HS:n inhottava Oulu-pääkirjoitus
Olipa ilkeä kirjoitus. Lisäksi kirjoittaja ei tunnu oikeasti ymmärtävän Oulusta mitään. Todella kummallisia, virheellisiäkin väitteitä. En ole varmaan koskaan lukenut yhtä huonoa pääkirjoitusta.
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011725712.html
Kommentit (750)
Vierailija kirjoitti:
Oululaiset ovat osaavaa ja rehtiä väkeä, filosoffeja ja runoilijoita.
Oululaiset ovat tyhmiä juntteja. Yliopistokin on pelkkä vitsi.
Oulu-vastustajat ovat mahdottomia liioittelijoita. Kaikki on sitä ja kaikki on tätä, jokainen on sellainen ja jokainen on tällainen. Loputtomiin tätä jankutusta ilmsn faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö vanhempasi opettaneet, että toista ihmistä ei sanota tyhmäksi? Minulle se opetettiin jo kotona ja sen olen opettanut omillekin lapsilleni. Kukahan on juntti?
Monet helsinkiläiset muuttivat Ouluun, mutta palasivat takaisin Helsinkiin, kun mikään ei toiminut Oulussa. Sitä sanoo oululaiset itsekin, että mikään ei toimi.
Kuopion asemakaavasta menin hämilleen. Sehän oli helvetin hyvä. Jokaisen korttelin läpi pyörätiet ristiin läpi. Talot on korttelin nurkissa ja pyörätie siis läpi. Tällöin on katuruudukko ja pyörätieruudukko. Se tuo rennon tunnelman, kun autot ja pyöräilijät eivät kohtaa muuten kuin pyöräilijän ylittäessä katua korttelin keskikohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Monet helsinkiläiset muuttivat Ouluun, mutta palasivat takaisin Helsinkiin, kun mikään ei toiminut Oulussa. Sitä sanoo oululaiset itsekin, että mikään ei toimi.
Taas liioittelua: mikään ei toimi. Aika moni asia toimii.
Jännää, miten viimeisen n. 30 minuutin aikana kaikki julkaistut kommentit joissa ei puhuttu lesboista vaan joistakuista muista poistettiin.
Onko täällä ei-lesboja päivystämässä ja ilmoittamassa sensuroitaviksi kaikki lesbojutut?
"Paska kaupunni" teksti täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Se ilmestyi vuonna 1976 Ainolan puistoon Sähkölaitoksen korjaamon seinään. 80-luvulla teksti alkoi ilmestyä aina uudelleen Valkealinna seinään. Siinä se oli tänäänkin, mutta tekstiä oli jatkettu ja muutettu, "Rakas kaupunki." Tuo "kaupunni" ei ole Oulun murretta. Kirjoittaja oli jäljistä päätellen päisään.
Vierailija kirjoitti:
Oulu-vastustajat ovat mahdottomia liioittelijoita. Kaikki on sitä ja kaikki on tätä, jokainen on sellainen ja jokainen on tällainen. Loputtomiin tätä jankutusta ilmsn faktoja.
Oulun kaupungin sivuilta olen löytänyt juttua, jossa kuvaillaan oululaisia rennoiksi ja suorasanaisiksi. Olen eri mieltä. Kaikenlaisia ihmisiä löytyy joka kaupungista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulu mainostaa itseään Skandinavian pääkaupunkina, mikä kertoo kaiken oululaisten älykkyydestä. Asuin paskassa kaupunnissa kolmisen vuotta, ja se riitti minulle. Never again.
Kertoo kaiken ihan jokaisen oululaisen älykkyydestä. Jep. 🙄
Siinä missä tavalliset oululaiset ovat päättäjänsä valinneet. Sinä yhtenä heistä. Nauti nyt vain oululaisuudestasi ihan rauhassa ja käy vaikka kahavilassa välillä avojalakaasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
"Paska kaupunni" teksti täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Se ilmestyi vuonna 1976 Ainolan puistoon Sähkölaitoksen korjaamon seinään. 80-luvulla teksti alkoi ilmestyä aina uudelleen Valkealinna seinään. Siinä se oli tänäänkin, mutta tekstiä oli jatkettu ja muutettu, "Rakas kaupunki." Tuo "kaupunni" ei ole Oulun murretta. Kirjoittaja oli jäljistä päätellen päisään.
Kuka muu paitsi uskikset kestäis ees selvinpäin tuolla. Ei haittaa kirjoitusvirhe, tai murrevirhe. Se alleviivaa itse asiaa tehokkaammin kuin kaunis fontti.
"Miksi taantumuksellinen? Kiinnostaa kuulla, miksi koet niin?
Miksi oman kotiseudun vaaliminen on taantumuksellista? Pitäisikö omat juuret unohtaa, luuletko että se edistää ihmisten mielenterveyttä?"
Omien juurien vaaliminen on järkevää ja kannatettavaa vasta siinä kohtaa, kun on muuttanut pois juurialueeltaan ja asunut poissa - mielellään ulkomailla - 30-40 vuotta.
Se, että asuu paikoillaan samassa paikassa kuin koko suku viimeiset 300 vuotta, EI ole mitään "vaalimista" ja se omien juurien merkityskin on ymmärretty täysin väärin.
Ihmiset puolustelevat omaa laiskuttaan niin monin tavoin. Tuo "juurien vaaliminen" on yksi tapa, ja sieltä ummehtuneimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö vanhempasi opettaneet, että toista ihmistä ei sanota tyhmäksi? Minulle se opetettiin jo kotona ja sen olen opettanut omillekin lapsilleni. Kukahan on juntti?
Minua opetettiin puhumaan aina totta. Ehkä siellä Oulussa ei opeteta. Ja jos et olisi juntti, ymmärtäisit, että totuuteen ei sisälly mitään moraalista eetosta. Toisin sanoen, tosiasiat eivät kanna moraalisia kannanottoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oululaiset itsekin nauravat ettei kaupunki ole kehittynyt mihinkään. Oululaisia kavereita oli käymässä viime kesänä ja kierreltiin pitkin erästä suomalaista keskikokoista kaupunkia. Kaverit olivat aivan äimän käkenä että miten täällä voi olla niin paljon kaikkea ja niin siistiä. Nauroivat ettei Oulussa ole yhtään mitään ja olivat ku ois halolla päähän lyötyjä kun hoksasivat mitä muualla on ja tajusivat ettei heidän kotikaupunkinsa oli kehittynyt vuosikymmeniin. Eden sentään aukeaa 2027. Päivän paras uutinen.
Kuka nauraa, kuka ei. Itse olen ylpeästi oululainen. Kotiseudulle nauraminen on mielestäni heikon itsetunnon merkki. Ja ainahan voi lähteä pois, jos niin naurattaa.
Ylpeä oululainen = tyhmä juntti.
Vierailija kirjoitti:
Kuopion asemakaavasta menin hämilleen. Sehän oli helvetin hyvä. Jokaisen korttelin läpi pyörätiet ristiin läpi. Talot on korttelin nurkissa ja pyörätie siis läpi. Tällöin on katuruudukko ja pyörätieruudukko. Se tuo rennon tunnelman, kun autot ja pyöräilijät eivät kohtaa muuten kuin pyöräilijän ylittäessä katua korttelin keskikohdalla.
Ne (b)rännikujat, kuten Kuopiossa niitä nimitetään, ovat alun perin tehty tulipalojen varalta. Nykyisin ne toimivat hyvin kevyen liikenteen väylinä.
Joskus käytiin Oulussa juhlissa. Huomiota kiinnitti juna-asema. Sellainen samanlainen puinen pikkutalo kuin jossain Pännäisissä :D Kieltämättä tuntui kuin olisin jossain paljon pienemmässä kaupungissa. Talotkin näytti keskustassa hirveän matalilta, vain muutama korkeampi kerrostalo ja tosi paljon jotain 3-kerroksisia. Muistutti vähän jotain Kajaanin keskustaa.
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen kokemus oli itselläni, kun muutin Tampereelta Ouluun 2000-luvun alussa. Nyt asustelen taas Tampereella enkä ikävöi Oulua paitsi Hietasaarta ja Nallikaria.
Huomaatteko, miten erilainen keskustelutyyli on oululaisilla ja muilla? Oululaiset puolustavat kotikaupunkiaan oman kokemuksensa perusteella ja kertovat, mikä siellä on heidän mielestään hyvää. Mutta eivät hauku muita. Muut taas käyttävät välillä hyvinkin alatyylisiä ilmaisuja ja jopa nimittelevät ihmisiä. Minkä johtopäätöksen tästä voi vetää? Että oululaiset osaavat keskustella kiihkottomasti, muut taas turvautuvat suorastaan loukkaaviin nimityksiin. Hyvä, oululaiset, olette fiksuja! 💕
Kertoo kaiken ihan jokaisen oululaisen älykkyydestä. Jep. 🙄