Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei työttömät perusta yrityksiä

Vierailija
11.01.2026 |

Odottavat vaan, että joku toinen tekee niin ja menee sinne hyvinpalkattuun ja helpoon työhön.

Yrittäjä.

Kommentit (276)

Vierailija
242/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta laskennallista työpaikkaa on auki Vertiassa? Millaista laskentaosaamista tarvitaan, kustannus-, kvantti- vai lujuuslaskentaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat kyllä talousasioissa todella heikkolahjaista sakkia. Miksi me ei pistetä pörssin verotusta kuntoon ja oteta pörssituottoina niin paljon hilloa että maan talous saadaan tasapainoon

.

Vierailija
244/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta laskennallista työpaikkaa on auki Vertiassa? Millaista laskentaosaamista tarvitaan, kustannus-, kvantti- vai lujuuslaskentaa? 

No ainakin tj-paikka. Miksi perustaa heidän kehitysjohtajansa ehdottamaa yritystä, kun on valmis yritys, missä tj-paikka auki..Siitä vaan työttömät hakemaan.

Vierailija
245/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIstä rahat siihen perustamiseen se vaatii pääomaa.   Pitäisihän yrittäjän se tietää.

Kuten niin moni muukin tekee,velkarahalla.

Vierailija
246/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP, sijoita miljoona mun firmaan niin pääset mulle töihin. Ainiin, ei sulla mitään rahaa ole, kunhan vaan auot päätäsi.

Vierailija
247/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just myin oman yritykseni isommalle toimijalle. Tulevaisuus on turvattu. Nyt olen työtön. Taidan olla työttömänä eläkeikään saakka.

Huolet jäi terv samoin tehnyt.

Vierailija
248/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIstä rahat siihen perustamiseen se vaatii pääomaa.   Pitäisihän yrittäjän se tietää.

Kuten niin moni muukin tekee,velkarahalla.

Sinäkö lainaat? Pankki meinaan ei todellakaan lainaa rahaa uudelle yrittäjälle vuonna 2026.

Vierailija
249/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Odottavat vaan, että joku toinen tekee niin ja menee sinne hyvinpalkattuun ja helpoon työhön."

1. Et todellakaan ole mikään yrittäjä.

2. Ei ole helppoa ja hyvinpalkattua työtä. Tietäisit sen jos olisit yirttäjä.

3. Minulle maksetaan 8000e/kk siksi ettei yrittäjä itse osaa sitä mitä minä osaan. Eihän se muuten maksaisi. 

Vierailija
250/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset AP työnnä karahkaa persesuoleesi? Tiedän että tykkäät siitä koska olet niitä poikia. Anna mennä, kuivana vaan.

🤣

Vierailija
251/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasthan tääl sanottiin mulle, ettei taitelijaksi kannata ryhtyä kun ei sillä pystyy elättään itseä. Ja nyt pitäis yhtäkkiä perustaa yritys? Ei mulla muita taitoja ole kuin taiteen teko.

Vierailija
252/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran on niin paljon kysyntää niin mikset itse laajenna ja palkkaa lisää työvoimaa.

Vierailija
253/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat kyllä talousasioissa todella heikkolahjaista sakkia. Miksi me ei pistetä pörssin verotusta kuntoon ja oteta pörssituottoina niin paljon hilloa että maan talous saadaan tasapainoon

.

🤓

Vierailija
254/276 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni yrittäjyydestä on se, että ensin otetaan uusyrityskeskuksen lausunnon tukemana omavelkaista lainaa, sitten perustetaan firma ja pyöritetään sitä vuosi, tienaten alle minimipalkan. 
Stten firma menee nurin, eikä kukaan auta, työkkäristä et saa rahaa, koska olet yrittäjä, vuokrat jää maksamatta, luottotiedot menee kun et pysty maksamaan omavelkaisesti takaamiasi yrityslainoja ja rästissä olevia YEL-maksuja pois.

En aio enää yrittäjäksi.

Vierailija
255/276 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittaja käynyt jokaiselta yrittäjältä erikseen kysymässä, onko tämä joskus ollut työttöämä, vai olettaako niin, ettei kukaan yrittäjä ole koskaan ollut työtön?

Minä tiedän kyllä useita, jotka ovat. Lähinnä siitä syystä, että olen ollut joskus, tosin vuosia sitten, töissä työvoimatoimistossa ja työnkuvaani kuului jossain määrin myös avustaminen starttirahojen käsittelyssä. Siihen aikaan sitä sai vain, jos oli työtön. Hakemuksia tuli paljon, välillä niitä hylättiin ja tietyt eivät anoneet ollenkaan, koska oli jo tieto että joillekin aloille ei myönnetä jos on kilpailua.  

Tiedän muitakin kuin tuon työn kautta tiedoksi tulleita.  

Yrittäjänä tarvitaan pääomaa ja yleensä pitäisi olla jonkin verran säästöjä, sillä jokainen yrityksen perusteista edes jotain tietävä tietää, että alussa on hankintoja eikä tuottoja tule.  Sitten pitää olla se idea, missä ei ole kilpailua. 

On yrityksiä, joissa myydään pelkkää osaamista. Näissä tapauksissa pitää olla näyttöjä ja suosituksia, että saa asiakkaita, myös noissakin on sellaisia missä kukaan ei tilaa töitä aloittelijalta jos ei ole ensin näyttöjä työntekijänä. 

Menestyvin yritys on sellainen, että tekee ensin töitä työntekijänä ja sitten kun on saanut mainetta ja kunniaa sekä rahaa säästöön, ostaa jonkin lopettavan yrityksen. 

Vierailija
256/276 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin syksyllä että perustan yrityksen kun firmalla oli vähän tilauskia, tilanne muuttui joten se siirtyi. Teen sivutöitä ja voisin kasvattaa niitä niin, että saisin 20000 brutto vuodessa, tuosta sitten pitäisi vähitellen kasvattaa lisää maineen myötä. Tuosta jo YEL minimi olisi luokkaa 400, sitten hankinnat ja verot vielä lisäksi. Toki yel pitää maksaa, mutta se on aika paljon enemmän kuin vastaavasta palkasta eläkemaksu ja enemmän saisi kun sijoittaisi pahan päivän varalle ja sitten nostaisi tuotot kun jää eläkkeelle. Eräs kertoi että oli joutunut leikkaukseen aika pian yrityksen aloittamisen jälkeen ja maksanut tuota luokkaa 400 YEL:iä. Hän oli saanut siitä sairauspäivärahaa 5 euroa/kk.  

Eikä verottaja niitä hankintoja maksa, niinkuin jotkut heikkolahjaiset kuvittelevat. Vaan hankinnan verovähennys tarkoittaa sitä että jos ostat tuotteen vitosella ja myyt kympillä, maksat veroa siitä erotuksesta vitosesta, et täydestä kympistä. Ilman verovähennyksiä hinnat olisivat pilvissä kuluttajalle. Tämä siis veroton hinta, tuohon kymppiin lisätään vielä alv eli kuluttajan maksama hinta on 12,55 euroa. Ihan näin yksinkertaista tämä ei käytännössä ole, mutta laitoin yksinkertaistetun esimerkin kun keskustelupalstoilla näkee jatkuvasti outoja luuloja "ei se tuote yrittäjälle maksa kun sen saa vähentää verotuksessa". Verovähennys ei tarkoita sitä, että verottaja palauttaa sulle täydet viisi euroa, ei todellakaan. Kotitalousvähennys taitaa toimia noin, mutta se on ainoa vähennys Suomessa mikä niin toimii ja se koskee vain yksityisiä kuluttajia.  

Vaikka möisin lähinnä osaamista ja tietokone on jo, ohjelmistot on kalliita.  Joitakin ilmaisohjelmia löytyy, mutta ne eivät sovellu vaativaan ammattikäyttöön, olen testannut niitä.  No toistaikseksi jatkan palkansaajana. Mutta sama tulo yrittäjänä vs. palkansaajana tarkoittaa sitä, että yrittäjänä käteen jää 30 % kun palkansaajana jää 70 %, ajattelen nyt omaa kuukausipalkkaani tässä, se on enemmän kuin tuo 20000. 

Vierailija
257/276 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosien ajan olen ihmetellyt eikö 300 000 työttömän joukossa ole yhtään osaajaa joka voisi yrityksen laittaa pystyyn. Kelan elättinä taitaa olla niin helppo olla että yrittäjäksi ei ala kukaan. 

Ei näin tyhmä, joka luulee että työttömänä on koko ajan samat, voi osata yhtään mitään? Uusia yrityksiä perustetaan koko ajan nykyisestäkin tilanteesta huolimatta. Oletko käynyt jokaikiseltä erikseen kysymästä, oletko ollut joskus työtön? 

Jos vain olettelet, niin oletteletko työssäsikin asioita? Toivottavasti nämä, jotka ei tajua että työttömien sakki vaihtuu jos ei ihan joka päivä, niin varmasti joka viikko. Entisiä työllistyy, MYÖS PERUSTAA YRITYKSIÄ, jää eläkkeelle, lähtee opiskelemaan jne ja uusia tulee tilalle kun työpaikkoja lakkautuu ja opiskelijoita valmistuu suoraan työttömäksi. 

Vierailija
258/276 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on joku kampaaja, joka laskee arvonlisäveronkin yrityksen tuloksi. Sitten on katkera, kun joutuu sitä tilittämään valtiolle.  

Vierailija
259/276 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset AP työnnä karahkaa persesuoleesi? Tiedän että tykkäät siitä koska olet niitä poikia. Anna mennä, kuivana vaan.

Unohdit nyt tohkeissasi vastata otsikon kysymykseen.

Vierailija
260/276 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä jotkut perustaa. Miten tyhmä on tyyppi, joka ei tiedä tätä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi