Eikö jotkut osaa lukea reseptejä vai miksi ovat huonoja ruoanlaittajia?
En oikein käsitä kun nykyään ei tarvitse kuin toimia ohjeiden mukaan, ja hyvää tule, niin miksi jotkut eivät vaan osaa? Suomessa kun on kuitenkin oppivelvollisuus.
Kommentit (38)
Mielenkiinnon puute, puuttuu kärsivällisyyttä, johdonmukaisuutta ja halua. Ei kaikista ole hellapoliiseiksi.
Ei kiinnosta vähääkään. Osaan koota itselleni salaatin ja avata raejuustopurkin. Muuta en tarvitse.
Joskus reseptissä lukee sellaisia käsittämättömyyksiä, ettei satunnainen ruuanlaittoa voi niitä ymmärtää. Yhdessä ohjeessa luki kerran, että tee vaalea suurus. Ruoka jäi tekemättä. Nyt tiedän, mikä on vaalea suurus, mutta silloin sitä ei pystynyt mistään selvittämään.
Eivät osaa lukea, eivät ymmärrä lukemaansa, eivät sisäistä asioita, ei ole aiempaa kokemusta ruoanlaitosta, eivät osaa hakea tietoa, ovat kärsimättömiä ja/tai säätävät omiaan... Syitä on monia. Valtaosa ihmisistä on aika rajoittuneita kapasiteetiltaan, joten ei ihme, jos ruoanlaitto, jossa pitää ottaa monta asiaa huomioon yhtä aikaa, ei onnistu sujuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta vähääkään. Osaan koota itselleni salaatin ja avata raejuustopurkin. Muuta en tarvitse.
Sitäö sinä syöt päivästä toiseen?
Ovatpa ruuanlaittajat ylimielisiä ja omahyväisiä tänään. Osaan monia muita taitoja ja oppisin laittamaan ruokaa, mutta ei vain kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta vastaan silti. Omassa kauppalistassani on vain noin 15 tuotetta. Siksi en lue reseptejä, kun ne vaatii kymmeniä eri purunukoita, yms. Ruoka on polttoainetta ja monipuoliseen ruokavalioon ei tarvita A4 kokoista listaa kymmenistä eri sorteista.
Ei maksa vaivaa. Ravitoedulla saa haettua sitä lounasta sen verran lisukkeineen, että siitä syö kahdesti. Ja viikonloppu meneekin sitten kavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta vastaan silti. Omassa kauppalistassani on vain noin 15 tuotetta. Siksi en lue reseptejä, kun ne vaatii kymmeniä eri purunukoita, yms. Ruoka on polttoainetta ja monipuoliseen ruokavalioon ei tarvita A4 kokoista listaa kymmenistä eri sorteista.
2 pkt (à 300 g)Pirkka siskonmakkaroita
n. 1 lvettä
1kasvisliemikuutio
n. 15 kplmaustepippureita
500 gkeittojuureksia (pakaste)
En nyt saa selvää montako kymmentä purkkia tuohon tarvitaan?
Miksi hyvään ruokaan tarvii reseptiä? Mä teen ilman ohjeita vaikka minkälaista ruokaa, maalaisjärki toimii, hyvää tulee kun osaan maustaa sopivasti. Ja käyttää kelvollisia raaka-aineita. Miksi et osaa tehdä ilman reseptejä ruokaa??
Vierailija kirjoitti:
Miksi hyvään ruokaan tarvii reseptiä? Mä teen ilman ohjeita vaikka minkälaista ruokaa, maalaisjärki toimii, hyvää tulee kun osaan maustaa sopivasti. Ja käyttää kelvollisia raaka-aineita. Miksi et osaa tehdä ilman reseptejä ruokaa??
Mietipä sinä sitä.
Monesti on niin paljon eri mausteita ja ainesosia että ei maksa vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 pkt (à 300 g)Pirkka siskonmakkaroita
n. 1 lvettä
1kasvisliemikuutio
n. 15 kplmaustepippureita
500 gkeittojuureksia (pakaste)
En nyt saa selvää montako kymmentä purkkia tuohon tarvitaan?
Siskonmakkarat on inhotravia, samaten noi pakastejuurekset.
Eri
Parikymppisenä juuri kotoa muuttaneena, sain lahjaksi keittokirjan. Aloin sitten leipoa elämäni ensimmäistä kakkua. Ohjeessa luki: paista kakku kypsäksi hyvässä lämmössä. Niinku mitä?
Mä saan kyllä poikkeuksetta parempaa ruokaa kun teen ilman reseptiä. Resepteillä tulee usein aika mautonta.
Minulta onnistuu kyllä leipominen mutta ei ruoanlaitto. Leipomisen reseptit ovat hyvin tarkkoja kun taas ruokareseptit ovat summittaisia. Mausta maun mukaan tai paista kunnes kypsä, eli paljonko ja kuinka kauan. Olen ihan kädetön näiden kanssa. Lisäksi minulta ei onnistu multitaskaus kun olen keittiössä. En voi pilkkoa ja paistaa yhtä aikaa, enkä osaa arvioida kauanko menee johonkin tiettyyn työvaiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan kyllä poikkeuksetta parempaa ruokaa kun teen ilman reseptiä. Resepteillä tulee usein aika mautonta.
En oikein jaksa nyt uskoa että kaikilla internetin resepteillä tulisi mautonta.
Vierailija kirjoitti:
Siskonmakkarat on inhotravia, samaten noi pakastejuurekset.
Eri
Syö sitten paskas.
Mulla on tuttava, joka tekee todella herkullisia leipomuksia. SItten kun pyydän reseptin ja teen samaa, niin eihän siitä tule samanlaista. Sitten myöhemmin selviää, että tää tuttava on vaihdellut raaka-aineita, niiden suhteita ja lisännyt jotain extraakin. Mutta ei tietenkään korjannut näitä tietoja reseptiin.
Ruuanlaitto ei vain kiinnosta.