Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä yli 50-vuotias, minkä neuvon antaisit nuorelle itsellesi?

Vierailija
12.01.2026 |

Nyt kun tiedät paremmin ja elämänkokemusta on kertynyt, minkä neuvon tai elämänohjeen antaisit nuorelle itsellesi?

Kommentit (553)

Vierailija
541/553 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele enemmän ja toista alaa. Älä jää vuosiksi huonoon avioliittoon. 

Vierailija
542/553 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ikinä muuta kenenkään kanssa yhteen, oma asunto molemmilla ja homma toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/553 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaisin, että aika kuluu, ja kannattaa miettiä mitä haluaa, ja tavoitella sitä tosissaan, eikä vaan ajelehtia. Itse huomasin keski-iän kriisissä, että olin vaan ajelehtinut, odottaen että ne mun elämään kuuluvat asiat tulee kohtalonomaisesti itsestään elämän virrassa vastaan. Sitten alkaa esivaihdevuosioireet kolkutella, ja tajuaa, että ei hemmetti, mä en ole koskaan edes miettinyt, olisinko halunnut naimisiin ja lapsia. Minä vaan ajattelin, että kyllä se oikea jossain vaiheessa varmaan vastaan tulee, kun elelee elämäänsä. Ja sitten tajusin, että lasten suhteen alkaa olla jo ainakin aika ohi. 

Vierailija
544/553 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin olet nuori, haluttava ja sinkku, niin pane kaikkia joilta saat

Seksisekoilijat lähinnä pilaavat elämänsä - naiset bubiruusuja ja miehet alkoholisteja. Seksiriippuvuus on myös yhtä huono asia kuin mikä muu tahansa riippuvuus ja sen taustoja pitää selvittää.

Parhaimmat kumppanit viedään suht nuorena ja sitä vaatii perheen perustaminenkin, jos lapsia haluaa. Onhan se parasta, kun on elänyt oman "prime timensa" suuren ja intohimoisen  rakkautensa kanssa, eikä joidenkin random kännipanojen. Nuoruuden intohimoa ja muita hyviä hetkiä voi muistella vanhanakin sen oman kumppanin kanssa.

SEKSUAALISUUSKIN LATISTUU HORMONIEN JA VANHEMISEN MYÖTÄ KAIKILLA - mutta siksi on hyvä olla se oma hyvä kumppani vanhanakin. Mikään vaihtaminen tai kaipuu menneeseen ei auta, kun biologia on armoton.

Tutkimustenkin mukaan vähän kumppaneita omaavat onnellisimpia parisuhteissaan ja myös seksielämässään vrt. jo nuorena seksisekoiluhin ajautuneet, joille tulee traumojakin matkan varrella.

Kannattaa myös itsetutkiskella/tutkiskella ihmissuhteiden toimivuutta ja opetella esim. kommunikaatiota, lähteinä voi kriittisesti käyttää monenmoisia.

https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000012117219.html

Se on totta, että nuoruus on pariutumisaikaa. Voi olla, että löytää silloin hyvän kumppanin tai voi olla että löytää huonon tai vain ei-itselleen sopivan. Toiselta kierrokselta puuttuu kyllä moni, joka ekalla on mukana. 

Sekin on totta, että seksiä kannattaa harrastaa sen ikäisenä kun sitä tekee mieli. Ei kannata esimerkiksi kärvistellä nuoruutta suhteessa, jossa seksihalut tai -tavat eivät sovi yhteen. Se, että sinä olet harrastanut seksiä kännissä baari-illan jälkeen ei tarkoita, että muutkin niin tekisivät. Eivät kaikki sinkut pubeissa viihdy. Ja varmasti on olemassa seksiriippuvuutta, mutta paljon sitä sanaa käyttävät myös ne, joita itseä ei haluta usein, ja silloin on tarkoituksena syyllistää niitä, joilla hormonit vahvemmin hyrräävät.

Vierailija
545/553 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista pitää oma taloutesi kunnossa - Omat rahat ja aina vähän rahaa tallessa yllätyksiä varten. Erillinen säästötili josta nostetaan vain tosi tarpeessa. Isosiskon hyvä neuvo.

Vierailija
546/553 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistuttaisin, että aika kuluu, ja kannattaa miettiä mitä haluaa, ja tavoitella sitä tosissaan, eikä vaan ajelehtia. Itse huomasin keski-iän kriisissä, että olin vaan ajelehtinut, odottaen että ne mun elämään kuuluvat asiat tulee kohtalonomaisesti itsestään elämän virrassa vastaan. Sitten alkaa esivaihdevuosioireet kolkutella, ja tajuaa, että ei hemmetti, mä en ole koskaan edes miettinyt, olisinko halunnut naimisiin ja lapsia. Minä vaan ajattelin, että kyllä se oikea jossain vaiheessa varmaan vastaan tulee, kun elelee elämäänsä. Ja sitten tajusin, että lasten suhteen alkaa olla jo ainakin aika ohi. 

Joo. Inhoa ihmisiä, jotka hokevat "kyllä asioilla on tapana järjestyä". Minun kokemukseni on, että niillä on tapana olla järjestymättä ja jopa sotkeentua. Kovalla työllä ja vuosikausien sitkeällä yrittämisellä joskus saa jotain järjestettyä, mutta usein sekään ei auta.

Mutta kaikki mitä tekee sysää kuitenkin jotain liikkeeseen. On lähinnä tuuria, että onko se hyvää vai pahaa.

Vierailija
547/553 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat lentää kuin kotka älä roiku kalkkunoiden porukoissa.

Vierailija
548/553 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee pääpiirteissään samat valinnat elänäsi aikana. Lähde ehdottomasti opiskeluaikoina kansainväliseen työharjoitteluun jollekin muulle kuin englanninkieliselle alueelle. Jatka harrastajateatterissa.

Vierailija
549/553 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni sanoisin; ole juuri tälläinen kun nytkin olet. Olen paras ja upea. Monet muut kadehtivat sinua.

Muuta pois suomesta, täällä on  paha asua, ihmisvihaava maa.

Vierailija
550/553 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele ammatti ja kieliä, häivy suomesta ja kauas.

Vierailija
551/553 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrä, että muut ihmiset tietävät varmastkin  monia asioita paremmin kuin sinä, mutta eivät seksuaalista suuntautumistasi. Jos joku poika on kiinnostunut sinusta, se ei tarkoita että sinä olet hetero, vaan että se poika on. Tätä on ikävä setviä sitten kolmikyppisenä kun on avioliitto, lapsia ja asuntolaina.

Vierailija
552/553 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä prosentin paremmin. Oli se sitten opintoja, töitä, liikuntaa, ihmissuhteita. Luovuttamalla ei voi voittaa. 

Vierailija
553/553 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä säästä, ota velkaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän