Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua tappaa eläimiä! Tapaus: lihansyönti.

Vierailija
17.01.2026 |

Ilman tappamista ei lihaa kaupasta saa, ikävä fakta. Mites teillä nämä eettiset kysymykset?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useammat ostaa lihan kaupasta. Joten joku muu hoitaa eläimen lopettamisen ja lihan käsittelyn.

Vierailija
42/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti yrität väittää, että eläimen tappamisessa ja syömisessä on jokin eettinen ongelma?

Minä en huomaa siinä eettistä ongelmaa.

Siitä voisimme kyllä keskustella, onko nykyinen eläintalous oikein.

Olen eri, mutta jos ihmisten tappamisessa on jokin eettinen ongelma, niin mun on jokseenkin mahdotonta keksiä, mikä erottaisi muut eläimet ihmisestä sillä tavoin, ettei sama pätisi myös muihin eläimiin. 

Mikä sun mielestä erottaa homo sapiensin muista eläinlajeista tässä mielessä? 

Vegaaniin tyypillinen ja paska kannibaaliargumentti. Siihen on syynsä ettei eläimet syö lajitovereitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanipropagandaa suoltava urpo luulee että suomalainen karja syö ulkomaista rehua :D

Luuletko kenties itse, että Suomessa syödään vain kotimaista lihaa? 

Vierailija
44/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehunlähteet Suomessa:

Nautakarja: Syö pääasiassa oman tilan tuottamaa nurmirehua (säilö- tai laidunrehu), noin 5060 % ruokavaliosta, ja loput väkirehua, joka sisältää kotimaista viljaa ja ulkomaista valkuaista.

Sika- ja siipikarjatuotanto: Suurin osa rehuista on kotimaista viljaa ja nurmea, mutta valkuais- ja lisäaineet tuodaan usein ulkomailta.

Valkuaisrehut: Rypsi- ja rapsirouhetta tuodaan paljon ulkomailta täydentämään kotimaista viljaa. 

Yhteenveto ulkomaisen rehun roolista:

Suomalainen rehuntuotanto on omavaraista viljan ja nurmen osalta, mutta valkuaislähteiden ja lisäaineiden osalta tarvitaan tuontia.

Tämä rakenne tukee ruokaturvaa, sillä pääosa rehusta tuotetaan Suomessa tai lähialueilla. 

Että tässä pitäisi nyt suomalaisena lihansyöjänä jotain syyllisyyttä

Seuraavaksi voit selvittää millä tavalla karjarehun viljeleminen Suomessa on ekologinen ja ympäristöystävällinen vaihtoehto.

Vierailija
45/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti yrität väittää, että eläimen tappamisessa ja syömisessä on jokin eettinen ongelma?

Olen eri, mutta jos ihmisten tappamisessa on jokin eettinen ongelma, niin mun on jokseenkin mahdotonta keksiä, mikä erottaisi muut eläimet ihmisestä sillä tavoin, ettei sama pätisi myös muihin eläimiin. 

Vegaaniin tyypillinen ja paska kannibaaliargumentti. Siihen on syynsä ettei eläimet syö lajitovereitaan.

Kyllä monet eläimet syö myös lajitovereitaan. Oman lajin syöminen voi tautien ja loisten jne. takia olla riskialtista, mutta se ei ole moraalinen argumentti sille, miksi toisia ihmisiä ei saa tappaa. 

Minä en esittänyt argumenttia, vaan kysymyksen. Sanoin, että itse en ole keksinyt sellaista eroa ihmisen ja muiden eläinlajien välillä, joka olisi merkityksellinen tämän kysymyksen kannalta. Tämä ei tarkoita, etteikö kukaan muu voisi sellaista keksiä. Kysyin siis ihan vilpittömästi, mikä kyseisen kirjoittajan mukaan olisi sellainen. Tätä kutsutaan keskusteluksi. 

Vierailija
46/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanipropagandaa suoltava urpo luulee että suomalainen karja syö ulkomaista rehua :D

Kotimaisen lihan osuus Suomessa on

korkea, erityisesti naudan- ja sianlihan osalta (yli 80-90 % tasolla), mutta siipikarjassa ollaan lähellä omavaraisuutta

Vierailija
47/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

korkea, erityisesti naudan- ja sianlihan osalta (yli 80-90 % tasolla), mutta siipikarjassa ollaan lähellä omavaraisuutta

Siipikarjalle ja sioille syötetään kyllä ulkomaista rehua, ainoastaan naudoille ei. 

Vierailija
48/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monet eläimet syö myös lajitovereitaan. Oman lajin syöminen voi tautie

Vai keskustelua :D Et ole vissiin keksinyt eroas sukulaistesi ja muiden ihmisten välillä eli nait vanhempiasi?

Vierailija
49/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siipikarjalle ja sioille syötetään kyllä ulkomaista rehua, ainoastaan naudoille ei. 

Sika- ja siipikarjatuotanto: Suurin osa rehuista on kotimaista viljaa ja nurmea, mutta valkuais- ja lisäaineet tuodaan usein ulkomailta.

Vierailija
50/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vai keskustelua :D Et ole vissiin keksinyt eroas sukulaistesi ja muiden ihmisten välillä eli nait vanhempiasi?" 

Niin, keskustelua. Ilmeisen vieras käsite sinulle. 

Yritätkö jotenkin viitata siihen, että sukulaisuussuhteen läheisyys määrittäisi tappamisen oikeutuksen? Että omien sukulaisten tappaminen on väärin, mutta muiden ei niin? Ja oman lajin tappaminen ois väärin ja muiden ei niin? Seksistähän tässä ei nyt puhuttu (muut kuin sinä). 

Vierailija
51/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, 90 % Suomeen maahan tuotavasta soijasta menee noihin valkuaisrehuihin. 

Vierailija
52/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vai keskustelua :D Et ole vissiin keksinyt eroas sukulaistesi ja muiden ihmisten välillä eli nait vanhempiasi?" 

Yritätkö jotenkin viitata siihen, että sukulaisuussuhteen läheisyys määrittäisi tappamisen oikeutuksen? Että omien sukulaisten tappaminen on väärin, mutta muiden ei niin? Ja oman lajin tappaminen ois väärin ja muiden ei niin? Seksistähän tässä ei nyt puhuttu (muut kuin sinä). 

Eli mielestäsi omien sukulaistesi naiminen on aivan OK? Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.

Vierailija
53/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumminkin näillä "ei eläimiä saa tappaa" on usein lihansyöjälemmikkejä. Mutta se taitaakin olla eri asia.

Vierailija
54/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ratkaissut sen, että en tapa eläimiä suoraa enkä välillisesti.

Eli teet äkkijarrutuksen kun orava juoksee tien yli?

Joo, kyllä teen. Tulee ihan selkäytimestä tuollainen reaktio ihan riippumatta siitä mikä siihen auton eteen äkisti ilmaantuu.

Mutta autolla ajat ! Uskomatonta kaksoismoraalia. 

Vierailija
55/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, 90 % Suomeen maahan tuotavasta

Valkuaisrehut: Rypsi- ja rapsirouhetta tuodaan paljon ulkomailta täydentämään kotimaista viljaa. 

Soija menee Suomessa kasvissyöjien kitusiin enkä tarkoita tässä lehmiä tai muita fiksuja elukoita.

Vierailija
56/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräissä uskonnoissa teuras eläin sitten tapetaan ja muutoin tainnutettu eläin sitten tapetaan stressinkin takia.

Vierailija
57/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ratkaissut sen, että en tapa eläimiä suoraa enkä välillisesti.

Aha, mites hyttyset ja paarmat? Eläimiä nekin.

Vierailija
58/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen tuodaan soijaa (soijapavut ja erilaiset jalosteet) n. 100 -120 tonnia vuodessa ja siitä 90-95 % menee eläinrehuksi. 

Vierailija
59/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mielestäsi omien sukulaistesi naiminen on aivan OK? Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.

Hyvä ihminen, minä en ole puhunut kenenkään naimisesta. Tämä keskustelu koski tappamista, ei seksiä. Onko tappaminen ja seksi sulle jotenkin verrannollisia tai saman kaltaisia asioita? Mulle ei ole. 

Vierailija
60/91 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta leijona saa raadella seepran joka kituu minuuttitolkulla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi