Sietämätön ummetus :D
Lol pegorion ei oikein auttanut, kakkaa kyllä tulee mutta ei näköjään tarpeeksi kun tuntuu että vieläkään ei oo tyhjentynyt (tänään käynyt useamman kerran vessassa). Oli vähän aikaa sit 3 päivää niin ettei tullut yhtään mitään, sitten alkoi toimia taas, mutta juuri tällein eli toimii kyllä mutta on silti ummetus. Luumuja syön. Puuroa syön. Melkeinpä joka päivä tulee syötyä.
Tiedän kyllä sinänsä mitä voisin vielä tehdä (=joka ikinen päivä kävelyä) mutta se ei oikein ole mulle mahdollista, niin en odota mitään neuvoja varsinaisesti täältä vaan v i tuttaa tää kipu yms nyt vaan sen verran että valitan. Diagnoosia ei varsinaisesti oo mutta veikkaan ehkä ärtyvä suoli. Muita kärsiviä? :)
Kommentit (65)
Mulla toimii parhaiten ruisleipä. Sellainen, jossa on vain vettä ja suolaa ja täysjyväruisjauhoa, juuritaikinalla nostatettu siis. Ei se sitten auta, jos ummetus on päällä, vaan minun pitää syödä sitä ennalta ehkäisevästi.
Jos ummetus on jo alkanut, niin pari helmeä Laxoberonia (saa reseptittä apteekista).
Ja sitten yksi outo juttu joka kanssa toimii, on Nutrilett-kanakeitto. En tiedä mikä ainesosa siinä on sellainen että pistää mahan melkein kuralle. Syön aina toisinaan ihan vain tämän takia. En ole kuullut muiden sanovan, että sillä olisi tuollaista vaikutusta.
Ootkos kokeillut ikinä jättää maitoa / vehnää / sokeria pois?
Maitotuotteet kovettaa vatsaa ja vaalea vehnä nyt usealla laittaa suolentoiminnan täysin jumiin.
Oon itse kuin puolessa välissä raskautta jos syön esim pastaa ja suoli ei toimi. Kivut kans yltyy.
Koita ihan oikeasti ruokavaliomuutosta.
Vierailija kirjoitti:
Ootkos kokeillut ikinä jättää maitoa / vehnää / sokeria pois?
Maitotuotteet kovettaa vatsaa ja vaalea vehnä nyt usealla laittaa suolentoiminnan täysin jumiin.
Oon itse kuin puolessa välissä raskautta jos syön esim pastaa ja suoli ei toimi. Kivut kans yltyy.
Koita ihan oikeasti ruokavaliomuutosta.
Oon. Jätin maidon pois, ei poistanut ainakaan kokonaan vatsaongelmaa, mut en tiedä oliko vähän parempi välillä, emt. Nyt oon taas jatkanut normisti maidon kanssa. Mut nyt en oo syöny sit leipää ollenkaan 3.1. saakka eli viikon?
Jatkuvan ummetuksen seurauksena on kohta todennäköisesti joko peräpukamat tai haavauma. Siitä syystä kannattaa tosiaan ottaa niitä neuvoja vastaan. Ummetukseen ei tarvita mitään ärtyvän suolen diagnoosia, riittää, että ei liiku ja juo tarpeeksi. Ei kenenkään aineenvaihdunta toimi jos makaa kotona ja mättää ruokaa. Jos et halua mennä ulos, niin edes jumppaa kotona. Googleta "ummetus jumppa", niin löytyy useita ohjeita aiheesta.
Diabeteslääkkeet aiheuttavat mulle ummetusta. Mulla onneksi toimii makrogoli, mutta sen lisäksi myös liikun.
Itse asiassa mää aina kun käyn suihkussa niin pesen perseen mutta eipä tuo ole tähän mun normiummetukseen auttanut. Saattoi auttaa siihen 3 päivän ummetukseen itse asiassa muistelen et sit ois seuraavana päivänä toiminu jo, mutta kutsun sitä mun normi ummetukseks kun sitä on mulla aina et jotain kyl tulee mutta se tuntuu silti ikään kui ummetukselta. Ja siis vatsakivuthan tässä on se isoin ongelma varmaan. Mutta mun on vaan vaikea sanoa onko tää ummetusta sit kuitenkaa. Joku ehotti et vois olla sisäisiä peräpukamia, niin voi olla sekin. Nyt mulla onneks alkoi helpottaa jo se kamala ns paineen ja kivun tunne. Sitäkään ei oo joka kerralla. Vähän parempi olo siis jo nyt on.