Mitä järkeä villakangastakeissa on? Pakkasilla eivät lämmitä,nollakelillä hiostaa
Näyttävät lämpimiltä mutta eivät ole. Ohut polyesterivuori eikä toppauksia.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villakangastakki on paras ja lämmin. Oletko varma, että takkisi on villakangasta? Nykyään moni on oikeasti polyesteria eli muovia. Hämäännyin itsekin kerran. Olin tilaavinani villakangastakkia, mutta materiaali olikin 100% polyesteria. En tilannut.
Sade- ja lumisadesäässä ei villakangastakilla tee yhtään mitään.
Villaa on monenlaista. Esimerkiksi alpakan olla on kevyttä ja lämmintä, pitää tuulta ja toimii erinomaisesti lumisateessa. Kestää myös kohtuullista sadetta, mutta ei se mikään sadetakki tietenkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa mistä se oma takki on valmistettu.
Mulla 70 % villa, 20 % nailon, 10 % kasmir. On lämmin (keskihintainen Haloselta).
"Tekokuidut lisäävät tuotteen hankauskestävyyttä. Se auttaa esimerkiksi siinä, ettei laukun hihna tuhoa kangasta. Esimerkiksi 70-90 prosenttia luonnonmateriaalia ja loput tekokuitua on käytännöllinen ratkaisu takissa."
En ottaisi tuota nailonia. Pitää olla kokonaan villaa, tai erilaisten villojen sekoitus (lammas, kashmir, kameli, alpakka, mohair) tai villaa ja silkkiä. Nämä ovat olleet parhaita.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mitään hiosta. Ne on just hyviä nollakelillä tai plussalla, mutta pakkaselle mielestäni liian viileitä. Tietysti jos laittaa alle paljon niin pärjää kylmemmälläkin, käytän silti mielummin toppatakkia.
Ja kunnon villa pitää myös vettä paremmin kuin arvaakaan. Käytän usein koiralenkillä vanhaa 100% villaista takkia, eikä sade todellakaan tule läpi. Toimii monessa lämpötilassa tuollaisen rauhallisen seniorikoiran kanssa, kun osa lenkistä on väistämättä seisoskelua.
Ei nykyään edes taideta myydä oikeita villaisia talvitakkeja, ne on kaikki ulstereita, eli niissä on vain silkkivuori. Oikeassa talvitakissa on lämmin välivuori, kyllä tarkenee!
Kun asuin Keski-Suomessa, oli kerran -30 pakkasta. Bussipysäkki aika kaukana. Laitoin villapaidan ja sen päälle villakangastakin, hyvin tarkeni.
Mä otan villakangastakin esiin heti kun syksy tulee. Pärjään sillä koko talven. Tuo on 20v vanha ja näyttääkin vielä aivan tuliterältä. Kannattaa ostaa laatua.
Vierailija kirjoitti:
Mä otan villakangastakin esiin heti kun syksy tulee. Pärjään sillä koko talven. Tuo on 20v vanha ja näyttääkin vielä aivan tuliterältä. Kannattaa ostaa laatua.
Asun siis Oulussa. Täällä on usein talvisin kylmä ja kova vinkka.
Minä käytän villakangastakkeja myös läpi vuoden. Jos on todella kylmä laitan toppatakin sen alle. Aivan varmasti mulla on lämpimämpi kuin pelkällä topalla. Tuon teen vasta silloin kun on yli -20. Mun takit ovat oikeasti villaa.
Itse pärjään ihan hyvin. Liikun autolla. Ulkoilussa käytän toppavaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Ei hiosta, kaikkiin tilaisuuksiin ei voi mennä toppatakissa.
Ei niin, mutta arkikäytössä pakkas-, tuuli-, lumi-, räntä- ja vesisateessa toppatakit ovat käytännöllisiä ja tyylikkäämpiä. Pitkässä villankangastakissa sateenvarjon kanssa liehuva ihminen, tuulen kylmästi nostellessa helmoja, on kyllä vähemmän tyylikäs.
Minun ihoani villa kyllä hiostaa ja raapii, ja laitan kylmyydeltä ja kosteudelta vähemmän suojaavan epäkäytännöllisen villakangastakin päälleni vain juhlakamppeena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hiosta, kaikkiin tilaisuuksiin ei voi mennä toppatakissa.
Ei niin, mutta arkikäytössä pakkas-, tuuli-, lumi-, räntä- ja vesisateessa toppatakit ovat käytännöllisiä ja tyylikkäämpiä. Pitkässä villankangastakissa sateenvarjon kanssa liehuva ihminen, tuulen kylmästi nostellessa helmoja, on kyllä vähemmän tyylikäs.
Minun ihoani villa kyllä hiostaa ja raapii, ja laitan kylmyydeltä ja kosteudelta vähemmän suojaavan epäkäytännöllisen villakangastakin päälleni vain juhlakamppeena.
Toppatakki ei kyllä ole tyylikäs muualla kuin laskettelurinteessä ja mökillä.
Ja jos villa raapii, niin suosittelen ostamaan parempaa villaa, tietysti se halvin raapii. Minua raapii vielä merinovillakin. Osta vaikkapa kashmiria tai pashminaa.
Villakangastakki ei liehu tuulessa.
Haluaisin villakangastakin vetoketjulla ja hupulla, en sellaista kylpytakkimallia. Ei löydy.
Villakangastakki ei hiosta koskaan. Kevätkesällä pidetään ohuempaa takkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mitään hiosta. Ne on just hyviä nollakelillä tai plussalla, mutta pakkaselle mielestäni liian viileitä. Tietysti jos laittaa alle paljon niin pärjää kylmemmälläkin, käytän silti mielummin toppatakkia.
Ja kunnon villa pitää myös vettä paremmin kuin arvaakaan. Käytän usein koiralenkillä vanhaa 100% villaista takkia, eikä sade todellakaan tule läpi. Toimii monessa lämpötilassa tuollaisen rauhallisen seniorikoiran kanssa, kun osa lenkistä on väistämättä seisoskelua.
Herkkäihoiselle ei ole mitään sen kauheampaa yhdistelmää kuin villa ja vesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkkäihoiselle ei ole mitään sen kauheampaa yhdistelmää kuin villa ja vesi.
Siinä villakangastakissa on vuori. Laadukkaissa se on silkkiä. Ja niissä laadukkaissa se villa ei todellakaan kutise. Olen myös herkkäihoinen ja hyvä villakangastakki on nimenomaan se kaikkein paras vaihtoehto.
Hommaa lampaanvillatakki... juu lampaanvilla hoitaa arkaa ihoa.
Just ompelen villakangastakkia. Kangas on 100 % villaa, rakenteisiin normaalit pellavakanvaasi + villaliina ja tarpeen mukaan villa-viskoosisekoitteista vatiinia. Tilasin vatiinia pari metriä, luulen että laitan sitä kauttaaltaan yhden kerroksen, koska varsinainen takkikangas ei ole jovin paksua. Vuorikangas on vähän paksumpaa viskoositoimikasta.
Voin luvata että takki on lämmin, kestävä ja moneen keliin sopiva, eikä todellakaan hiosta.
Ei ne sovi Suomen ilmastoon, vaan johonkin eteläisempään Eurooppaan.
No onhan se kylmä/hiostava, jos ostaa jonkun polyesteristä valmistetun. Kannattaa katsoa siitä pienestä valkoisesta lapusta takin sisäpuolelta mistä materiaalista takki on valmistettu. Noita polyesteri takkeja kun myydään virheellisesti villakangastakkeina, vaikka villaa ei olisikaan tai sitä on vain tyyliin 20%.
Ostin muinoin laadukkaan villakangastakin, jossa villapitoisuus oli 80%. Se oli käytössä 15 vuotta ja pysyi hyvännäköisenä tuulettamalla ja pesu pesulassa.
Ap:ta harmittaa kun ei ole varaa hyvään takkiin?
Parilla tonnilla saa jo tosi hyvän, suosittelen säästämään.