Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko tarvitsen pääomaa jos haluaa elää ilman tukia

Vierailija
11.01.2026 |

Tähän joutuu varautumaan kun työttömyys iskee..

Yritän tässä laskea tilannetta että jos joutuu työttömäksi eikä saa mitään tukia kuten nyt uhkaillaan niin paljonko tarvitsen rahaa ja sijoituspaaomaa jotta selviän ilman sitä yleistukea...

Laskin että pienimpiin välttämättömiin menoihin menee sellaiset 1300 -1500 euroa kk

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen, että noin miljoonalla pärjäilisi kivasti loppuelämän. Siitä puuttuu vielä suht paljon.

Vierailija
2/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mihin talletuskorko riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos haluaa talletus korkoja sen rahan 1500  x12 eli 18 000 vuodessa niin kyllä aika iso läjä pitää olla rahaa ja tuosta menee vielä 30 Pros vero .

2,5 pros korolla karkeasti n. 700 000 euron säästöt 

Vierailija
4/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu iästä, elämäntilanteesta ja kulutustottumuksista, joten ei tuohon ole yksiselitteistä vastausta. Nuorena 90-luvulla laskin, että pitäisi olla 1,2M markkaa, eli 200.000€. Oletus oli, että sille saisi hyvän koron ja eläisi 5.000 markalla kuukaudessa. Tuo olisi nykyhinnoin noin 1.500€/kk. Elin opiskeluvuoteni 3.500mk/kk, eli haaveilin noin puolitoistakertaisesta elintasosta. Taloustaulukkoni kertoo, että olen viime vuodet elänyt noin 1.900€:lla kuukaudessa.

Nyt minulla on omaisuutta noin 1M€ ja pärjäisin vallan mainiosti loppuelämäni tällä elintasolla. 

Vierailija
5/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos haluaa talletus korkoja sen rahan 1500  x12 eli 18 000 vuodessa niin kyllä aika iso läjä pitää olla rahaa ja tuosta menee vielä 30 Pros vero .

Pitää ottaa vielä huomioon inflaatio, mikä syö suuren osan ostovoimasta.

Vierailija
6/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tästä(kään) asiasta keskustella, kun palstavajakki poistattaa ketjun "koska mä voin" (lääkkeet ottamatta....)

Vierailija
7/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän se on.Minulla kuitenkin korkotulot nostavat merkittävästi tuloja suhteessa muihin tuloihin.En aikaisemmin heti muistanutkaan nollakorkoajan päättyneen.Onneksi en vaihtanut autoa siinä välissä.

Vierailija
8/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän se on.Minulla kuitenkin korkotulot nostavat merkittävästi tuloja suhteessa muihin tuloihin.En aikaisemmin heti muistanutkaan nollakorkoajan päättyneen.Onneksi en vaihtanut autoa siinä välissä.

Älä nyt hyvä mies parkkeeraa rahoja mihinkään pankkitilille ...minä tein sen virheen...saan pientä korkoa pääomalle josta menee 30 prosentin. Vero 

...ei sinne teille tullut paljoa rahaa edes 3 prosentin korolla vaikka pääoma oli 50 000 euroa ..

Minun neuvo mihin lähdin itse...

Sijoitin osakkeisiin ..arvoyhtiöihin jotka maksaa osinkoja...osinko on hyvinkin 5 tai 6 prosenttia ja sitten mahdollinen osakekurssien kehitys..

Korko on parempi kuin missään pankkitilille ja osa osinkotulosta on verovapaata 

Vierailija
9/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuota ole myöhäistä miettiä nyt enää. Sijoittaminen olisi pitänyt aloittaa jo kauan aikaa sitten että tuollainen olisi mahdollista. Toki mikä tahansa on tyhjää parempi.

Vierailija
10/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuota ole myöhäistä miettiä nyt enää. Sijoittaminen olisi pitänyt aloittaa jo kauan aikaa sitten että tuollainen olisi mahdollista. Toki mikä tahansa on tyhjää parempi.

Kyllä sijoittamiseen kannattaa lähteä koska tahansa ...ajoitus on tärkein ei pitkä aika. 

Suomen osakkeet on nousseet vuodessa 30 prosenttia..eli jos olisi vuosi sitten tajunnut sijoittaa Suomi osakkeisiin olisi tienannut 30 pros tuoton. Tai ostanut kultaa ...

Vierailija
11/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen, että noin miljoonalla pärjäilisi kivasti loppuelämän. Siitä puuttuu vielä suht paljon.

Ellet ole suhteellisen lähellä eläkeikää, tuo ei riitä.

Vierailija
12/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

700 k€ ei riitä mihinkään, jos haluaa pitää pääoman reaalisesti ennallaan. Itse asiassa mikään summa ei riitä, koska inflaatio ja vero vievät enemmän kuin korkoina tulee, joten pääoma supistuu, vaikka tililtä ei nostaisi mitään.

Vierailija
13/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se riitä, että kustantaa eläkeikään asti. Sitten alkaa saamaa eläkettä. 

Vierailija
14/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu minkä ikäinen. Mut kai se miljoona euroa olis se hyvä raja.  vähintään. Kallis maailma. Ja kalliimaksi muuttuu koko ajna. 

Vierailija
15/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääomatuloissa olisi tietenkin se etu, ettei enää tarvitsisi täytellä Kelan lappuja 🥱

Vierailija
16/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääomatuloissa olisi tietenkin se etu, ettei enää tarvitsisi täytellä Kelan lappuja 🥱

Kyllä minä pääomatuloista huolimatta nyt pitkällä sairaslomalla olevana täytän Kelan lappuja. Kaikki ilmainen raha kannattaa ottaa talteen. Sitä paitsi harvasta työstä saa parempaa tuntipalkkaa kuin Kelan tai työkkärin lappujen täyttämisestä.

Vierailija
17/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Juuri näin ..saan pääomatuloja mutta en läheskään tarpeeksi jotta voisin jättää kelan rahojen kerjäämisen vaikka tietyt tahot haluaisi lopettaa välittömästi kaikki kela tuet jos on vähän pääomatuloa tuottavaa varallisuutta vaikka sekin jo leikkaa kela tukea ...

Pienehkö olla pääomatuloilla kela asiakkaana omien tulojen hyöty kun on melko lailla nolla

Vierailija
18/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2250€ brutto pitää saada per kuukausi jos haluaa että jää käteen 1500€ kuukaudessa osinkoina, eli 27000€ vuodessa osinkoina. Edelleen siis 10% osinkotuotolla pitäisi saada 270 000€ osakepotista siis riittävästi, 5% osinkotuotolla 540 000€ osakkeista. Tämä olettaen että joka vuosi tulee samat osingot ja että tuo 1500€ riittää jatkossakin mikä ei ole realistista inflaation takia.

Vierailija
19/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se riitä, että kustantaa eläkeikään asti. Sitten alkaa saamaa eläkettä. 

Riippuu eläkkeen määrästä. Takuueläke nettona on 990€/kk. Tarkistin asian juuri Kelan sivuilta. Miten hyvin sillä pärjäisi?

Vierailija
20/22 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollet osaa laskea paljon sinulla menee rahaa kuukaudessa, niin hakeudu takaisin kouluun.

Vai oliko kenties provo yritys?

Täysin torso viesti ja tampio ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme