Ella Kannisen rakas täti kuristui hoivakodissa: Missä oli henkilökunta, kun hän kamppaili hengestään?
Kyllä se niin on ,että kun voittoa tavoitteleva yhtiö ostaa kaikki pienyrittäjien ylläpitämät paikat,laatu käy huonommaksi.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että keskustellaan.
Ostin äidilleni, (ei itse päässyt tuoliin, ei kävelee, sormet täysin koppurat, nivelet täysin sormista rikki) D-vitamiinia, hoitajat sanoivat antavansa. Kolmen vuoden päästä sain täyden purkin takaisin. Puolusteltiin, annetaan vain lääkärin määräämät. Ja äitisi ei halunnut syödä.
Kotona ollesss ostin joka syksy vahvan D ja B-vitamiunit, ja äiti otti.
Jo se että vanhukset on koko ajan sisätiloissa, vaatisi D-vitamiinin joka päivä. Säästettäisiin muutoinkin valtavasti verovaroja kun kaikilta 40v mitattaisiin D-vitamiini ja haettais taso millä ollaan oikealla alueella. (Minulla se on 100 g//pv.)
Hoitajat eivät saa antaa edes vitamiineja ilman lääkärin määräystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma havaintoni hoitajista: suurin osa ajasta vietetään kahvihuoneessa kännykkää tuijottaen
Ei meillä ainakaan.
Eikä meillä. Tuon kirjoittaja varmaan käy päivittäin ja on paikalla 24/7, kun on niin varma.
Vierailija kirjoitti:
Tästä pitäisi pystyä puhumaan asioiden oikeilla nimillä, ilman että etsitään yhden kälyisen Esperi-kodin epäkohtia,tai sitä yksittäistä syyllistä...Tämä sama epäkohta on suurimmassa osassa vanhusten ja vammaisten palvelukoteja. Yksityinen tai ei, niin ei kenenkään kuulu kuristua siellä.
Jotain on mennyt pahasti vikaan kun sairaita vanhuksia sidotaan. Tietysti rikoshan on tapahtunut ja jonkun tahon siitä on vastattava, mutta luultavasti näitä tapauksia riittää... Enemmän ja vähemmän laiminlyöntejä.
Tietenkin tämä järkyttää. Olen työskennellyt vanhustenhuollossa vuodesta 2003 alkaen enkä ole ikinä sitonut ketään, enkä ole nähnyt ketään sidottavan. Ainoa kiinnittäminen on ollut haaravyö, jolla estetään asiakkaan liukuminen pois porätuolisra siinä vaiheessa, kun hänen omat lihaksensa eivät jaksa kannatella. Kyllä tässä pitää nimenomaan katsoa tätä kyseistä yksikköä ja miksi siellä on töissä henkilöitä, jotka pystyvät silmää räpäyttämättä sitomaan vanhuksen tuoliin. Millä se on tehty, sitä ei poliisi ole paljastanut. Voin kertoa, että haaravyö se ei ole ollut, se on täysin turvallinen oikein käytettynä.
Olen itse aikoinaan noin v. 2007-2012 ollut töissä yksikössä, jossa käytiin läpi asiakkaiden kaltoinkohtelua. Silloin kyseessä oli pari nuorta hoitajaa, jotka eivät viitsineet tehdä töitään kunnolla. Jättivät vaippoja vaihtamatta, pitivät vanhuksia yöpuku päällä puolille päivin asti yms. Kuitenkin pitkään töissä olleiden moraali oli sillä tasolla, että siitä uskallettiin kertoa esihenkilölle, nostettiin ns. kissa pöydälle. Molemmat työntekijät saivat omat opastajat, jotka neuvoivat töiden priorisoimisessa ja mitä ei missään nimessä jätetä tekemättä kiireeseen vedoten. Toinen nuorista naisista irtisanoutui, ei kestänyt painetta. Toinen paransi tapansa ja alkoi käsitellä vanhuksia kunnioittavammin. Mistään sitomisesta sielläkään ei ollut kyse.
Kuka näitä kameroita seuraisi koko ajan? Siihen tarvittaisiin lisäresursseja.