Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hitsari ja päivittäinen työmatkani on yhteensä 320 km. Miksi minun pitää maksaa työttömien oleilu?

Vierailija
12.01.2026 |

Otsikko on tarkoituksella raflaava, toki täysin totta.

Itse elän täällä Itä-Suomessa kädestä suuhun ja olen vuosia jo elänytkin, kun töitä on harvassa ja matkat pitkiä.

Työmatkoja ajan 1600 km viikossa, 6700 km kuukaudessa ja 80 000 km vuodessa. Polttoaine rokottaa melkoisesti palkasta, mitä kompensoin ylitöillä ja pieniruokaisella vanhalla dieselillä. Ei toki uuteen olisi varaakaan. Nykyinen auto maksoi 10v sitten 4000 €.

Kylän muut miehet makaavat kotona, samoin suurin osa rouvista. Vaimoni käy lastenhoitajana päiväkodissa, 70 km matkan päässä.

Miksi emme muuta lähemmäs töitä? Asumme nyt työpaikkojen välissä. Toisaalta nykyinen omakotitalomme on kuolleessa kylässä ja sillä on enää käyttöarvoa. Kukaan ei edes enää myy taloa täältä, kun kaikki palvelut ovat jo loppuneet ja näille ei ole mitään kysyntää. Nämä on rakennettu siihen aikaan, kun tontin hinta oli merkittävin rakentamisen kulu. Omaa rahaa meillä on siis 0 euroa.

Miksi meidän pitää maksaa veroja ulkomaille kehitysapuna, maksaa sotejohtajien ylisuuret palkat, poliitikkojen isot korvaukset, maatalouden kaupoille valuvat tuet, asuntosijoittajien bisnes, uusien autojen ostotuet köyhille joilla on kuitenkin varaa uuteen autoon ja miksi meidän pitää osallistua maksamaan muiden työttömien oleilu, mutta kun tässäkin kylässä jokaiselle olisi töitä, eivät vain halua näin pitkää työmatkaa?

Toiset meistä uhrautuu, että toiset saa loikoilla kotona. Miksi? Miksi en saa pitää nykyistä suurempaa osaa palkastani itse, nostaa elintasoani ja päättää mihin ansaitsemani rahan sijoitan, sen sijaan että se riistetään minulta ja tuhlaillaan elämäni laadun huonontamiseen ja demokratian heikentämiseen?

Noh, nyt takaisin sorvin ääreeen. 

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset etsi hitsaajan töitä lähempää? Luulisi että sillä alalla kyllä on töitä missä vaan. Vai asutteko jossain Lapin erämaassa?

Vierailija
2/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi me veronmaksajat joudumme maksamaan sinun ja vaimosi työmatkat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkunhan sitä on verojakin maksettava että on mitä jakaa.

Ei tuollaisessa kulkemisessa ole mitään järkeä. Iso osa tuloista menee noihin.

Vierailija
4/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pilaat ympäristöä turhalla ajelulla? Miksi et muuta työpaikan lähelle?

Vierailija
5/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja tilanne mutta olen silti kiitollinen että maksat verorahoistasi mun 595 euron työttömyyskorvauksen. Siitä pois 450 e yhtiövastiketta niin voit kuvitella paljonko mulle jää muihin laskuihin ja ruokaan. Haluaisin tehdä töitä mutta kukaan ei palkkaa 58-vuotiasta naista.

Vierailija
6/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdy toimittajaksi tai kirjailijaksi, voit tehdä etätöitä ja vetää vapaa-ajalla lonkkaa ja nostaa isoja apurahoja. Vaihtoehtoisesti voit ryhtyä pitämään baaria niille kuolleen kylän työttömille, jotka nyt makaavat laiskoina kotona. 

Vierailija
7/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset etsi hitsaajan töitä lähempää? Luulisi että sillä alalla kyllä on töitä missä vaan. Vai asutteko jossain Lapin erämaassa?

Sun tarttis varmaan opetella nyt lukemaan viestit edes otsikkoa pidemmälle. Se lukee tyyliin ekassa lauseessa... Somepölhö taas vauhdissa...

Vierailija
8/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pitkään sepustukseen meni aivan liikaa työaikaa. Ei tuohon aikaan  kahvitaukoa ainakaan vielä ole. 

Ja hitsari sorvin ääreen?

Vierailija
9/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida oikeasti maksaa edes omia kulujasi, joten miksi vingut että rahoitat muiden elämistä? Nettomaksajan raja oli yllättävän korkea, reippaasti yli 50 000 vuodessa tienaavat alkavat laskennallisesti maksamaan edes omiaan. 

Vierailija
10/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi me veronmaksajat joudumme maksamaan sinun ja vaimosi työmatkat?

Niin, miksi minun työttömänä pitää maksaa sun työmatkat!? Verot ne on mullakin ja on taatusti minun rahaa! Turha väittää muuta. En kerto tarkemmin.

Vierailija
11/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kommentit todistavat, että nyly Suomessa nimenomaan ahkeria vihataan ja syytetään. Aivan näinhän oikeiston meemitkin väittävät. Koska muuttui tällaiseksi että ahkera on syyllien ja laiska lutunen hyvis?

Vierailija
12/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaava hitsari tienaa kyllä mukavasti. Muuta muualle, lähemmäksi töitä. Niinhän työttömillekin sanotaan, vaillei ole.resursseja muuttaa. Sulla sentään on töitä ja ammatti jossa voi tienata ok jos haluaa.

Vierailija
13/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin pitkään sepustukseen meni aivan liikaa työaikaa. Ei tuohon aikaan  kahvitaukoa ainakaan vielä ole. 

Ja hitsari sorvin ääreen?

voihan se vaikka jotain akselia korjata niin silloin ollaan sorvin ääressä.

Vierailija
14/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn tarina on täyttä satua ! Pitää nyt vain hullun aloittaa työttömien haukkumis ketju 

Vierailija
15/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulin, että ihmiset käy itsensä takia töissä, mutta kiitos kun uhraudut, että Suomessa lapset saa käydä koulussa, jotta vanhukset saa hoitoa, jotta Suomessa saa hoitoa vaikkei olisi rikas, jotta sairaat ja köyhät saavat ruokaa ja asunnon.

jotta Suomessa huolehditaan teiden kunnosta, jotta pääset töihin.

mun isä hitsari ajanut töiden perässä aina satoja kilsoja vuokra paska töiden takia ja välillä lomautettuna niin kuin nytkin ja koska alkaa olla jo liian vanha ja sairas.

ei saa tukia koska liikaa rahaa, mutta samaan aikaan ei saa rahaa koska on lomautettu.. hänen uhraus.. valittaako hän veroista, ei koska kyse ei ole koskaan ollut veroista.. veroja on aina ja tulee aina olemaan ja jos ne ei menisi köyhille ja sairaille ja laiskoille, niin sitten ne menisi johonkin muualle.

vaikka Suomessa tuet loppuisi ei kellään silti jäisi  yhtään sen enempää rahaa

Vierailija
16/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse lähempänä oleva työpaikka, ja mene sinne töihin. Se on niin helppoa.

Vierailija
17/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika ahkeruus rasittaa ihmistä ja ajaa käyttämään myöhemmin enemmän terveyspalveluita kun  "polttaa" itsensä loppuun niin henkisesti kuin myös fyysisestikin. Myös työn tehokkuus kärsii sairasuspoissaoloista johtuen.

Vierailija
18/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kommentit todistavat, että nyly Suomessa nimenomaan ahkeria vihataan ja syytetään. Aivan näinhän oikeiston meemitkin väittävät. Koska muuttui tällaiseksi että ahkera on syyllien ja laiska lutunen hyvis?

Kymmeniä vuosia ylläpidetty oleskeluyhteiskunta ja oleskelijoiden kasvattama uusi sukupolvi oleskelijoita joka pitävät rottailua normaalina elämäntapana. Valtava määrä ihmisiä on haluttomia ottamaan vastuuta omasta elämästään, ponnistelemaan tai tekemään muutoksia elämässään vaan sen sijaan vaativat yhteiskunnalta ja syyttävät kulloistakin hallitusta omasta tilanteestaan.

Vierailija
19/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

luulin, että ihmiset käy itsensä takia töissä, mutta kiitos kun uhraudut, että Suomessa lapset saa käydä koulussa, jotta vanhukset saa hoitoa, jotta Suomessa saa hoitoa vaikkei olisi rikas, jotta sairaat ja köyhät saavat ruokaa ja asunnon.

jotta Suomessa huolehditaan teiden kunnosta, jotta pääset töihin.

mun isä hitsari ajanut töiden perässä aina satoja kilsoja vuokra paska töiden takia ja välillä lomautettuna niin kuin nytkin ja koska alkaa olla jo liian vanha ja sairas.

ei saa tukia koska liikaa rahaa, mutta samaan aikaan ei saa rahaa koska on lomautettu.. hänen uhraus.. valittaako hän veroista, ei koska kyse ei ole koskaan ollut veroista.. veroja on aina ja tulee aina olemaan ja jos ne ei menisi köyhille ja sairaille ja laiskoille, niin sitten ne menisi johonkin muualle.

vaikka Suomessa tuet loppuisi ei kellään silti jäisi  yhtään sen enempää rahaa

Aapee vaan jatkaa pitkiä sepustuksiaan👍

Nyt sinne "sorvin" ääreen ja HETI!!!!!!

Vierailija
20/46 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikset jättäydy työttömäksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän