Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla ei ole vaihdevuodet vaikuttaneet mitenkään elämään

Vierailija
16.01.2026 |

Ja en syö mitään lääkkeitä niihin. Kysymyksiä.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hirveät kuukautiset ja kärsin niistä tosi paljon. Ne pilasivat suuren osan elämästäni. Olin joka kuukausi viikon pois pelistä.

Vaihdevuodet on olleet yähän asti huomattavasti helpommat. Vain vähän kuumia aaltoja ja unettomuutta. 

Vierailija
42/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP minä olin 52 v kun menkat loppuivat, mutta ei ilmennyt mitään oireita siitä. Ei kuumia aaltoja eikä mitään muutakaan. Gyne kyl suositteli jotain pillereitä mutta kun mulla on pillerikammo - siis yleensä lääkekammo - kieltäydyin kaikesta. Kysyin äidiltäkin oliko hänellä millaiset vaihdevuodet, vastasi ettei mitään huomannut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat jokainen yksilöitä. Turha mussuttaa asiasta sen enempää.

Tämä ! ! ! 

Vierailija
44/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää, onko ns. "helpot kuukautiset"  --> helpot vaihdevuodet?

Vain päin vastoin  --> vaikeat vihdevuodet.

Tai ehkä miten sattuu kenelläkin...

Omalla kohdalla menkat aina olleet kellontarkat, lyhyet, vähän vuotoa, ei juurikaan 'huomannut' (muutamia tiettyjä juttuja). 

Nyt epäilen olevan (esi)vaihdevuodet menossa? Kierto epäsäännöllistä (joka toiset menkat tuntuu jäävän välistä), tulleet hieman kivuliaaksi, ja vuotoa paljon runsaammin mitä ennen. Myös 'menkkamaista tunnetta' vålillä, vaikka ei ole aika/ei tule mitään. Mietin onko tämä mihin suntaan menossa kun aikaa kuluu esim. vuosi pari tästä...

Vierailija
45/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen, että ei ole oireita. Joillakin voi olla ihan tosi pahat, suorastaan elämää lamauttavat. 

Vierailija
46/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan fakta, että joku ei saa vaihdevuosioireita ja toinen saa kaikki oireet. Mä olen 51 vuotias ja ainut oire on kuumat aallot.  En huomaa mitään henkisiä oireita, nivelkipuja tms., mutta kuumat aallot on ihan kauheat. Herään yöllä kuumuuteen ja päivällä joudun vähentämään vaateita monta kertaa päivässä. Töissä on kauheeta, kun kesken palaverin alkaa naama hikoilla ja punoittaa. Harkitsen hormonikorvaushoitoa kuumien aaltojen takia.

Vierailija
47/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yksi niistä "olen aina oikeassa, olkaa hiljaa kun mulle puhutte" -ihmisistä, jotka eivät huomaa omassa käyttäytymisessä mitään epäkohtia. My way on highway. 

Mikään ei tunnu missään, kun Mä Elän ja muut vilisee 

Vierailija
48/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47 ja kierto ei ole vielä lähtenyt lyhenemään. Myös vuodon määrä pysynyt samana.

Vierailija
49/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko yksi niistä "olen aina oikeassa, olkaa hiljaa kun mulle puhutte" -ihmisistä, jotka eivät huomaa omassa käyttäytymisessä mitään epäkohtia. My way on highway. 

Mikään ei tunnu missään, kun Mä Elän ja muut vilisee 

En ole. Olen yksi niistä, joka sanoo, että vaihdevuodet voi olla myös helpot. Se on harvinaista, mutta näin voi olla. 

Vierailija
50/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää, onko ns. "helpot kuukautiset"  --> helpot vaihdevuodet?

Vain päin vastoin  --> vaikeat vihdevuodet.

Tai ehkä miten sattuu kenelläkin...

Omalla kohdalla menkat aina olleet kellontarkat, lyhyet, vähän vuotoa, ei juurikaan 'huomannut' (muutamia tiettyjä juttuja). 

Nyt epäilen olevan (esi)vaihdevuodet menossa? Kierto epäsäännöllistä (joka toiset menkat tuntuu jäävän välistä), tulleet hieman kivuliaaksi, ja vuotoa paljon runsaammin mitä ennen. Myös 'menkkamaista tunnetta' vålillä, vaikka ei ole aika/ei tule mitään. Mietin onko tämä mihin suntaan menossa kun aikaa kuluu esim. vuosi pari tästä...

Minulla oli ainakin juuri päinvastoin. Kärsin niin kamalasta endometrioosista, että jokaiset kuukautiset olivat kuin silkkaa kidutusta. Niinpä ajattelin vaihdevuosien olevan jatkumoa kyseiselle piinalle. Yllättäen kuukautiset kuitenkin loppuivat ja gynekologin suureksi hämmästykseksi fsh-verikoe osoitti minun läpikäyneen vaihdevuodet täysin oireetta. Ihan rehellisesti voin sanoa, etten ole ikinä aiemmin ollut yhtä tyytyväinen elämääni ja onnellinen kaikin puolin. 

Vierailija
51/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin oireiden pitäisi olla pahimmillaan? Jos kuukautiset olisivat olleet vuoden poissa, niin koska oireiden pitäisi olla pahimmillaan, jos niitä tulis?

Vierailija
52/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP. Se tarkoittaa sitä, että vaihdevuotesi eivät ole vielä alkaneet.

Ai eikö minullakaan? Täytin viime vuonna 60 ja kuukautisten loppumisesta tulee kohta 6 vuotta. Mielenkiinnolla odottelen vaihdevuosien alkamista!

Sama täällä.Mullekin kerrottiin että kyllä ne vielä tulee.Ei tullut.Olen 67.

Vierailija
53/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja kiva sulle. Menkat loppui 53v ja olen nyt 56v. Nukun huonosti ja sydän hakkaa, iho ja hiukset kuivat, ihme kipuja ja kolotuksia ja läskiä keskivartalossa. Hormonikorvaushoito ei sovi koska korkea veritulppariski (geneettinen).

Minullakin on korkea veritulppariski perussairauden takia, on ollutkin pieniä tulppia, mutta käytän silti hormonikorvaushoitoa. Se on tietääkseni vanhentunut luulo,,että ei voisi käyttää. Ihan on keskussairaalan veripuolen lääkärikin todennut, että käytä vaan, jos olet saanut siitä hyötyä, ettei se niin merkittävä haitta ole. Erikoisinta, että jotkut gynet ovat vannoutuneimpia hormonihoidon vastustajia, mutta pitää etsiä sellainen, joka tajuaa sen hyödyt.

Vierailija
54/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin oireiden pitäisi olla pahimmillaan? Jos kuukautiset olisivat olleet vuoden poissa, niin koska oireiden pitäisi olla pahimmillaan, jos niitä tulis?

Mulla pahat oireet alkoivat jo 10 v ennen kuukautisten loppumista, aloitin hormonikorvaushoidon silloin.

Vierailija
55/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo oireita selvästi. Vaikeaa kroonista unettomuutta, jatkuvaa väsymystä, unohtelua ja aivosumua, lieviä nivelkipuja.

Kuukautiset ne vain pyörivät kuukaudesta toiseen vielä 49-vuotiaana. Kuumia aaltoja ei ole mutta yleisesti ottaen aina on kuuma ja helteiden sietokyky mennyt ihan nollaan. Samoin kovien pakkasten.

Limakalvot ja iho kuivuvat. Kehossani oleminen ylipäänsä on vaikeampaa kuin ennen. Nyt lihon ruoan näkemisestäkin ja toki kaikki kertyy juuri vatsaan. Diabetes on toki myös ärhäköitynyt.

Äskettäisen hormonimittauksen mukaan eivät vaihdevuoteni ole edes alkaneet, joten en tietenkään saanut gyneltä korvaushoitoa enkä muutakaan apua! 😳 Käsittämätöntä.

Vierailija
56/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut vaihdevuosia ollenkaan ja tuskin ne enää tulee, olen 70 vuotias. Mistä mahtaa johtua että toisille niitä ei tule ja toisille ne ovat tosi kurjat.

Vierailija
57/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin on naisilla kilpailunhalua. "En minä, ne muut."

Vierailija
58/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kysymyksiä mutta luulin olevani ainoa maailmassa. Minä en edes tiedä milloin vaihdevuodet olivat. Olemme onnekkaita ap.

Vierailija
59/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat jokainen yksilöitä. Turha mussuttaa asiasta sen enempää.

En huomaa aloituksessa mitään mussuttamista. Aihe on vapaa ja tällaisestakin saa keskustella.

Vierailija
60/62 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jopa työkaverina huomasin, että vaihdevuodet oli kyllä vaikuttanut vaikka hän sanoi, että mitään oireita ei ole ollut. Oireet oli henkisellä puolella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme