Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytetäänkö henkilökohtaista avustajaa kotona siivouspalveluihin?

Vierailija
11.01.2026 |

Millaisia kokemuksia teillä on, jos te itse olette joskus toimineet henk. Koht. Avustajana tai teillä itsellänne on ollut henkilökohtainen avustaja, niin onko teillä teetetty avustettavan kotona siivoustöitä? Kun itse sain vastikään kuulla, että erään liikuntavammaisen henkilön luona käy henkilökohtainen avustaja ja hän oli siivonnut siellä. Mietin vaan, että eikös yleensä avustajan kanssa hoideta virallisia asioita yhdessä, esim. Käydään verikokeissa sekä myös vapaa-ajan vietossa kuten teatterissa, kahvilassa jne? Eikö nuo siivouspalvelut pitäisi tilata ihan jostain siivousyrityksestä? 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mutta siivota voi halutessaan

Vierailija
2/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mamma aikoinaan olisi myös ikkunat halunnut henkkarilla pesettää. Monissa paikoissa ennen henkkarit myös siivosivat asunnot lattiasta kattoon saakka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla avustaja hoitaa siivouksen, pesee myös parikolme ikkunaa 2 kertaa vuodessa.

Kysyin haluaako hän että pyydän siivouksen erikseen ,hän halusi hoitaa sen.

Vierailija
4/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme sairaiden kädet ja jalat ja se mitä he eivät itse pysty tekemään, teemme me. 

5/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä on ollut siivousta, ruuanlaittoa, kaupassakäyntiä. Harvoin on tehty yhdessä niinkuin pitäisi (että avustan) vaan ihan ittekseni olen pyykännyt/tiskannut/ym. Yleensä asiakas istuu sohvalla ja selaa puhelinta tai katselee telkkaria.  Joskus harvoin käyty pankissa, vakuutusyhtiössä tai lääkärissä, silloin asiakas tietysti on ollut mukana.

Vapaa-ajan avustuksessa  ollaan käyty jääkiekkomatsissa, kahvilassa, elokuvissa.

Vierailija
6/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isomman siivouksen hoiti avustajan ystävä,jolle maksoin.

Vierailija
7/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se idea on, että avustajan kanssa tai toimesta tehdään kaikkea, mitä sairas/ vammainen itse ei pysty sairautensa/ vammansa takia tekemään. Esim siivous, ruuanlaitto.

Vierailija
8/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meitä avustajia käytetään myös siivoojina. Jokapäiväisten siivousten ja isompienkin siivousten tekijöinä ja jopa muuttoapuna. Ja muissakin tehtävissä, jos ei työsopimuksessa jotain asiaa eritellä pois. Tai avustaja itse kieltäydy tekemästä jotain, joka tietysti kannattaa sopimusta tehdessä sitten sanoa, jos ei jotain aio tehdä, koska muuten on tehtävä. Ja jos se työsuhde päättyy työnantajamallissa työnantajan kuolemaan, avustajan pitää jatkaa omaisten käskyläisenä irtisanomisajan, esim. avustaa työnantajan asunnon tyhjentämisessä ja siivouksessa. Ja kuolinpesä saa määritellä, sanooko se työsopimuksesi irti ja koska. Koettu. Oma irtisanomisaika onneksi loppui ennen kuin se muuttossiivousrumba ehti alkaa.

Vierailija
9/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en haluaisi käydä missään teattereissa.

Vierailija
10/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Momentin 1 kohdan mukaisilla päivittäisillä toimilla tarkoitettaisiin toimia, joita ihmiset elämässään tekevät joka päivä tai harvemmin, mutta toistuvasti tietyin väliajoin. Päivittäisiä toimia ovat tavanomaisessa elämässä tehtävät henkilökohtaiset toimet, kuten pukeutuminen ja henkilökohtaisen hygienian hoito, wc-käynti sekä esimerkiksi liikkuminen, kotityöt sekä asiointi. Asiointia on esimerkiksi asiointi kodin ulkopuolella tai asioiden hoitaminen kotona internetin välityksellä. Kotitöitä ovat esimerkiksi ruuan valmistaminen, siivoaminen tai vaatteiden ja kodin tekstiilien huoltaminen sekä muut tavanomaisesti itse tehtävät kotityöt. Henkilökohtaisella avulla voidaan tukea myös vanhemman mahdollisuutta huolehtia hoidossaan olevan lapsen jokapäiväisestä huolenpidosta ja hänen asioidensa hoidosta." HE 191/2022 vp https://www.finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2022/191

Vierailija
11/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihme, jos yhteiskunta haluaa leikata avustettavilta tunteja. Kun tätä ketjua lukee. 

12/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä siitä mitenkään nauttinut, kun esitys ei ollut yhtään sellainen jota olisin halunnut mennä katsomaan. Mutta tästäkin saan palkkaa - asenteella.

Vierailija
13/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä on sovittu. Ei kaikki avustajat siivoa.

Vierailija
14/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua haitannut tavalliset kodin siivoustyöt. Avustettava kulki mukana ja auttoi sen minkä pystyi. Ei olisi haitannut vaikka olisin tehnyt täysin yksin. Ikkunatkin pesin kaksi kertaa vuodessa. Ihan sama. Palkanhan minä siitä sain. En minä siitä siivousfirman työntekijänä olisi saanut sen enempää. Tottakai avustettavalle halvempaa mutta ei ollut minun ongelma. Ruokaa tehtiin jonkun verran mutta avustettava söi enimmäkseen valmisruokia. Olin kuullut että avustettavalla on hankala maine mutta me tultiin hyvin juttuun. Joitakin pieniä erikoisuuksia hänellä oli mutta en jaksanut niihin takertua. Alle 50-vuotias ja hirveästi sairauksia ja vastoinkäymisiä niin kyllä sellainen vaikuttaa ihmiseen. Ikinä hän ei ollut ilkeä tai mitään sellaista. Ehkä turhaa pikkutarkkuutta mutta se oli hänen koti, ei minun ja minä olin työntekijä. 

Vierailija
15/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihme, jos yhteiskunta haluaa leikata avustettavilta tunteja. Kun tätä ketjua lukee. 

Mitä tarkoitat?

Vierailija
16/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä siitä mitenkään nauttinut, kun esitys ei ollut yhtään sellainen jota olisin halunnut mennä katsomaan. Mutta tästäkin saan palkkaa - asenteella.

Niin, kai sitä mieluummin istuu teatterissa, vaikka näytelmä on huono, kuin on esim. dementiaosastolla vaippoja vaihtamassa ja lyöntejä väistelemässä. 

Vierailija
17/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerropa miten esimerkiksi halvaantunut ihminen siivoaa? Tiesithän, että halvaantumisessakin on asteikko, aivan kuten monessa muussakin vammassa, ja vain vaikeimmat tapaukset asuvat laitoksissa.

Vierailija
18/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiselläni käy avustajia (useampi kuin yksi, koska tunteja on melko paljon). Kotitöitä on jaettu sen mukaan, mitä kukin avustaja mielellään tekee. Avustettava itse ei pysty tekemään juuri mitään.

Vierailija
19/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivon ylläpito kuuluu tehtäviin. Ikkunoita pesin yhdessä paikassa osin omasta tahdosta, kun tekemistä oli vähän. 

Nämä jutut voi käydä läpi, onko jossain asiatonta menettelyä, sitä löytyy kyllä. Piskin ulkoilutus verovaroilla on vaikea ymmärtää, kun vanhukset ovat puutteellisella hoidolla.

Vierailija
20/21 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin jonkun kai somea ihan asiakseen tekemän vammaisen postausta tuossa jokunen päivä sitten, että hänellä oli useita kymmeniä tunteja kuukaudessa avustajaa, vaikka oli puoliso kotona ja pyörätuoli käytössä uupumuksen (ei minkään selkeän kävelykyvyttömyyden) takia. Hänkin kävi jatkuvasti sukuloimassa, tekee päivittäin somea tai ainakin joka päivälle asti on matskua, käy ties missä kulttuuririennoissa, avustaja ulkoiluttaa koiria ja retkeilyttää yms.

Tosi monella "väsymysoireyhtymästä" ja huimauksesta kärsivällä nuorehkolla naisella tuntuisi olevan kaikki mahdolliset ja mahdottomat apuvälineet ja tukitoimet ja sairaalassa juostaan jatkuvasti ja lisää pitäisi saada. 

Asia vaikuttaa jännältä kun itse käytän ajoittain  pyörätuolia koska MS, eikä minulle ole hiiskuttu mistään avustajasta. Tuntuisi ihan absurdilta toki sellaista pyytääkään kun kuntoutan itseäni parhaani mukaan ja liikun aina kun vointi sen sallii (eli kun oireiden korostuminen tai pahenemisvaihe ei ole päällä). Koiratkin hoidan itse ja pyrin elämään mahdollisimman terveellisesti ja edistämään vointiani. 

Eikä minulla ole ollut työkyvyn menetettyäni ollut varaa juuri mihinkään. Niin siksi näyttää erikoiselta että selvästi minua varakkaampi ajelee kelataksilla ja käy lukuisissa taidenäyttelyissä ja retkillä avustettuna kun hänellä ei edes ole rankan ylipainon ja "väsymyksen" lisäksi syytä pyörätuolilla tai rollalla liikkumiseen. Tämä tuntuu olevan ihan oma ilmiönsä kuten sairaaksi heittäytyminen silloinkin kun on ihan oikea diagnoosi.

On tullut neurologian vuodeosastolla nähtyä ihan vauvaksi heittäytyviä ja että fyssarin ohjeita ei noudateta vaan nekin pitäisi jonkun muun jumpata puolesta. Itselleni oli vain helpottavaa saada diagnoosi ja voinkin nyt paljon paremmin kun sain eväät että miten kuntoutua ja mistä mikäkin johtuu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan