Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei työttömät perusta yrityksiä

Vierailija
11.01.2026 |

Odottavat vaan, että joku toinen tekee niin ja menee sinne hyvinpalkattuun ja helpoon työhön.

Yrittäjä.

Kommentit (276)

Vierailija
181/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa on, ideaa ja osaamista ei. Pitäs se pari vuotta vähintään saada työkokemusta alle ja suhdanteet himppasen paremman näköiseksi, että edes kannattaisi harkita yrittäjyyttä. Tällä hetkellä kysyntää ei ole edes kokeneille konkareille.

Vierailija
182/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso ongelma taitaa olla myös se että yrittäjältä loppuu tuet ja toimeentulo. 

Vaikka ei olisi tuloja eikä asiakkaita. 

Vaikea tilanne monelle jolla ei ole vuoden /parin puskuria takataskussa

Ja harvalla on mitään kovin myyvää tarjota osaamisensa alalta 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olne ollut yrittäjänä, en aio olla toista kertaa. 

Vierailija
184/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa maksetaan sosiaalitukia 90 miljardia euroa.

Se vastaa 2 miljoonan työntekijän vuosipalkkaa kotona istumisesta verottomana, lomarahoineen.

Henkilö yrittää väittää, että kaikki sosiaaliturvamenot aiheutuisi "kotona istumisesta", vaikka suurin osa tuosta summasta menee työelämässä oleville tai olleille.

Taulukko löytyy tuolta: https://thl.fi/documents/155392151/235999195/TR_2_2025_LIITETAULUKOT_.p…

Sosiaalimenot koostuu seuraavasti (isoin meno ensin):

1. Sairaus ja terveys menot 

2. Toimintarajoittuneisuus

3. Ikääntyminen

4. Leski ja muut omaiset

5. Perhe ja Lapset

6. Työttömyys

7. Asuminen

8. Muu sosiaaliturva

9. Hallinto

Suurin tarpeeton meno yhteiskunnalle aiheutuu työllistämispalveluista. Työllistämispalvelut toim

1. Sairaus ja terveys menot 

Väärin

Terveydenhoidon menot ovat erikseen. Ne ovat 25 miljardia euroa. Ne eivät sisälly 90 miljardin euron sosiaalitukiin.

Vierailija
185/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan punikeilla on ideologinen ongelma kapitalismia ja yrittäjyyttä vastaan.

He istuvat kotona ja odottavat että valtio muuttuu sosialistiseksi ja perustaa heille kolhoosin työpaikaksi.

Eikös perskokkareet juurikin suunnittele tätä kolhoosia työttömyysturvan velvoitetöineen? Hv-alueillahan on aloitettu jo irtisanomiset, kohta sitten voidaan työttömäksi jääneet tekemään samat työt työttömyyskorvausta vastaan. On ne ovelia kommunisteja nuo oikeistolaiset!

Vierailija
186/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä SDP ole tuomassa ensi vaalikaudella KELA-tuetun yrittäjyysmallin.

Siinä yrittäjä saa aina valtion maksaman KELA-korvauksen teki yritys mitään tai ei.

Vierailija
187/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaksihan kaikki yritykset on pistetty pystyyn. Olette vaan saamatonta *askasakkia.

Yrittäjä.

Ja pankki antaa hyvin lainaa persaukiselle, jolla ei ole antaa takuiksi omaa kämppää, vanhempiensa kiinteistöjä tai metsää, tai mitään muutakaan...

Kyllä ne kirstunvartijat siellä luotto-osastolla osaa laskea kannattavuudet ja suuruudenhullujen liikeideoiden harhat.

Hienosti menestyy joku pikkuruinen kioski suurten toimijoiden, joilla on varaa tarjota halvalla isojen erien takia, keskellä? :D

Kaikilla ei myöskään ole teknistä osaamista, eikä vaadittavia taitoja johonkin spesifiin yrittämiseen.

Sopii katsella konkurssitilastoja menneiltä vuosilta. Mun yksi tuttu taisteli TE-toimiston kanssa hermoromahduksen partaalle, kun nakkikioskiyrittäjänä teki konkurssin, ja nämä väittivät, että on varastoja jäljellä. 

Kaveri kysyi, että miten te luulette makkaroiden säilyvän vuosia? Koneet myi heti, mitään irtainta ei omistanut, eikä muutakaan. Mutta karenssia kylmästi vaan. Inttivät että sullahan on toiminimi! Miten se tuo leipää pöytään? Jopas rohkaisee muitakin yrittämään tällainen.

Vierailija
188/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20198973

On se erilaista. Suomessa yrittäjyyteen patistellaan pitkäaikaistyöttömiä, Ruotsissa panostetaan lahjakkaiden startup-pöhinään. 

Kumpikahan fiksumpaa?

Vierailija
189/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on sosialisteja. Vätyksiä jotka elävät mieluummin köyhyydessä kuin tekevät itse mitään.

Vierailija
190/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan punikeilla on ideologinen ongelma kapitalismia ja yrittäjyyttä vastaan.

He istuvat kotona ja odottavat että valtio muuttuu sosialistiseksi ja perustaa heille kolhoosin työpaikaksi.

Eikös perskokkareet juurikin suunnittele tätä kolhoosia työttömyysturvan velvoitetöineen? Hv-alueillahan on aloitettu jo irtisanomiset, kohta sitten voidaan työttömäksi jääneet tekemään samat työt työttömyyskorvausta vastaan. On ne ovelia kommunisteja nuo oikeistolaiset!

Eikös se ole palvelus teille punakaartilaisille kun ette ole itse saaneet aikaiseksi edes niitä kolhoosejanne perustaa. Marinin perustamat käsienheiluttelutyöpaikat taisi jo mennä kaikki nurin.

Vierailija
191/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjyys näköjään käsitetään täällä joksikin helpoksi ja hauskaksi muilta hillojen keräämiseksi. 

Ei se nyt ihan näin mene. Raakaa työtä se on. (Kokemuksella...)

Mä sanoisin, että joku lapin Sampo Kaulanen on yrittäjäluonteinen kärppä, ideoija ja osaaja, ja teki lopuksi muhkean tilin kaupallaan. Brändäsi ja myi pois. Kaikista ei ole sampoiksi.

Vierailija
192/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"1. Sairaus ja terveys menot 

Väärin

Terveydenhoidon menot ovat erikseen. Ne ovat 25 miljardia euroa. Ne eivät sisälly 90 miljardin euron sosiaalitukiin."

Et sitten linkin taulukosta osannut katsoa, että ne juurikin sisältyy tuohon 90 miljardiin. 

Vierailija
193/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on sosialisteja. Vätyksiä jotka elävät mieluummin köyhyydessä kuin tekevät itse mitään.

Erikoinen lähestyminen. Itse olen mieluiten hyvinpalkatussa työssä ja teen ahkeraan pitkiäkin päiviä. Kyllä yrittäjänä tuloni saattaisivat olla suuremmat, mutta eivät välttämättä. Samalla tuloni saattaisivat vaihdella enemmän kuukausien kesken, mistä en tykkäisi. Lisäksi työtuntieni määrä luultavimmin kasvaisin. Omalta osaltani koen nykytilanteen olevan minulle paras mahdollinen. Tienaan enemmän kuin keskiverto suomalainen, mutta työtuntini ovat kuitenkin lainsäädännöllä rajatut. Tässä mallissa minulle jää vapaa-aikaa myös käyttää tienattuja euroja.

En koe, että minulla on sellaista osaamista mikä olisi muunnettavissa yrityksen myytäväksi tuotteeksei/palveluksi. Nykyisellä työnantajallani ei ole mitään syytä ostaa minun aikaa minun omalta firmalta koska pääosin firma palkkaa haluamansa henkilöt palkkalistoilleen.

Vierailija
194/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät menestyvät yrittäjät laajenna omia yrityksiään että saisi enempi tuloja ja voisi palkata työntekijöitä? 

Se on kato hankala vaatia semmosilta jotka yrittäjyyttä ei osaa. Joille lusikala on annettu se on mahotonta siltä kauhala vaatia.

Vierailija
195/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä tätä työttömien pilkkaamista, ihan kuin  työttömyys olisi aina työttömän oma syy. Ei ole. Ihan kun työttömiä syytetään siitä ettei Suomen talous nouse ja työttömät ovat laiskoja sen vuoksi ettei perusta yrityksiä. eikä se ole edes kannattavaa perustaa yritystä liian kilpailulle toimialalle. Pitäisi olla jotain innovatiivistä josta saisi edes työtuloa.

Työttömän pitäisi siis perustaa yritys vain sen vuoksi että on työttömänä? Sillä ei ole väliä saako siitä ansiotuloa vai ei, alv syö niin paljon kannattavuutta, että monet opettelevat tekemään asioita itse.

Suomen talous ei tule kasvamaan kymmeniin vuosiin eikä työtä tule olemaan tarjolla. Tukia joudutaan nyt leikkaamaan EU ohjauksessa.

Luulisi että keskiverto älyllä varustettu työtön tiedostaa tämän ja joko kouluttautuu työllistävälle alalle, ryhtyy yrittäjäksi tai muuttaa maasta muualle töihin.

Vierailija
196/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä SDP ole tuomassa ensi vaalikaudella KELA-tuetun yrittäjyysmallin.

Siinä yrittäjä saa aina valtion maksaman KELA-korvauksen teki yritys mitään tai ei.

Olisihan se edistystä, jos ihminen saisi hankkia tukiverkon turvaamana oman elantonsa yrittämällä ja yrittäjänä onnistuvahan ei tukia enää tarvitse. Täytyy vain samassa yhteydessä poistaa verokikkailun mahdollisuus ja yhdistää pääomatulot palkkatuloverotukseen.

Nythän tehdään siten, että työtön velvoitetaan antamaan työpanoksensa tukien vastineena, jolloin hyöty on yhteiskunnan kannalta itseään kasvattavan negatiivinen. Pääsääntöisesti tämä järjestelmä ei edistä oman elantonsa hankkimista vaan lähinnä estää oman elatuksen hankkimista.

Vierailija
197/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käsitä tätä työttömien pilkkaamista, ihan kuin  työttömyys olisi aina työttömän oma syy. Ei ole. Ihan kun työttömiä syytetään siitä ettei Suomen talous nouse ja työttömät ovat laiskoja sen vuoksi ettei perusta yrityksiä. eikä se ole edes kannattavaa perustaa yritystä liian kilpailulle toimialalle. Pitäisi olla jotain innovatiivistä josta saisi edes työtuloa.

Työttömän pitäisi siis perustaa yritys vain sen vuoksi että on työttömänä? Sillä ei ole väliä saako siitä ansiotuloa vai ei, alv syö niin paljon kannattavuutta, että monet opettelevat tekemään asioita itse.

Suomen talous ei tule kasvamaan kymmeniin vuosiin eikä työtä tule olemaan tarjolla. Tukia joudutaan nyt leikkaamaan EU ohjauksessa.

Luulisi että keskiverto älyllä varustettu työtön tiedostaa tämän ja joko kouluttautuu työllistävälle alall

Millä rahalla meinaat että työtön muuttaa ulkomaille xD

Vierailija
198/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät menestyvät yrittäjät laajenna omia yrityksiään että saisi enempi tuloja ja voisi palkata työntekijöitä? 

Se on kato hankala vaatia semmosilta jotka yrittäjyyttä ei osaa. Joille lusikala on annettu se on mahotonta siltä kauhala vaatia.

Yhteistyössä on voimaa! Sen takia fiksumpaa onkin että on isompia yrityksiä, eikä yhden hengen puuhapajoja. Menestyneillö yrityksillä on jo resepti, osaaminen ja konsepti hallussa, joten sillä pääsee järkevämmin eteenpäin kuin yksin amispohjalta räpeltäessä.

Vierailija
199/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yirityksen perustaminen usein kysyy pääomaa ja sen timanttisen idean millä sitten jollain aikajänteellä voisi saada riittävästi liikevaihto edes oman palkan maksamiseen. 

Vierailija
200/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyh hyh, Ig.or, kaalisoppa haisee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän