Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarissa pohdittiin Sisuttomuutta

Vierailija
12.01.2026 |

Ei lapsilla ja nuorilla ole sisua. Menkää leikkipuistoon kuuntelemaan, kun aikuiset kieltävät kaiken. "älä kiipeä sinne", "ei saa hypätä", "älä konttaa". 

Vain älä älä älä. Ei ihme ettei koululaisia ole pihalla leikkimässä, kun vaippaikäisestä lähtien saa kuulla, ettei kannata edes yrittää. 

Sisukkuus on lapsissa sisällä, aikuisten lyttäys poistaa sen. Jos lapsi ei heti osaa kiivetä, aikuinen nostaa hänet ylös. Pitäisi neuvoa ja kannustaa. "siirrä jalkaa, onko hyvä ote? Hyvä, nyt tiukka ote!" 

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Menimme leikkipuistoon. Oma lapseni halusi hypätä kiipeilytelineestä. Annoin ohjeet, että katsoo hyvän alastulokohdan ennen kuin hyppää. 

Joku lapsi aivan kauhuissan selitti, kuinka ei saisi hypätä. Minä sanoin, että mitäs leikkipuistossa saa tehdä ellei hyppiä. 

Toki en voi tietää hänen henkilökohtaisia rajoitteitaan. 

Vierailija
2/6 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussipysäkillä oli isä ja lapset. Lapset eivät saaneet koskea lumeen, koska hanskat kastuu. No pitäskö hankkia lumen kestävät hanskat?? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Menimme leikkipuistoon. Oma lapseni halusi hypätä kiipeilytelineestä. Annoin ohjeet, että katsoo hyvän alastulokohdan ennen kuin hyppää. 

Joku lapsi aivan kauhuissan selitti, kuinka ei saisi hypätä. Minä sanoin, että mitäs leikkipuistossa saa tehdä ellei hyppiä. 

Toki en voi tietää hänen henkilökohtaisia rajoitteitaan. 

Tästä on jo 15 vuotta aikaa. Olin samaan aikaan toisen äidin kanssa leikkipuistossa, ei tunnettu toisiamme. Tuo toinen äiti kielsi koko ajan lapsiaan kiipeämästä kiipeilytelineeseen ylemmäs. Saivat nousta köysiverkon tai kiipeilypuolien alimmalle askelmalle ja siitäkään eivät saaneet hypätä alas, vaan piti varovasti laskeutua. Mulla ei ollut omille lapsille juurikaan mitään rajoitteita (maalaisjärjen rajoissa) ja olinkin niin hämmentynyt tuosta tilanteesta, että en laskenut omia lapsia sillä kertaa ollenkaan kiipeilytelineeseen! 😅 Tuo tuntui suunnilleen samalta, kuin toinen äiti olisi sanonut lapsilleen, että ette saa karkkia ennen ruokaa, ja minä olisin vieressä syöttänyt karkkia omille lapsilleni. 

Vierailija
4/6 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupes itkettää tämmönen.

Vierailija
5/6 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vain sukulaiset palkkaa toisiaan, ja sitten menevät naimisiin ja saavat lapsia, jotka menee Hesariin toimittajiksi jne, niin näin siinä sitten käy.

Vierailija
6/6 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisu on pelkkä tyhjä myytti, kuten suomipojan rehellisyys ja ahkeruus.