Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, joilla väitöskirja jäänyt kesken?

Vierailija
12.01.2026 |

Olen täysin ahdistunut ja kyllästynyt väitöskirjan tekoon. Työ tuntuu täysin pakkopullalta ja ahdistavalta. Vihaan siihen liittyvää yksinäisyyttä ja vaatimuksia. Tutkijamaailma on todella raadollinen.

Olen saanut mielekästä työtä ensi vuodeksi ja ilmoitin lopettavani väitöskirjan teon. Tiedän, että minuun on satsattu paljon rahaa ja uskottu saavan työni valmiiksi. Henkisesti en kuitenkaan enää kestä tätä työtä. Tuntuu, että tulen hulluksi jos joudun vielä jatkamaan sitä.

Olen ajatellut niin, että kyse on kuitenkin minun elämästäni. Minun täytyy voida hyvin perheeni ja läheisteni ja varsinkin itseni takia. Tämän työn takia minun koko elämäni järkkyy ja olen kotona pinna kireällä.
Onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia ja miten ratkaisitte ongelman? Jatkoitte väkisin vai lähditte uusille urille? Kyse ei tarvitse olla väitöskirjasta vaan jostain muusta vastaavasta asiasta, joka on jäänyt kesken.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ja kun olette tehneet väitöskirjaa projektin rahoilla ja jätätte sen sit kesken, olisi kyllä hyvä että ETTE jäisi moettimään että palaatte joskus ja hautoisi aineistojanne ja tuloksianne jossain vaatekomeron alahyllyllä kunnes ne vanhenevat joko tieteen edistyessä tai teknologian vanhentuessa. Olisi asiallista, että   jättäisitte ne projektille mahdollisimman täydellisenä ja selvästi metatiedoilla varustettuna, jotta edes joku muu projektissa voisi päästä siitä eteenpäin.

Siellä voi olla projektin osatutkimuksia, joita ei pysty tekemään, ellei jotain sun osaasi tehdä ensin, joten te ette heitä hukkaan vain omaa työtänne, vaan myös muiden projektilaisten mahdollisuuksia.

No mä kyllä jätin kaiken ryhmälle. Mutta enhän mä olisi niitä soluviljelmiä voinut ottaa kotiinkaan 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla