Vaihdevuodet naisella
Ollaan tässä kavereiden kanssa siinä iässä kun puolisoilla on alkaneet esivaihdevuodet. Nyt tarvitaan kuumeisesti apua naisilta. Yhteenveto on lukuisilta kavereilta ja itseltä, että puoliso on ku perseelle ammuttu karhu jatkuvasti (ei ollut ennen). Kiihtyy nollasta sataan sekunnissa ja tappelee kaikkien kanssa. (lasten kanssa ei tapellut ennen juurikaan - nyt kokoajan). Kaikki syy on aina muissa (haukkuu kaikki kavereista sukulaisiin ei tehnyt tätä koskaan ennen). Ennen seksiä hakusi säännöllisesti, nyt ei juurikaan ja herkkuja vedetään ku viimeistä päivää. En pysy kärryillä yhtään mitä tässä pitäisi tehdä ja sama vika tuntuu olevan muillakin jotka elää samassa elämäntilanteessa. Auttaako lääkitys? Ei ole suostunut hakemaan sitä toistaiseksi.
Kommentit (24)
Ei ole normaalia eikä hyväksyttävää.
Tosi, tosi törkeää tuon naisen käytös. Kumma ettei itse tajua tarvitsevansa apua. Hormonihoitoa, mutta ehkä muutakin. Vaihdevuodet eivät oikeuta törkeää käytöstä.
Vaihdevuosioireet vaihtelee tosi paljon, monilla ei ole mitään oireita. Se on kumma kun teidän kaveripiirissaä kaikilla on sama tilanne.
Mikä lääkitys esivaihdevuosiin on?
En ymmärrä. Olen tasan siinä iässä, mutta olen ihan normaali. Nainen
Itselläni seksuaalisuus nousi uuteen huippuun esivaihdeiässä.
Onhan ne lapsetkin siinä kasvaneet isommiksi ja huolet yms sen myötä.
Osallistut vaan itse välillä pikkuisen enemmän, jotta vaimo saa levätä. Se hormonitason muutos on todella väsyttävää ja siksi moni piristää itseään esim. suklaalla, vaikka parempi olisi pieni kävelylenkki ja pitkät unet. Miehelle ja lapsille enemmän vastuuta kotitöistä.
Pahassa vaiheessa elämä on sietämätöntä. Vartin välein kuuma ja kylmä. Lakanat litimärät. Tk ei ole yhtään kiinnostunut auttamaan.
Yö yön jälkeen nukut vartin pätkissä. Tuntuu että pää on yhtä hattaraa.
Jep, huonot yöunet, kehon muutos, elämän ainutkertaisuuden "ymmärtäminen": nuoruusvuodet on takana, eikä sitä aikaa saa takaisin. Helposti miettii paljon mitä haluaa, kuka olen., onko parisuhde, työelämä sitä mihin olen tyytyväinen.
Tavallaan toinen murkkuikä. Paljon ymmärrystä ja armollisuutta itsellenne naiset, ja miehet, puolisoillenne.
Joo, lääkitys auttaa, jos raivo , kyllästyminen ja vitutus ovat hormonaalisia. Jos eivät, auttaa niiden asioiden muuttaminen, jotka niitä aiheuttavat.
Monet naiset eivät saa mitään vaihdevuosioireita. Ei kannata huolestua ennen kuin näkee, että on syytä huolestua.
Naiset tutkikaa hormonien vaikutuksia vaihdevuosissa - ulkomaiset youtube-videot hyviä. Miten elintavoillakin voi vaikuttaa oireisiin esim. liikunta, ravinto ja kofeiinin vähentäminen yms.
Hormonimyllerryksen takia moni luulee vian olevan miehessä ja kaikessa muussa, ja jopa ottaa avioeron tms. - tilanne kuitenkin helpottaa myöhemmin.
Vaihdevuodet todella ovat kuin murrosikä osalla, mutta nainen on aikuinen, jonka pitää kantaa enemmän vastuuta itsestään ja läheisistään kuin teinin.
Asiat hyväksyneet ja läpikäyneet ovat lopulta hekin varsin energisiä ja tyytyväisiä uuden elämänvaiheen alkaessa.
Sain tähänkin ongelmaan ratkaisun jo vuosikymmeniä etukäteen kuunneltuani japanilaisen, silloin 82-vuotiaan holistisen parantajan oppeja. Hänet minä 'tapasin' veljeni silloisen japsityttökaverin kautta. Nainen minua 2 vuotta nuorempi. Hän kertoi sukunsa naisten menstruoivan vielä pitkälti yli 60 iässä; juuri näillä holistisilla metodeilla + tietyllä ruokavaliolla.
Kiinteä, kuulas iho ja vahvat hiukset + luusto, yhä 70 plus naisillakin. Ei lipidon heikkenemistä, ei 'mummomaista' olemusta, vaan tietty raikas iättömyys. [Mummot ovat meille rakkaita ja parhautta, mutta tiedätte mitä tarkoitan, en toki loukata tarkoita].
Opettelin siis 26-v:na tekniikan, josta voisin käyttää ilmaisua > hormonijooga.
Yhdistelmä Ida/Pingala-hengitysharjoituksia kombona manuaalisen estrogeenin ja progesteronin muodostumista stimuloivan munasarjojen + alavatsan hierontatekniikan kanssa. Olen seiskarin puolivälissä syntynyt puoli vuosisataa vanha muinaisjäänne, mutta kiertoni on yhä sama kuin 30 vuotta sitten. En ole vielä kokenut minkäänlaisia vaihdevuosioireita, joita naisilla väitetään olevan jopa 10-15 vuotta ennen kuukautiskierron lopullista tyrehtymistä.
Esimerkiksi kuumia hikoiluaaltoja ja menstruaatiosyklin epäsäännöllistymistä minulla ei vielä ole ilmennyt. Epäilen säännöllisten harjoitteiden olevan tähän iso osatekijänä. Monilla naisilla alkaa ilmetä jopa muistisairauden kaltaisia oireita muistin ja fokuksen heiketessä 45+.
Syynä neurologisiin muutoksiin ovat
pään alueella/aivoissa sijaitsevat estrogeenireseptorit.
Vaihdevuodet näet koskettavat naisen satoja estrogeenireseptoreja, joita löytyy
kaikkialta hänen kehostaan aina päästä varpaisiin.
[Opetin tekniikan äidilleni tämän ollessa 50 plus (kiukkupesäke 😬) ja valittaessaan ärhäköitä pre_menopaussioireitaan joka puhelussa. Samoin äidin isosiskolle opetin itämetodin. Hyöty ei tietenkään hormonijoogan myöhään aloittaneella sama kuin ennen nelkyt ikää startanneella siskolla. Saati alle kolkyt 🙂].
Pirteää talviviikonloppua.
Olkaa miehet kärsivällisiä. Seiskää
puolisoidenne ja lastenne äitien tukena.
'Niin myötä- kuin vastoinkäymisissä minä Sinua rakastan.' 🤍
E
Voi johtua muusta. Tai väsymys. Kaikille ei vv aiheuta tuota. Hermosto? Ero hyvä? Työpaineet? Luonnevika? Suorittaja? Eivät lapset kestä sitä.