Käyttääkö joku teistä oikeasti parveketta?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut oma parveke jo vaikka kuinka pitkään, mutta ei tule käytettyä. Parempi, kun olisi oikea huone sen tilalla.
Sama. Minulla parveke menee vain hukkaan, en viihdy siellä enkä juurikaan käytä sitä. Viihdyn paremmin asunnoissa, joissa ei ole parveketta.
Mun käsitys avartui juuri isosti. Luulin että kaikki valitsisi asuntoon parvekkeen jos mahdollista. Olen hämmentynyt.
Joka päivä. On haettava tuntuma ulkoilmaan, säätilaan, elämään talon ulkopuolella. Katson mitä kadulla tapahtuu, seuraan vuodenaikoja ja lintuja. Syön ja juon parvekkeella aina kun mahdollista. Nuorempana partsilla oli teltta jossa nukuin.
Kyllä. Kissojen kanssa tarkkaillaan maisemaa ja myös ulkoilevia lapsia valvon ja tarvittaessa paimennan sieltä käsin tai huutelen syömään. Kahvia juon ja kirjaa luen. Pyykit siellä kuivuvat ja kasveja kasvatan. Aivan ihana täydennys asuntoon. Aiemman asunnon partsille mahtui kesäsohva ja lasten pluttausallas, nyt on hieman pienempi.
Asunto on niin pieni että joudun itse asumaan parvekkeella. Lämmitin on. Odottelen innolla kevättä.
Vierailija kirjoitti:
Jouluna tulee säilöttyä siellä ruokia, jos on sopivan viileää siihen.
Tämä unohtui omasta listasta. Talvisin siellä pakastetaan kirppislöydöt ja säilötään ruoat jos jääkaappi täysi.
Kesähelteillä parveketta ei voi käyttää oikein mihinkään. Aivan liian kuuma paikka, varsinkin viime kesänä. Kukatkin kuihtuisivat, joten en laita niitä sinne. Laseja pitää joka kesä pestä ja se on maailman vittumaisinta hommaa. Meille parveke on täysi turhake. Joutaisi pois. Meillä on etelään päin parveke, eli helvetillinen kuumuus on melkein koko päivän.
En käytä koska ei ole. Takapiha on, sitä käytän.
Vierailija kirjoitti:
Kesähelteillä parveketta ei voi käyttää oikein mihinkään. Aivan liian kuuma paikka, varsinkin viime kesänä. Kukatkin kuihtuisivat, joten en laita niitä sinne. Laseja pitää joka kesä pestä ja se on maailman vittumaisinta hommaa. Meille parveke on täysi turhake. Joutaisi pois. Meillä on etelään päin parveke, eli helvetillinen kuumuus on melkein koko päivän.
Tämä. Meillä kuoli kukka siellä varmaan kolmena vuonna peräkkäin. Nyt emme enää osta kukkaa.
Parveke etelän suuntaan ja kesällä kuumempi kuin sauna joten silloin sillä ei ole juuri muuta käyttöä kuin pyykin kuivaus. Muina vuoden aikoina parveke on hyvä olla olemassa, sillä siellä voi tuulettaa petivaatteet ym. Parvekelaseja ilmankin kyllä pärjäisin ja ilman niitä olisi vähemmän ikkunoidenkin pesemistä. Saattaisin pärjätä sellaisessakin asunnossa missä ei olisi parveketta, pyykin voisi kuivata pihanarulla ja samoin petivaatteet voisi ehkä puistella ja tuulettaa pihallakin. Saunakin asunnossa on minulle ihan turha koska en ole saunassa käyvää tyyppiä. Vähän vähemmän varustelluille asunnoillekin saattaisi olla kysyntää? Miksi maksaa asunnosta sellaisesta mitä ei koe tarpeelliseksi?
Aikaisemmin, kun asuin kerrostalossa käytin parveketta, mutta nykyään ok-talossa ei juuri tule käytettyä, kun on piha ja terassi. Kerrostalossa minulla oli parvekkeella kesäkukkien lisäksi yrttejä, jotka olivat lasitetun parvekkeen suojissa vihreitä ja käyttökelpoisia jopa joulukuulle asti. Suurimmalta paahteelta suojasi aurinkovarjo. Nautin kesäkuukausina usein aamukahvit ennen töihinlähtöä lepotuolissa aurinkovarjon alla. Talvikuukausina parvekkeella oli kausivalot, jotka oli ajastettu niin, että ne paloivat kun tulin illalla pimeässä töistä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Parveke etelän suuntaan ja kesällä kuumempi kuin sauna joten silloin sillä ei ole juuri muuta käyttöä kuin pyykin kuivaus. Muina vuoden aikoina parveke on hyvä olla olemassa, sillä siellä voi tuulettaa petivaatteet ym. Parvekelaseja ilmankin kyllä pärjäisin ja ilman niitä olisi vähemmän ikkunoidenkin pesemistä. Saattaisin pärjätä sellaisessakin asunnossa missä ei olisi parveketta, pyykin voisi kuivata pihanarulla ja samoin petivaatteet voisi ehkä puistella ja tuulettaa pihallakin. Saunakin asunnossa on minulle ihan turha koska en ole saunassa käyvää tyyppiä. Vähän vähemmän varustelluille asunnoillekin saattaisi olla kysyntää? Miksi maksaa asunnosta sellaisesta mitä ei koe tarpeelliseksi?
Mietin että kuinkahan kuuma meidän olohuone olisi kesäisin, jos olohuoneen ikkunan edessä ei olisi parveketta. Meillä myös etelään päin, ja onhan se kuuma, mutta olen aina ajatellut että onneksi on edes parveke, eikä aurinko paahda suoraan asunnon ikkunoihin. Pidän laseja osittain auki ja siellä on myös aurinkosuoja.
Semmoinen sijainti ettei tällä parvekkeen kuvatuksella tee mitään. Kaupungin vuokraläävä, tyypillinen poliittisen komiteamietinnön tulos, pelkkä näennäinen ominaisuus jolla ei käytännössä tee hevon persettäkään.
Eihän siellä nykyisin saa tehdä ja elää.
Ei grillata. Ei ruoantuoksuja.
Ei ääntä. Ei musiikkia. Edes hetkellistä kitaransoittoa tai laulua.
Ei satunnaisia savukkeita.
Seuraava asuntoni on parvekkeeton. Tai no joo, ranskalainen parveke hyvä tuuletukseen ja kaunistukseksi visuaalisesti.
Minulla on lasitettu parveke makuuhuoneen yhteydessä. Tuuletan siellä petivaatteita ja tuuletan myös makuuhuoneen parvekkeenoven kautta ympäri vuoden. Se on kätevää jos haluaa pikatuuletuksen, tuuletusikkunan kautta huone ei tuuletu niin nopeasti. Tykkään nukkua viileässä ja raittiissa ilmassa. Kesällä nukun myös usein parvekkeen ovi auki. En halua parveketta olohuoneen yhteyteen koska se peittäisi hienon näköalan suurista olohuoneen ikkunoista. Kesällä istun parvekkeella kuuntelemassa musiikkia, lukemassa tai ruokailemassa tai vain rentoutumassa ja katselemassa kesäistä taivasta ja pilviä. Parveke ei ole erityisen kuuma koska se on aamu- ja aamupäiväaurinkoon. Viimeksi käytin parveketta pakastimen sulattamiseen.
Jokaisessa paratiisissa on myös käärmeensä ja minulla se on alapuolellani parvekkeella tupakoiva asukas. Talvella se ei haittaa mutta kesäisin haitta on suuri koska silloin käytän parveketta paljon ja parvekkeen ovi on usein auki. Joudun sulkemaan parvekkeen oven usein koska tupakan haju leviää makuuhuoneen parvekkeen oven kautta koko huoneistoon. Parvekkeella ei ole myöskään kiva olla jos naapurin tupakkatauko osuu samalle ajalle. Pahinta se on kuitenkin öisin koska herään tupakanhajuun ja välillä jopa painajaiseen tulipalosta. Painajaisen aiheuttaa naapurin tupakanhajun leviäminen makuuhuoneeseen. Minulla on kesäisin kaukosäätimellä toimiva tuuletin jolla yritän estää tupakanhajun leviämistä huoneeseen ja nopeutan tupakanhajun poistumista makuuhuoneesta. Lisäksi parvekkeen lasituksen avoimessa aukossa on toinen tuuletin jonka voin käynnistää yöpöydällä olevasta katkaisimesta jos nenässä alkaa tuntua tupakan hajua. Monimutkaista mutta minkä teet koska parveketupakointi ei ole taloyhtiössä kiellettyä.
Asun omakotitalossa ja käytän silti parveketta. Tykkään istua siellä ylempänä kukkalaatikoiden ympäröimänä. Hörpin kahvia tai kesäiltana drinkin. On ihanaa olla kotona, mutta nauttia samalla ulkoilmasta. Pihalla tulee aina tunne, että jotain pitäisi tehdä.
Vain pyykkien kuivatukseen. Nojatuolissa sisällä on paljon kivempi istua kuin jollain parveketuolilla, ja sama ulkoilma siihenkin tulee jos ovi on auki. Aika turha tila, ei olisi mitään ongelmaa asua parvekkeettomassa asunnossa.
Aikä vähän asunnolla nykyään. Kesämökin terassi on kyllä kovassa käytössä.
Parvekkeella pidän kesäkukkia ja yrttiruukut. Monesti myös kesäisin kahvitellaan ja muuten vaan istuskellaan.
Talvella parveketta käytän lähinnä vuodevaatteiden tuuletukseen ja ruuan jäähdyttämiseen ennen jääkaappiin laittoa.
😂