Aiotko viedä omaisesi hoitokotiin joskus?
En aio viedä. Niissä ei selviä henkissä pitkään ilmeisesti koska tuoliinkin voi kuolla.
Kommentit (33)
Saavat viedä ihan itse itsensä. Yksin olen joutunut itsekin pärjäämään ilman apua.
Äiti sai palvelukoti paikan kun kunto huononi ja kävelytaito katosi , olemme olleet tyytyväisiä.
Olen äidin vienyt vuosi sitten. Melkein satavuotias kohta, muisti mennyt mutta fyysisesti vielä kondiksessa. Pärjäsi melko pitkään kotona mutta hoitajia ja palveluita piti lisätä, kunnes sekään ei riittänyt. Ei pärjää kotona jos ei muista syödä, hoivaan pääsee silti vasta kun karkailee öisin kotoa niin että päivystävät joutuu koko ajan lähtemään perään.
Hoivakoti on sotealueen ja hyvä. Äiti on saanut painoaan yli 10 kg takaisin ja on turvallisella mielellä.
Vierailija kirjoitti:
Isäni on jo kuollut. Äitini on virkeä 84-vuotias. Jos hän ei enää pärjää yksin kotona, niin hoivakotiinhan hän päätyy. En minä voi töitä lopettaa ja alkaa äitini omaishoitajaksi.
Aivan oikein , töitä ei kannata vaihtaa omaishoitajan tuloihin.
En vienyt, ihan saivat terveydenhuollon kautta paikan. Faijalla alkoholidementia ja skitsofrenia, mutsilla otsalohkodementia ja miehesä olisi omaishoitajana seuraavaksi ollut vuodepotilas selkänsä kanssa.
Mulla noiden riemujen lisäksi työ ja 2v lapsi. Ja veli päätti paeta elämää toiselle puolen maata.
Pitivät faijaa hoitokodissa hengissä 13 vuotta, että nykyuutisiin nähden ihan hyvä suoritus. Mutsi heikkeni nopeemmin ja ihan hyvä niin.
Pakko oli viedä, mutta kävin jatkuvasti, syötin, vein yks. lääkäriin yms. Se mitä siellä tapahtui oli järkyttävää. Pahinta oli Helsingissä Säätiön pitämässä palvelutalossa, Itä-Helsingissä.
Hoitkodit ovat jo nyt vähenemässä ja tilalle tulee yhteisöllinen asuminen. Ja kuka edelleen kuvittelee, että hoitokotiin mennään heittämällä? No, kuviteleehan osa edelleen pääsevänsä lääkäriin ja hoidon piiriin, kun tarve tulee. Yksityisellä sektorilla on aika kapea alainen osaaminen erikoissairaanhoidon toimenpiteissä ja rahaa palaa.
En. Pelkään että vanhana itse hakeutuu sinne.
Minä olen se joka saattanee tarvita hoitokodin, vanhempia ei enää ole, kimpikaan ei ehtinyt tarvita hoitokotia. Itse näivetyn kotiini jos sikseen, lapsia en vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Jos yrittäisin saada laitokseen, se olisi perinnön kärkkymistä. Vanhus sairastaa Alzheimeria, ilmeisesti osaa hoitaa asiansa miten parhaaksi näkee. En sekaannu, koska itsemääräämisoikeus.
Mitäs ihmeen perinnönkärkkymistä se on jos viet hoitokotiin? Ei silloin mitään perintöä saa, jos hoitokotiin toisen vie.
Taitaa olla niin, että perintöä juuri kärkyt ja sen takia et vie. Koska jos viet, niin se hoitokoti käyttää perintösi, eli ne rahat mitä vanhuksella on :D
Nyt kun itse muistisairaana toikkaroi kotona on tapaturmariksi suuri ja rahat/perintö ovat yhden kohtalokkaan kaatumisen päässä.
Sarkasmi on vaikea asia... noinhan se menee, muistisairas alkuvaiheessa kiukuttelee, uhriutuu, haukkuu kaikki läheisensä...
En ainakaan näille yksityisjäteille. Kummallista, että niissä aina sattuu ja tapahtuu ikäviä asioita.
Talous edellä menevät, viis vanhuksista.