Mitä teette, jos ei löydy neljää hakukelpoista työpaikkaa?
Olen tänään täyttänyt hakemuksia ja koko maakunnasta ei löydy neljää sellaista työpaikkaa, joihin olisi realistista valehtelematta päästä. Pitääkö minun nyt vaan hakea esimerkiksi rakennusapulaisen paikkaa, vaikka ei ole mitään edellytystä päästä fyysiseen työhön?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä, riittää että haet yhtä paikkaa ja menet töihin
Voisin tulla tilallesi töihin. Muutenkin työpaikat pitäisi laittaa kiertoon, niin oppisi ihmiset arvostamaan työttömän tilannetta.
Ei se nykyään ole itsestä kiinni saako töitä 70-80 luvulla oli toisin. Kaikille halukkaille oli hommia. Nykyään työt jaetaan enimmässä määrin verkoston sisällä.
Itse osa-aikatyössä ja palkka sitä luokkaa ettei tarvi hakea. Virkailija sanoikin mulle että kosla tienaan sen verran kuin tienaan niin ei mulla edes ole järkeä hakea kokoaikatyötä. Toki sitten jos tienaisin kokoaikaryössä merkittävästi enemmän niin hakisin mutta AP:ne tilanteessa laittaisin avoimia hakemuksia sinne sun tänne.
Mä pistin parissa kuukaudessa sata hakemusta. Luulisi vähäksi aikaa riittävän. Iso kaupunki ja it-ala. Ei yhtään kutsua haastatteluun. Ikä yli 60 v. Mua kymmenen vuotta nuoremmat ovat saaneet kenkää yt:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten otetaan karenssit vastaan koska niin tämä systeemi toimii että haet 4 paikkaa tai itket ja haet. Vaikka yritykset itsekin sanoneet että systeemi on ihan perseestä ja hukuttaa heidät turhiin hakemuksiin joten heittävät suorilta roskakoriin.
"Itket ja haet..." lol.
Todellisuudessa voit kirjoittaa mitä sattuu työnhakuvelvoitteeseen ja voit olla hakematta mitään paikkaa. Niin systeemi toimii.
Miksi sitten työttömät lähettelevät turhia hakemuksia jos se on näin helppoa?
Totuus on se, ettei tässä työttömyystilanteessa kukaan virkailija ehdi tarkistaa hakemiesi työpaikkojen edellytyksiä. Ellei itsellesi mahdollisia paikkoja ole tarpeeksi valitset jonkun muun. Pääasia, että saat määrän täyteen. Kun määrä on oikea saat olla rauhassa. Onnea hakuun, kyllä tämä tilanne vielä paremmaksi muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten otetaan karenssit vastaan koska niin tämä systeemi toimii että haet 4 paikkaa tai itket ja haet. Vaikka yritykset itsekin sanoneet että systeemi on ihan perseestä ja hukuttaa heidät turhiin hakemuksiin joten heittävät suorilta roskakoriin.
"Itket ja haet..." lol.
Todellisuudessa voit kirjoittaa mitä sattuu työnhakuvelvoitteeseen ja voit olla hakematta mitään paikkaa. Niin systeemi toimii.
Miksi sitten työttömät lähettelevät turhia hakemuksia jos se on näin helppoa?
Varmaan siksi koska eivät tiedä/usko että se on noin helppoa. Heillä voi olla pelko siitä että mitä jos tarkistavatkin t:eri
Mun kohdalla ei ole sanallakaan koskaan edes maininnut siitä mitään mihin olen sanonut että olen hakenut kun olen kuitannut netissä velvollisuuden täytetyksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä muka ehtii tarkistamaan? 320 000 ihmistä lähettää 4 hakemusta kuukaudessa. Kuka niitä tarkistaa?
Laita avoin menemään tai tee se työmarkkinatori profiili.
Turha miettiä niitä avoimia liikaa, että kehtaako laittaa. Sun on pakko ja se siitä.
Eli kun jossain 200km kehäkolmosen ulkopuolella mistä on se viimeinenkin tehdas lähtenyt Kiinaan, on monta aluetta, missä ainoat työllistäjät lähitienoilla on seurakunta ja lähikauppa ja kampaamo. Kun näistä jokainen saa joka kk. tuhansia työhakemuksia, niin siinä vaaditaan hyvää sydäntä ja ymmärrystä.
Siinä on myös ylpeys kovilla kun lähetät tutulle kaverille, jonka kanssa jo vanhempasi kävivät aikoinaan koulua, joka kk. uuden hakemuksen.
Siis, mä tulen myös hulluksi tämän pakkohaun kanssa koska omalla työssäkäynti alueella ei yksinkertaisesti löydy mun koulutusta vastaavia paikkoja. Työkkäri ei hyväksy työnhauksi sitä jos mä haen näitä olemassa olevia muutamia vapaita paikkoja, koska niihin kaikkiin vaaditaan eri koulutus ja alan työkokemus. Yksityisihmisiä ei myös sovi pommittaa tyyliin: voinko tulla luomaan lumet teidän pihalta, palkatkaa mut, koska työkkäri tulkitsee sen että olet yksityisyrittäjä. Joo haen paikkoja yksityisesti myös muualta Suomesta ja olen nyt kiinnostunut laajentamaan ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Avoin hakemus vaan johonkin, joillakin firmoilla on käteviä lomakkeita sivuillaan, täyttää vaan semmosen.
Niin kai, mutta kyseenalaista, että työttömän pitää joka vuosi lähettää henk.koht. tietonsa ties minne noin 50 kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Munkin pitää osallistua tähän näytöshakuun, vaikka mulla on vakituinen paikka, jossa olen ollut 13 vuotta. Olen ollut 11 vuotta kokoaikainen ja nyt pari vuotta osa-aikainen. Töitä on 50 %, mutta lisätöiden ansioista parhaina kuukausina jopa täydet 100 %. Tympäisee jo koko työkkäri. Olen hakenut soviteltua päivärahaa, koska joinakin kuukausina ei ole paljon lisätöitä, ja silloin palkka on 1000 euroa. En saa muita tukia kuten asumistukea.
Olet tainnut kirjoittaa saman palstalle montakin kertaa? Tai ainakin joku kaltaisesi. Itse en tuossa tilanteessa hakisi työkkäristä rahaa. Tiedän, että on oikeutesi hakea, mutta etkö oikeasti pysty elättämään itseäsi 1000 eurolla niinä kuukausina, kun enempää työtä ei ole? Saat kuitenkin joskus sen 2000. Eihän sinulle voi edes kovin paljon tulla soviteltua päivärahaa 1000 euron päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mä pistin parissa kuukaudessa sata hakemusta. Luulisi vähäksi aikaa riittävän. Iso kaupunki ja it-ala. Ei yhtään kutsua haastatteluun. Ikä yli 60 v. Mua kymmenen vuotta nuoremmat ovat saaneet kenkää yt:ssä.
Ei niitä voi kerätä varastoon. Et voi enää kesäkuussa ilmoittaa tammikuussa hakemaasi paikkaa.
Voihan hakea kunnanjohtajaksi ja erilaisiin päällikkötöihin. Suurta kalaa kannattaa aian pyydystää, vaikkei saisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään väliä. Hakuja sinne sun tänne. Minäkin hain lääkärin paikkaa OYKS:sta, vaikka olen geologi.
Onneksesi käsittelevä virkailija luki sen varmaan kiireessä gynekologiks
Vierailija kirjoitti:
Voihan hakea kunnanjohtajaksi ja erilaisiin päällikkötöihin. Suurta kalaa kannattaa aian pyydystää, vaikkei saisikaan.
Siis huoh!, jos koulutuksesi on parturi-kampaaja ja kunnanjohtajaksi vaaditaan esim. hallintotieteiden koulutus niin voit saada karenssia. Lisäksi ei hyväksytä jos pesti on työnhakualueesi ulkopuolella esim. vieraassa kunnassa. Voit toki yksityisesti hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis huoh!, jos koulutuksesi on parturi-kampaaja ja kunnanjohtajaksi vaaditaan esim. hallintotieteiden koulutus niin voit saada karenssia. Lisäksi ei hyväksytä jos pesti on työnhakualueesi ulkopuolella esim. vieraassa kunnassa. Voit toki yksityisesti hakea.
Kunnanjohtajan virka on lain mukaan pakko ilmoittaa julkiseen hakuun mutta totuus on että se on jo aikoja sitten korvamerkitty jollekin "hyvälle tyypille" jolla on sopiva puoluejäsenkirja ja hirviporukoista tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Itse osa-aikatyössä ja palkka sitä luokkaa ettei tarvi hakea. Virkailija sanoikin mulle että kosla tienaan sen verran kuin tienaan niin ei mulla edes ole järkeä hakea kokoaikatyötä. Toki sitten jos tienaisin kokoaikaryössä merkittävästi enemmän niin hakisin mutta AP:ne tilanteessa laittaisin avoimia hakemuksia sinne sun tänne.
No täytyypä ruveta sitten vissiin kertomaan palkkansa, jos se kerran vähentää hakuja. Mistään se virkailija ei muuten tulotietoja näe. Viimeksi nimittäin mun oma virkailija oli sitä mieltä, että mun pitää ruveta hakemaan myös muita kuin oman alan töitä, koska pakkomielteenä on kokoaikatyö. Itsekin saisin esim. siivoojana kokoaikatyössä todella paljon vähemmän rahaa, kuin mitä saan tällä hetkellä oman alan osa-aikaisena.
Nyt sinne oli lisätty, että kokoaikainen työmahdollisuus, johon realistisesti mahdollista päästä. Ennen tuota ei ollut.