Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei hoitajarobotteja ole jo enempää?

Vierailija
11.01.2026 |

Nykytekniikalla esim. koti- ja lähihoitajien apuna voisi jo hyvin olla robotti, joka tekee raskaat työt. Pystytäänhän tehtaissakin jo tekemään sangen pikkutarkkoja kokoonpanoja robotin avulla.  

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa sellaisia kehittää?

Vierailija
2/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän joku huomaa tässä bisneksen. Minä olen koneinsinööri (oikeasti siis) ja mieheni it-alan insinööri, jos olisimme nuorempia eikä olisi töitä, varmaan alkaisimme miettiä, mutta nyt molemmilla on mieleiset työpaikata ja eläkeikä lähentyy. Ehkä alamme itse kehittää itsemme hoitoon sellaista, prototyyppiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän joku huomaa tässä bisneksen. Minä olen koneinsinööri (oikeasti siis) ja mieheni it-alan insinööri, jos olisimme nuorempia eikä olisi töitä, varmaan alkaisimme miettiä, mutta nyt molemmilla on mieleiset työpaikata ja eläkeikä lähentyy. Ehkä alamme itse kehittää itsemme hoitoon sellaista, prototyyppiä. 

Ei hoitoala on mikään hyvä bisnes. Kukaan ei halua siihen laittaa rahojaan.

Vierailija
4/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä pikkurobotteja on jo ja vanhukset seuraa niitä mutta tällä hetkellä ehkä viihdyttämään niitä,jotka ovat vielä virkeitä. Hoitajaksi niistä ei ole. Kyllä ihminen kaipaa toisen ihmisen  kosketusta vielä viimeisillä metreillä. 

Vierailija
5/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tiskaamaan ja siivoomaan.

Vierailija
6/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä pikkurobotteja on jo ja vanhukset seuraa niitä mutta tällä hetkellä ehkä viihdyttämään niitä,jotka ovat vielä virkeitä. Hoitajaksi niistä ei ole. Kyllä ihminen kaipaa toisen ihmisen  kosketusta vielä viimeisillä metreillä. 

Ei kaikki. Itse en ainakaan usko että haluaisin ketään random tuntematonta hirveästi kotiini. Omaisen luona käy kotihoitaja kolmesti päivässä, kahdesti jos on sukulaisia paikalla ja kyllä se on ahdistavaa. Sen takia hoitaja kun itselläni ei ole voimaa nostaa sängystä ja sänkyyn, mutta vessaan voin auttaa, pesulla auttaa kun siinä pystyy itsekin vähän tekemään ja ruokaa laittaa. 

Vierailija
7/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen hoivokodin johtaja tai omistaja, joka haluaa entistä suuremmat voitot, koska nuo vähentävät merkittävästi henkilöstön tarvetta...ja kun 1 sen tekee, muut eivät hintakilpailussa pärjää ja se pakottaa heidät samaan, näin se aina menee.

Vierailija
8/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia niitä jotka eivät halua maksaa ihmisen tekemästä työstä. Kaikki yksityiset terveysfirmat vaihtavat heti hoitajat robotteihin kun se on mahdollista. Sama se on kaikilla aloilla. Botit tekee työt ja ihmiset jää työttömiksi.

Vierailija
9/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hoitoala on mikään hyvä bisnes. Kukaan ei halua siihen laittaa rahojaan.

1 maailman kovimmista bisneksistä mitä löytyy, täällähän veloitetaan keskimäärin 5 tonnia per asiakas, sitähän ei huomata kun lasku menee valtiolle/kunnalle.

Ei se Attendon johtajan 2 miljoonan vuosipalkkakaan ihan tyhjästä tule, tässä on monien varakkaiden intressit kyseessä ja rikkaiden ahneudella ei ole kyllä mitään rajoja.

Vierailija
10/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä tulee toivottavasti ja se ratkaisee vanhustenhoidon ongelman. Robotti seisoo vierellä ja monitoroi ja syöttää ja tekee jopa lääketieteelliset toimenpiteet. Eikä valepoliisit soittele kun on robocop vieressä.

Vierailija
11/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siellä pyykkikoneetkin, eli 100% toimiva robotti, ettei käsin tarvitse pestä, eikä palkata ainuttakaan pyykinpesijää, ihan vain yhtenä esimerkkinä ja vastaava automaatio, se ottaa haltuun yhden tehtävän kerrallaan.

Vierailija
12/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan siellä pyykkikoneetkin, eli 100% toimiva robotti, ettei käsin tarvitse pestä, eikä palkata ainuttakaan pyykinpesijää, ihan vain yhtenä esimerkkinä ja vastaava automaatio, se ottaa haltuun yhden tehtävän kerrallaan.

Melkein sama laite kuin robotti-imuri tekee kohta 90% siivoustyötä, myös hoivakodeissa ja tämän lisäksi lähes sama laite hieman muokattuna, auraa lumet pihoilta, myös hoivakodeista, että kuten tuossa yllä sanottiin, ottaa haltuun yhden tehtävän kerrallaan.

Vierailija
13/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia niitä jotka eivät halua maksaa ihmisen tekemästä työstä. Kaikki yksityiset terveysfirmat vaihtavat heti hoitajat robotteihin kun se on mahdollista. Sama se on kaikilla aloilla. Botit tekee työt ja ihmiset jää työttömiksi.

Hoitoala olisi huomattavasti suurwmpi jps se oliso hyvä bisnes. Ei hoitoala mitään tuota, ei siihen halua yhteiskunta eikä ihmiset ylipäätään uhrata yhtään ylimääräistä rahaa. Hyvää bisnestä voi olla luvata ikuista tervyttä mutta jos toimintakyvyttömiä ihmisiä pitäisi hoitaa niin se ei kiinnosta ketään.

Vierailija
14/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousrobotit eivät ole kaukana. Varsinkin käytäviä ne voivat pestä ihan hyvin jo ja paremmin, tarkemmin sekä nopeammin kuin ihminen. Joko niitä on, sellaisia mitä ei enää ihminen ohjaa? Ruokakärryt olisi helppo automatisoida koska tahansa.  

Vierailija
15/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa tulee kotirobotit ja attendoissa jää paikkoja tyhjäksi. Ihan niinkuin monessa muussakin paikassa on jo itsepalvelu.

Vierailija
16/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kullinpesurobotti

Vierailija
17/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa tulee kotirobotit ja attendoissa jää paikkoja tyhjäksi. Ihan niinkuin monessa muussakin paikassa on jo itsepalvelu.

Ei niitä paikkoja tyhjinä pidetä. Jos ei ole asiakkaita yksikkö suljetaan ja loput asiakkaat siirretään muualla. Niin hyvä bisnes hoitoala ei ole että vajaa käytöllä yksköitä kannattaisi pyöriyttää.

Vierailija
18/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne maksaa? Onhan kotiin jo nyt monenlaista laitetta saatavissa jos sen asiakas haluaa kustantaa.

Vierailija
19/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olishan se kiva ,kun sellainen metallikäsi kuten autoteollisuudessa, hääräisi sängyn vieressä. Kylmää menoa.  Tosin taitaa ne parhaimmat robotit näyttää ihmiseltä. Jospa sitten omaiset ottaisi vastuun omista vanhuksista eikä laittaisi hoitopaikkaan, se on niin helppoa. 

Vierailija
20/27 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki. Itse en ainakaan usko että haluaisin ketään random tuntematonta hirveästi kotiini. Omaisen luona käy kotihoitaja kolmesti päivässä, kahdesti jos on sukulaisia paikalla ja kyllä se on ahdistavaa. Sen takia hoitaja kun itselläni ei ole voimaa nostaa sängystä ja sänkyyn, mutta vessaan voin auttaa, pesulla auttaa kun siinä pystyy itsekin vähän tekemään ja ruokaa laittaa. 

Mutta robotin ottaisit?