Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sattuuko täällä olemaan ketään, joka olisi tehnyt tutkimusta? Lopputyön aloittamisen vaikeus

Vierailija
12.01.2026 |

Hieno juttu, että löydän paljon kiinnostavaa lähdeaineistoa lopputyötäni varten (olen ihan yllättynyt siitä, miten hyviä artikkeleja olen tähän mennessä löytänyt), mutta samalla on häkeltynyt olo. Tuntuu, että aineistoa voisi kerätä loputtomasti missä vaiheessa tiedän, että nyt minulla on tarpeeksi materiaalia ja lopetan etsinnän? Koko ajan on sitten mielessä, että mitähän vielä voisi löytyä aiheesta ja että olenko "missannut" jonkin todella hyvän lähteen juuri tämän työn kannalta.

Eli, summa summarum, miten pitää aineiston määrä hallinnassa ja varmistua siitä, että on etsinyt olennaisimmat? Tai ainakin luottaa siihen, että on tarpeeksi olennaisia artikkeleita omaa työtä ajatellen?

Tietynlainen runsaudenpula (parempi toki, että näin päin kuin että jos aihetta käsittelevää aineistoa olisi todella niukasti)

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainitsit tuosta, että entä jos löytyy lähteenä joku "Graalin malja" jälkikäteen. Sellainenkaan kuitenkaan tuskin kääntäisi koko asetelmaa päälaelleen, ts. että jotain niin oleellisesti erilaista olisi lähteessä x. Sellaisen saa varmasti ujutettua tekstimassaan jos tarve on.

Toisekseen kannattaa ymmärtää, että sinun koko kirjoituksesi alusta loppuun saakka tulee olemaan puutteellinen. Lähteissä on puutteita etkä voi huomioida joka asiaa. Oma aineistosi on puutteellinen etkä voi huomioida joka asiaa ja tutkia joka asiaa kaikenkattavasti. Jne. Se on vähän niin kuin se tieteellisen kirjoittamisen koko juju.

Kiitos paljon, tämä kommentti auttoi paljon mentaalitasolla: totta, hyvä ottaa lähtökohdaksi se, että työ tulee olemaan (tiedon suhteen) puutteellinen (eikä kaiken kattava).

Ja totta myös, ehkä on vain hyvä luottaa siihen, että mitään täysin muut lähdetiedot kumoavaa artikkelia tuskin löytyy (jos lähdeaineisto on suhteellisen viimeaikaista!), ja lähteä näistä nykyisistä vain kirjoittamaan

-AP

Vierailija
22/22 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos suuresti jo kaikille tähän mennessä kommentoneille, olette ihania! Olen oikeasti saanut näistä viesteistä jo paljon apua! En olisi uskonut, että saan näin hyviä vastauksia täällä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla