Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloin leikata hiusteni pituuksia itse

Vierailija
13.01.2026 |

ja ymmärsin samalla mikä kampaajien leikkaustavassa oli aina ollut pielessä. Oma tukkani on paksu, mutta yksittäinen hius on ohut, hieman kihartuva ja pörröinen. Kampaajat eivät oikein ymmärrä tätä hiuslaatua vaan usein ohentelevat liikaa, näkevät pörröisyyden latvan "kuivuutena" ja ajattelevat, että latvaa pitää leikata pois mahdollisimman paljon vaikka kasvatan hiuksia. Sitten kun hiukset on jyrsitty lyhyiksi alkaa armoton föönaus ja hiusten muotoilu palloksi. 

Itse kun aloin hoitaa pituuksia niin kiinnitin ensiksi huomiota siihen mitä pitää leikata eli huonot latvat pois ja kerroksia. Teen sen ns. yksisarvisleikkauksella eli kokoan hiukset märkänä ponnarille otsalle ja siitä ponnarista otan rispaantuneen latvan ja saksenkärjillä ohentelen loppua ettei latvasta tule palkkia.

Tällä tyylillä olen saanut vihdoin kasvatettua hiukset yli solisluiden. Kampaajien käsittelyssä siitä ei koskaan tullut mitään. Lisäksi otin käyttöön kunnon hiustenhoitoaineet Olaplexista lähtien. Sävytän hiukseni myös itse ja kampaukseni ovat maailman tylsimpiä puoliponnareita, mutta ei kiinnosta. Sakset ovat myös kampaamosakset jotka ajavat asiansa. 

Tämän kaiken jos olisin ajoissa ymmärtänyt en olisi tuhlannut vuosia kampaajien käsittelyssä. Harva osaa leikata muuta kuin suoraa ohutta tukkaa. En myöskään ymmärrä miksi hiuksiin pitää vääntää pallokampaus kun se vanhentaa 20 vuotta, en vain tajua. 

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tämä ole mikään suomalainen moka. Itä-Euroopassakin joku kampaaja sanoi, että kahden kuukauden välein pitää ottaa pituudesta tai hiukset eivät kasva hyvännäköisinä. Juu, mutta ei tarvitse ottaa kuin se haaroittunut osa. Ja kun ottaa kerrostaen niin ei se leikkaus sitä juurikaan edes lyhennä vaan saa huonon osan pois. 

ap

Vierailija
2/3 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on pörröinen luonnonkiharainen/taipuisa tukka. Tuttua tuo pallopäänä ulos kampaajalta tulo. Nuorena harmitti, kun se teki tätimäiseksi. 

Mutta nyt iäkkäämpää kaipaan noita aikoja. 

Nykyisin piikkaavat suoristusraudalla tukan piikkisuoraksi pitkin päätä makaavaksi. Ei ole hyvän näköinen vanhenevalle naisella. Lisäksi saan kotona muutaman viikon ajan saksia latvoista  liian pitkälle harottavia suortuvia. Ei osata enää tehdä tasaista siitä leikkaus jälkeä. 

On jo ikävä sitä pallopää stailia. Nyt se sopisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeaa ja kätevää kun leikkaa itse. Mikäli on saksien kanssa varovainen ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän