Mitä mieltä kiinnipitämisestä labratilanteessa? Verinäyte?
Mielestäni lapsi pitäisi psyykata niin, ettei kiinnipitoa tarvita. Joskus labrahoitaja itse kysyy, tarvitseeko pitää kiinni. Kauhujuttuja kuulee.
Kommentit (113)
Kylläpä jotkut nyt syyttävät ap:tä täysin päinvastaisesta kuin mikä tilanne on. Sisälukutaitoa kannattaa harjoitella. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanen myös huomauttaa, että jos aiheutatte lapsillene pistämistraumat huudattamalla, miten he selviävät aikuisena esim. kanyloinneista? Ap
En ole aikeissa tulla mutiloiduksi aikuisenakaan. Sairas mielenmaisema teillä jos pidätte pharmaa ja sen kehoontunkeutumisia kiinteänä osana ihmisen elämää. Aivopesun uhreja olette.
Ei sinun tarvitse, aikuinen voi päättää itse ottaako hoitoa vastaan vai ei, kunhan ei ole vaaraksi muille tai akuutisti uhkaa omaa terveyttä ja henkeään. Voi olla että esim. syövän levitessä sisuskaluissa mielesi muuttuu...
Jos ei halua apua, niin itsetuhoisuus kannattaa tehdä muualla kuin julkisessa tilassa. Usein tuollaisetkin hoidon vastustajat ovat tarkoituksella siellä julkisessa tilassa uhkaamassa henkeään, jotta heitä autettaisi väkisin, kun eivät jostakin syystä pysty pyytämään apua.
Ap olet todella yksinkertainen, lapsi raukka.
Vierailija kirjoitti:
Ap olet todella yksinkertainen, lapsi raukka.
Ja missähän mielessä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos on vaikka 18-vuotias Downin syndrooma -henkilö, joka vastustaa verikokeen ottoa?
Aikuisen tai isomman lapsen pitelyssä on enemmän riskejä ja heille tuollaisesta kokemuksesta jää monesti vahvemmat negatiiviset muistot. Jos rauhoittuminen ei todennäköisesti onnistu, kannattaa suunnitellusti esilääkitä rauhoittavilla lääkkeillä tai humauttaa (lyhytvaikutteinen kevytanestesia, vaatii silti aikamoiset valmiudet ja seurantapuitteet). Ei harmi kyllä onnistu tuosta vaan tavallisen vastaanottoajan tai labrakäynnin puitteissa. Kannattaa karsia toimenpiteet minimiin ja niputtaa, esim. jos hammashoito vaatii anestesiaan, voi samalla ottaa suunniteltuja verikokeita, antaa tarpeellisen injektion yms.
Lääkehulluille ei ole edes vaihtoehto olla r aiskaamatta. Jos ei anna suosiolla, niin sitten väkisin, ja jos mikään muu ei auta niin taju kankaalle jotta pääsee r aiskaamaan toisen kehoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanen myös huomauttaa, että jos aiheutatte lapsillene pistämistraumat huudattamalla, miten he selviävät aikuisena esim. kanyloinneista? Ap
En ole aikeissa tulla mutiloiduksi aikuisenakaan. Sairas mielenmaisema teillä jos pidätte pharmaa ja sen kehoontunkeutumisia kiinteänä osana ihmisen elämää. Aivopesun uhreja olette.
Ei sinun tarvitse, aikuinen voi päättää itse ottaako hoitoa vastaan vai ei, kunhan ei ole vaaraksi muille tai akuutisti uhkaa omaa terveyttä ja henkeään. Voi olla että esim. syövän levitessä sisuskaluissa mielesi muuttuu...
Jos ei halua apua, niin itsetuhoisuus kannattaa tehdä muualla kuin julkisessa tilassa. Usein tuollaisetkin hoidon vastustajat ovat tarkoituksella siellä julkisessa tilassa uhkaamassa henkeään, jotta heitä autettaisi väkisin, kun eivät jo
Dream on rapist.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina se psyykkaus ei onnistu. Jotkin näytteet on sellaisia että ne pitää saada nyt eikä kuukausien päästä, joten pakko pitää kiinni. Lapsellekkin hyvä oppia että kaikki ei ole aina kivaa.
Ei mitään hoitotoimenpiteitä saa kuitenkaan pakolla tehdä ilman lain mukaista menettelyä. Se sitten on lapsen ja huoltajien ongelma, jos eivät suostu. Minusta olisi kuitenkin kiva, että oikeusvaltiossa noudatettaisiin lakia ja ihmisoikeuksia.
Lakia ja potilaan oikeutta henkeä ylläpitäviin hoitoihin toteutan töissäni. Hiukan hymyilyttää nyt minua. Ihminen voi riuhtoa kivuissaan ja sekavuudessaan melkoisesti. Teho-osastolla töissä.
Teho-osasto on eri asia kuin kotona asuva lapsi, jonka kanssa voi harjoitella tilanteen etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen kertonut lapselleni, että pistäminen sattuu pienen hetken ja koska hyttynenkin on häntä pistänyt ja hän on siitä selvinnyt, hän selviää myös näytteenottopistosta hienosti. Olen kertonut, että pidän kädestä kiinni ja hän istuu minun sylissäni, jotta ei säikähdä pistoa ja neula liiku, jotta ei satu enempää. . Olen näyttänyt asennon jo kotona: lapsen jalat nilkoista ristiin ja minun jalkojen väliin. Minun jalat nilkoista ehkä ristiin tai pidän kiinni reisilläni. Minun käsi pitämään lapsen toista olkapäätä paikoillaan laskeutuen lapsen kaulan vierestä olan yli ja toinen käteni pitää kiinni lapsen ranteesta, peukalollani silittelen kämmentä. Kun pistetään, varmistan vaikka kevyellä voimalla, en puristaen, mutta lapsen kättä paikoillaan silti vakaasti pitäen, että käsi pysyy suorana, eikä rimpuilu ole tehokasta, kun jalat ovat jalkojeni välissä. Olen kertonut, että minuakin on pistetty monta kertaa ja että se on
Voi hyvä ihme, ei ole noin vaikeaa! Siirrät oman stressisi tilanteeseen. Ei hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla ei ole samaa itsemääräämisoikeutta mitä aikuisilla, koska lasten aivot eivät ole tarpeeksi kehittyneet ymmärtämään oman hyvinvoinnin merkitystä. Joskus asioita pitää tehdä lapsen mielen vastaisesti, koska terveys menee mukavuuden edelle. Se on vanhemmilta heitteillejättö jos lapsen ongelmia ei hoideta
.
Eihän hoitamatta jättäminen ole mikään vaihtoehto. Mutta on heitteillejättö pitää väkivalloin kiinni. Ap
Ap taitaa olla hieman yksinkertainen. Se näytteenotto on usein aivan välttämätön osa hoitoa. Tuloksen perusteella tehdään isojakin päätöksiä. Näytteellä voi olla myös kiire eikä siinä voi odotella, että koska olisi parempi hetki. Näytteen ottamatta jättäminen on silloin yhtä kuin hoitamatta jättäminen.
Enkö juuri sanonut, että hoitamatta jättäminen ei ole vaihtoehto? Millainen vanhempi ei vie lastaan verinäytteisiin? Ja millainen vanhempi huudattaa lastaan? Ap
Jotkut aikuisethan pelkäävät piikkejä...
Mitähän rumaa siinäkin on taustalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihan pienestä lapsesta kyse (max. 3-4v) niin on mielestäni ok pitää kiinni. Edellytyksenä, että verinäyte on ehdottoman tarpeellinen eikä mikään av-mammojen hypettämä ferritiinimittaus.
Mutta jos lapsi on 5v tai isompi niin ei ole enää ok pidellä kiinni. Jos näytettä ei saa otettua ilman pakkokeinoja niin sitten sitä ei voi ottaa. Iso lapsi voi rimpuillessaan olla työturvallisuusriski näytteenottajalle, esim. jos lapsi vaikka pääsee potkaisemaan. Pahimmassa tapauksessa hoitaja on juuri ottamassa neulaa pois, ja potkaisun seurauksena se lipeää kädestä ja osuu häneen itseensä.
On kuule pidelty ihan teini-ikäisiäkin paikoillaan, jopa aikuisia, mutta siinä oli takana toinen tarina. Ei tuollaista ikärajaa voi asettaa.
Dementikkovanhuksesta joudutaan pitämään kiinni jos on sekava. Olisiko Ap:n mielestä parempi jättää dementikon tauti selvittämättä ja antaa hänen vaan kuolla siihen tautiin?
"Entä sitten? Oletko itse jonpaakumpaa sorttia? Luuletko myös ettei lääkärit tai insinöörit ole koskaan pelänneet mitään lapsena?"
Jos lapsi on pelokas ja vanhemmat tukee sitä pelkäämistä niin että ei pakoteta mihinkään mikä pelottaa vaikka tärkeä verikoe olisi kyseessä tai vaikka kouluun meneminen niin ei ole kummoinen ennuste lapsella
Juuri näin! Täällä on paljon fiksuja vanhempia. Itse työssäni noudatan samaa. Pienimpiä ei kannata pelotella paljoa etukäteen ja vähän isompienkin kanssa ne pelon hetket kannattaa hoitaa pois alta vikkelästi. Sitten positiivista. Tämä on paljon parempi, kuin huudattaa lasta puoli tuntia ja koittaa puhua ensin, paniikki yleensä vain kasvaa.