Sinä yli 50-vuotias, minkä neuvon antaisit nuorelle itsellesi?
Nyt kun tiedät paremmin ja elämänkokemusta on kertynyt, minkä neuvon tai elämänohjeen antaisit nuorelle itsellesi?
Kommentit (360)
Vierailija kirjoitti:
Voi kauhistus mitä oot joutunut kokemaan. Toivottavasti asiat ovat nyt paremmin. Meni kieltämättä vähä tunteisiin.
En ole vieläkään kunnossa, kärsin pahasta ahdistuneisuudesta, minulla on ptsd ja muitakin diagnooseja. Nämä moninaisine oireineen rajoittavat elämääni hyvin paljon enkä osaa elää omannäköistä elämää kun olen koko aikuisikänikin pyrkinyt miellyttämään muita. Terapia ei ole auttanut minua. Vasta nyt viime vuosina olen havahtunut ajatukseen että minäkin olen ihminen ja voin toivoa jotain itsellenikin.
Välit vanhempiisi?
Ihmiset puhuvat paljon paskaa, älä usko kaikkea niin sinisilmäisesti. Käy koulusi ja tutustu muihin koulutettuihin ihmisiin. Kaikista ei ole kaikkeen, vaikka kuinka kovasti haluaisit nähdä kaikissa vain hyvää potentiaalia. Tunnusta myös ne huonot puolet ja pysy näistä ihmisistä erossa.
Hieman rauhottaa työtahtia,jos meinaa terveenä eläkkeelle
Et ole kuunnelut muita tähänkään asti. Pidä huoli, ettet ala tehdä niin myöskään vanhempana, koska kyseessä on sun ainoa elämä, ja se loppuu ennenkuin huomaatkaan. Mitään et tule katumaan niin paljon, kuin jos et seuraa omaa polkuasi, ja uskalla hypätä.
Koulutus & työ: mene amikseen tai tee amis-lukio kaksoistutkinto. Mieti kiinnostaako yliopisto sinua, vai haetko vain koska kaikki odottavat. Lisäksi voit aivan hyvin vaihtaa alaa, vaikka olisit jo opiskellut pari vuotta. Koskaan ei ole liian myöhäistä. Älä jää työhön, joka on paperilla ja muiden silmissä "hyvä", mutta jossa et viihdy. Voit edetä uralla niin, että tavoittelet kiinnostavia työtehtäviä ja uusia taitoja. Ei ole siis pakko havitella tai suostua ylennykseen, jossa lisääntyy lähinnä vastuut ja esihenkilötyöt.
Ihmissuhteet: satsaa kunnolla ystävyyssuhteisiin. Ole hyvä niille, jotka ovat hyviä sinulle ja päästä irti niistä, jotka eivät ole. Älä haikaile niiden ihmisten perään, jotka kohtelevat sinua huonosti tai pitävät jonkinlaisena reservinä. Älä jää parisuhteisiin, joissa ei ole täysin hyvä olla. Väkivalta, painostus, uhriutuminen tms ovat kaikki syitä päättää suhde. Parisuhteen ei tarvitse olla lopullinen tavoite, voit aivan hyvin olla yksin. On ihan ok harrastaa seksiä ilman ajatusta parisuhteesta. On ihan ok, että on ollut useita seksipartnereita. Kaikkien osapuolien tulee nauttia seksistä.
Perhe: voit hankkia lapsen myös yksin tai kumppanuusvanhempana. Et tarvitse parisuhdetta lapsen saamiseen.
Olet hyvä tyyppi, paskat asiat lapsuudessa ja nuoruudessa eivät olleet mikään sinun vikasi. Selviät kyllä, elämä on kivaa!
Vierailija kirjoitti:
Ota miljoona markkaa lainaa ja osta Nokiaa. Myy ne vuosituhannen vaihteessa ja maksa laina pois. Osta voitoilla sitten Inteliä ja myy ne ennen 2018. Sijoita sitten puolet Teslaan ja NVIDIA:n. Myy ne 2025 ja tee sitten kaikkea sitä mistä olet unelmoinut.
...Jos olet hengissä
Välit vanhempiin pitää katkaista heti kun siltä tuntuu. Älä pitkitä väistämätöntä, vaan aseta rajat.
Pane kaikki ketkä erehtyy antaan.
Vierailija kirjoitti:
Pane kaikki ketkä erehtyy antaan.
- - -
Opin asian ihan muutenkin jo varhais-aikuisuudessa ja se on ihan päinvastaista kuin hypoteesisi: Duuni kannattaa jättää väliin, jos mukana ei ole sielunyhteyttä edes sillä siunaamalla minuutilla, kun päätät 'teille vai yksin meille'. Itse olen kokenut suurimmat tyhjyyden tunteet aamulla tai aamuyöllä (100% sinkkuna) kadulla yön jälkeen sellaisen ihmisen kanssa, jota ei halua tavata enää uudestaan.
Opiskele sitä matematiikkaa vaikka välillä takkuaakin. Se avaa monta ovea myöhemmin.
ja vastakkaiselle sukupuolelle voi puhua ilman 3-promillen suojakänniä. Ei ne pure.
- Vastaa rohkeasti Elämäsi Naisen tunteisiin
- Älä hukkaa sitä pullon korkkia liian usein
- Opettele kunnolla saksan kieli
Kuuntele itseäsi!
Mene lukioon ja hoida se kunnialla loppuun. Se nopeuttaa etenemistä huomattavasti, etkä jahkailis kymmentä vuotta. Usko itseesi enemmän ja omiin suunnitelmiisi, pidä niistä kiinni. Ystävyyteen on turha satsata, ovat vaan käymäsillään kukin.
Yksi ihminen kuitenkin pysyy rinnalla ja pidä siitä kiinni. Pidä hänestä parempaa huolta ja huomioi. Hän on sen arvoinen, jopa rakas.
En mitään. Elämä on mennyt niin kuin on mennyt.
Nuori minä ei varmaankaan olisi voinut toimia toisin kuin toimi.
t: nimim. Assburger
Hanki vaan lapsia nuorena, kyllä elämä kantaa. Me pelkäsimme köyhyyttä. Elettiin mieheni kanssa 10 vuotta kahdestaan. Sitten kun uskallettiin alkaa hankkia vauvaa, se olikin mahtava kokemus. Tuli sen jälkeen toinen lapsi parin vuoden päästä, olin jo 34 v. Sitten haluttiin kolmaskin lapsi, jota ei kuulunutkaan. Kolmen vuoden yrittämisen jälkeen sain keskenmenon, ja siitä noin vuoden päästä toisen keskenmenon. Ajateltiin, että antaa sitten olla, ei saada enempää lapsia. Samassa kuussa kun täytin 40 vuotta, huomasin olevani taas raskaana. Kävi vielä niin outo sattuma, että minulla oli varattu aika hormonikierukan asennukseen myös sille samalla kuukaudelle. Peruin sen ja sanoin, että raskaustesti näyttää positiivista. Se raskaus olikin sitten vaikea. Oli liitoskipuja, selkäkipuja, kohonnut verenpaine, jossain vaiheessa pientä veristä vuotoa. Olin jo varma, että keskeytyy tämäkin, mutta lopulta syntyi terve tyttövauva 3,4 kg.
Vaikka saatiin kolme lasta, kuten oli haaveena, ajattelen itse niin, että olisi sen lasten tekemisen voinut nuorempanakin aloittaa. Siihen aikaan oli eletty jo bilemeiningit vähän alle ja vähän yli kaksikymppisenä. Raha tai pelko rahan puutteesta ei saisi ajaa pariskuntia siihen, että lapsia aletaan harkita vasta yli kolmekymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi lapsi riittää.
Päinvastoin. Älä jätä yhteen, vaan kolme neljä on hyvä.
Meillä on kolme, mutta ikäerot liian suuret, 4 vuotta aina lasten välillä.
Älä pelkää, kyllä elämä kantaa.
Ja muista, se ei pane, joka valkkaa. Tämä miehille. Mitä rumempi naama, sitä parempi viiva.