Työkkäri tai se, mikä se nyt onkaan, soitti, ja kyllä täytyy pitää kieli keskellä suuta!
Olen ollut työtön 19kk, eli kunta maksaa minusta sakkoa, ja kohta maksaa vielä enemmän sakkoa.
Työkkäristä soitti joku uusi mies (SELITYS 1: minun on aikaisemmin tarvinnut hakea vain 2 työpaikkaa, koska ikä ja koska ala). Ja tää uusi työkkärityyppimies olikin sit aivan jotain muuta. Se olevinaan jutteli mulle kivoja, ja kyseli sitä ja tätä. Somestakin se kyseli, ja naapuriavusta ja vanhojen tuttujen auttamisesta - että miten on ihan tavallista, että tuttuja autetaan. (SELITYS 2: Työskentelin graafisella alalla, joten nähtävästi minulla on lähtökohtaisesti jo harmaaseen työskentelyyn taipuvainen luonne.) Koko 45 puhelun aikana minulle tuli vahvasti sellainen olo, että tää hyypiö yritti saada minut kiinni edes jonkinlaisesta toiminnasta, jonka voisi tulkita työksi - ja jonka perusteella minulta voitaisiin evätä työttömyysturva (joka mulla on siis se perus, eli 595e).
Varokaa te kaikki työttömät, mitä sanotte puhelimessa niille nykyisille työttömien asioita (muka) ajaville tyypeille! Pieninkin virhesana voi johtaa aivan mihin tahansa suohon.
Onko kukaan muu huomannut tällaisen?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Olen siis tehnyt pimeenä hommaa.
-ap
Sama
En ole havainnut kyseistä toimintaa,
Hirveää Gestapo-touhua, onneksi olit tarkkana!
Eli saat palkkaa ja valehtelulla varastat verorahoja???
Vaihda numero ja laita salaiseksi.
Muista aina alussa ilmoittaa, että puhelu nauhoitetaan väärinkäytösten ehkäisemiseksi.
Aion vastata "en kommentoi"kaikkeen mikä ei ole välttämätöntä kertoa. Siihen alkuunhan ne yleensä kysyvät mitä kuuluu. Avoin kysymys, mihin kannattaa vastata mahdollisimman niukasti tyyliin "ihan ok".
Ei kannata kertoa harrastuksista, ei kiinnostuksista, ei mistään. Ei mitään. Tämä on mennyt ihan mafian omertan laiksi, apua ei ole luvassa äläkä missään nimessä kerro yhtään mitään oma-aloitteisesti.
Tuttua on. Tee myös pimeitä hommia mutta täytyy pitää suu kiinni vaan tiukasti. Olen tehnyt pimeitä hommia viimeisen 6 vuoden aikana paljon.
Kyllä, yrittävät saada viimeisetkin roposet köyhiltä. Ihan sairasta. Valtio myös palkkaa yksityisetsiviä rakennuksille, ravintoloihin ja siivousalalle kyttäämään työttömiä, ihan Venäjän meininki. Kyttäävät jopa pankkitilit ja somen, jos jotain hämärää liikettä.
Tietääkö nuo soittelevat työkkärin virkailijat, että saako työtön pientä peruspäivärahaa vai ansiosidonnaista? Olin kerran hetken aikaa työttömänä ja sattui olemaan kova palkka edeltäneessä työpaikassa ja ansiosidonnainen oli sen mukainen. Ihan jäätävää jahtausa oli työkkärin virkailijan taholta - tuli silloin mieleen, että virkailija oli kateellinen kun joku saa "loisia" niin hyvällä työttömyyskorvauksella. Valitin lopulta siitä virkailijasta, meni niin naurettavuuksiin se touhu.
Olen siis tehnyt pimeenä hommaa.
-ap