisin pummilla junalla, jos vaan sellainen menisi sopivaan suuntaan.

Vierailija
22/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helkkaria minä tekisin Helsingin keskustassa hävittämässä omaisuuttani, kun asun parinsadan kilometrin päässä sieltä eikä minulla ole sinne mitään asiaa. Jos olisinkin, niin olen oppinut pitämään huolen omaisuudestani.

Kiitos panoksestasi tähän mielikuvitusleikkiin. Hyvin sä vedät, nauti elämästäs!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helkkaria minä tekisin Helsingin keskustassa hävittämässä omaisuuttani, kun asun parinsadan kilometrin päässä sieltä eikä minulla ole sinne mitään asiaa. Jos olisinkin, niin olen oppinut pitämään huolen omaisuudestani.

Kiitos panoksestasi tähän mielikuvitusleikkiin. Hyvin sä vedät, nauti elämästäs!

Sama kuin täällä on ollut otsikko "edessä tipaton tammikuu, tulkaa kaikki mukaan jakamaan kokemuksia ja taemppaamaan" niin eiköhän sinne aina jokunkirjoita "Mulla ei ole mitäänl alkoholiongelmaa, mä en oo mikään juoppo, eli helposti voin olla juomatta vaikka puoli vuotta jos haluan, tipattomat on ongelmaisille." 

Vierailija
24/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pierasen ja vihellän...😂😂😂

Vierailija
25/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusen ja paskannan

Vierailija
26/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itken ja kuolen.

Vierailija
27/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelisin kotiin, 10 km ei ole matka eikä mikään.

Tää oli hesalaisen aloitus, niille 100m on kuin marathon.

Älä nyt. Maaseudulla asuvat ajavat lyhyitäkin matkoja autolla. Moni helsinkiläinen kävelee paljon enemmän. Samoin naapurikunnissa.

Kun kaupunkilainen menee käymään naapurissa, hän menee rappuun ja soittaa viereisen oven ovikelloa. Kun maalainen menee käymään naapurissa, hän ajaa autolla 2 km. 

Sitten me kaikki olemme sitä mieltä, että se kaupunkilainen kävelee paljon enemmän, vaikka maalaisella on kuistilta autolle 100 m. Faktahan on, että se maalainen ei mene kävellen edes naapuriin.

Vierailija
28/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap keksi seuraava paska kysymys mikä ei kiinosta ketään. 😝😝😝

Vierailija
29/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedä sinä käteen nyt just.  😆😆😆

Vierailija
30/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin olisi 2 km, ei 20..

Vierailija
31/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovalla pakkasella voi kävellä myös 20 kilometriä, se ei ole este päinvastoin parempi kävellä kuin sikiö asennossa jäädä pakkaseen. 

Vierailija
32/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovalla pakkasella voi kävellä myös 20 kilometriä, se ei ole este päinvastoin parempi kävellä kuin sikiö asennossa jäädä pakkaseen. 

Mä voisin juosta tuon, ei tule kylmä. 😄

Vierailija
33/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätääntyisin toimintakyvyttömäksi. 

Vierailija
34/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaisin aapeelle ja sanoisin, että haista paska.

Vierailija
35/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelisin kotiin, 10 km ei ole matka eikä mikään.

Tää oli hesalaisen aloitus, niille 100m on kuin marathon.

Älä nyt. Maaseudulla asuvat ajavat lyhyitäkin matkoja autolla. Moni helsinkiläinen kävelee paljon enemmän. Samoin naapurikunnissa.

Kun kaupunkilainen menee käymään naapurissa, hän menee rappuun ja soittaa viereisen oven ovikelloa. Kun maalainen menee käymään naapurissa, hän ajaa autolla 2 km. 

Sitten me kaikki olemme sitä mieltä, että se kaupunkilainen kävelee paljon enemmän, vaikka maalaisella on kuistilta autolle 100 m. Faktahan on, että se maalainen ei mene kävellen edes naapuriin.

Kyllähän maallakin siihen viereiseen naapuriin mennään kävellen, joillakin se voi olla vaikka vain 100 metrin päässä, tai lähempänäkin. 

Mutta jos maalainen ja kaupunkilainen ovat menossa kodistaan 2 km päässä sijaitsevaan kyläpaikkaan, niin maalaisella sinne saattaa joutua menemään autotien laitaa, ja tie voi olla joko tosi kapea tai sitten se voi olla vilkasliikenteinen maantie. Ja se maantiekin on muuten kapea, yksi tapa säästää rahaa tieverkostossa on ollut kaventaa sitä asfaltoitua väylää, ja etenkin talvella kävely on suorastaan hengenvaarallista, kun lumipenkan takia ei voi välttämättä nopeasti ja helposti väistää kovin kauas siitä ajoradasta. Kaupunkilainen taas voi mennä leveää, vasta-aurattua tai korkeintaan hieman lumista kävelytietä pitkin, ellei satu juuri jonkun lumi-infernon aikana tai jälkeen olemaan liikenteessä. Tai jos asuu siellä keskustassa, niin jalkakäytäviä pitkin. 

Vierailija
36/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toimit, jos olet Helsingin ydinkeskustassa

Vierailija

17.01.2026 | 14:37

Ja olet kadottanut lompakkosi ja puhelimesi. Kotiin on 20kilometriä. On kova pakkanen, eikä sinulla ole ystäviä eikä sukulaisia. Älä vastaa, että "älä sit mene sinne", vaan kertokaa miten toimisit?

Miten olen päätynyt tähän tilanteeseen? Onko lompakko ja puhelin varastettu vai olenko unohtanut ne jonnekin? Mitä kello on? Olenko humalassa? Missä asun? 20km päässä, mutta millaiset kulkuyhteydet sinne on? Mm. nämä seikat vaikuttaisi siihen miten toimin. 

Vierailija
37/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtäisin kirjani turkuun

Vierailija
38/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan pysty kuvittelemaan sellaista tilannetta, että kotini olisi 20 km päässä Helsingin ydinkeskustasta. Liian epärealistista.

Vierailija
39/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtui Helsingin keskustassa n. 90-luvun alussa. Oli jonkin verran rahaa käteistä bussilippuun, mutta ei tarpeeksi ja  koska kyydin pyytäminen 45 km päästä kotoa vanhemmilta aika inhottavaa, päätin kerjätä, jotta saisin lippuun tarpeeksi. Ei puuttunut paljon. Huh lin piti kerätä itseään kokoon tuota  varten. Varmasn tilillä sellainen summa, mitä ei sasnut ulos. 

Etsin sopivia kohteita. Kysyin ensin tytöltä, jolla viulukotelo kädessä.  Selitin asian ja pysin tyyliin 1 markka,  vaikka puuttui enemmön. Ajattelin, että pikku summat helpompi saada parilta tyypiltä, kun koko summaa yhdeltä. Kusyi paljon tarvitsen  ja sain koko summan. 
Huh.

Toisen kerran asuin jo Helsingissä, mutta ei ollut jostain syystä rahaa kun soittaa puhelinkiskssta. Varmaan tilillä sen verran, mitä ei saanut automaatista ulos. Soitin poikaystävälle, joka tuli sinne, missä olin, jotta pääsimme bussilla kotiin.  Asuin alueella, johon ei päässyt kun bussilla. No, kauemmaksi junalla. 

Ei ole muita noin pahoja sattunut, vaikka aika  huolimaton ollut välillä. 

Vierailija
40/41 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin hirveää älämölöö ja menisin takaisin sen matkan jonne olisin tavarat kadottanut. 30-70 % mahdollisuus että joku tietää missä ne ovat. Sulkisin liittymän ja kortit. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi