Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä kiinnipitämisestä labratilanteessa? Verinäyte?

Vierailija
10.01.2026 |

Mielestäni lapsi pitäisi psyykata niin, ettei kiinnipitoa tarvita. Joskus labrahoitaja itse kysyy, tarvitseeko pitää kiinni. Kauhujuttuja kuulee.

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä minun koiraakaan ikuisesti maanittele vaan sitten jos ei tottele niin se raahataan.

Vierailija
42/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voi raapaista sen M1:sen sinne lapsen kantaan ikuiseksi muistutukseksi, jotta saa pitää ihan luvan kanssa kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se pistäminen ei juurikaan satu, mutta sillä ennakkovalmisteluhetkellä yleensä saadaan lapsi paniikkiin, kun se ei tiedä mitä on tulossa ja pitää olla vaan paikallaan.

Kuka hullu vie lapsen labraan ilman että lapsi tietää mtä on tulossa? Ap

Pieni lapsi ei muista asioita samalla tavalla asioita kuin aikuinen eikä häntä voi "psyykata" samalla tavalla kuin aikuista. Vastaanottotilanne on jotain ihan muuta ja vaikka kuinka olisi kotona valmistauduttu, niin lapsi voi kokea paikan ja tilanteen aivan toisin. Ei hän mitään kotona puhuttuja juttuja silloin mieti.

Ajattelitko, että vain puhelen lämpimikseni ilman kokemusta? Ap

Vierailija
44/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toinen lapsi on ollut melkoinen jääräpää (myöhemmin käynyt ilmi että on autismin kirjolla). Hänellä oli pienenä aivan päivästä kiinni, mitä mieltä oli verikokeesta: Jos päätti vastustaa, siinä ei mitkään tsemppaukset, selitykset, valmistelut ja rauhoittelut auttaneet. Ja toisaalta, jos päätti, että tämä kestetään, saattoi istua tyynenä vaikka katkennutta jalkaa tutkittaessa. Jonkin verran toki pystyimme vaikuttamaan omalla toiminnallamme, mutta jos oli päättänyt olla eri mieltä toimenpiteen tarpeellisuudesta, sitä ei kääntänyt millään. Vähiten traumoja tuli, kun hoiti tilanteen rivakasti, ilman pitkiä jaaritteluita.

Toinen lapsi taas aivan erilainen tapaus, jonka kanssa oli helppo mennä verikokeisiin.

Vierailija
45/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina se psyykkaus ei onnistu. Jotkin näytteet on sellaisia että ne pitää saada nyt eikä kuukausien päästä, joten pakko pitää kiinni. Lapsellekkin hyvä oppia että kaikki ei ole aina kivaa.

Ei mitään hoitotoimenpiteitä saa kuitenkaan pakolla tehdä ilman lain mukaista menettelyä. Se sitten on lapsen ja huoltajien ongelma, jos eivät suostu. Minusta olisi kuitenkin kiva, että oikeusvaltiossa noudatettaisiin lakia ja ihmisoikeuksia.

Itse nuo sinne terveydenhuoltoon taisivat alunperin hakeutua.😄

Vierailija
46/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan vanhemman pitäisi psyykata se lapsi.

Jos ei vanhempi onnistu siinä, sitten labra voi tarjota mahdollisuutta että pidetäänkö kiinni. Jos näytettä ei saada otettua, se on labran kannalta voi voi ja heippa! Kannattaa vanhemman miettiä miten saada lapsi yhteistyöhön, jos on tärkeät näytteet otettavana.

Kyllä, tarkoitin että vanhempi psyykkaa, jopa päiviä etukäteen. Ap

Viikon pari kun touhotat asiasta etukäteen niin lapsi on labrassa jännittynyt kuin viukun kieli.

Miksi ap edes olettaa, että lapsensa ei tule pärjäämään näytteenotossa?

Vierailija
47/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla ei ole samaa itsemääräämisoikeutta mitä aikuisilla, koska lasten aivot eivät ole tarpeeksi kehittyneet ymmärtämään oman hyvinvoinnin merkitystä. Joskus asioita pitää tehdä lapsen mielen vastaisesti, koska terveys menee mukavuuden edelle. Se on vanhemmilta heitteillejättö jos lapsen ongelmia ei hoideta

.

Eihän hoitamatta jättäminen ole mikään vaihtoehto. Mutta on heitteillejättö pitää väkivalloin kiinni. Ap

Vierailija
48/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nää kuulemasi kauhujutut sitten kun ei pysytä aloillaan ja neula katkeaa suoneen?

Yhtäään suoneen katkennutta neulaa en ole nähnyt, se ei mitenkään ole edes mahdollista. 

Vierailija
49/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nää kuulemasi kauhujutut sitten kun ei pysytä aloillaan ja neula katkeaa suoneen?

Ei, vaan melkein väkivaltaisesta kiinnipitämisestä ja kauheasta huudosta. Traumathan siitä tulee ja se on väärin. Ap

Miksi lapsi huutaa kuin apina?

Vierailija
50/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan melkein väkivaltaisesta kiinnipitämisestä ja kauheasta huudosta. Traumathan siitä tulee ja se on väärin. Ap

Oliko tällä lapsella autismi? Häpesivätkö vanhemmat? Olivatko opettaneet huutamaan jos asiat eivät menen niinkuin lapsi haluaisi?

Vierailija
51/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi pikku hiljaa optata ulos pharman palveluista, ennen kuin olette tehotuotantoteuraskarjaa.

Vierailija
52/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pistäminen ei juurikaan satu, mutta sillä ennakkovalmisteluhetkellä yleensä saadaan lapsi paniikkiin, kun se ei tiedä mitä on tulossa ja pitää olla vaan paikallaan.

Onko lapsi yksikertainen kun ei tajua mitä on tapahtumassa? Vai ottivatko vanhemmat lapsen vaan mukaan kertomatta minne ollaan menossa? Kuulostaa oudolta.

Vierailija
53/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tällä lapsella autismi? Häpesivätkö vanhemmat? Olivatko opettaneet huutamaan jos asiat eivät menen niinkuin lapsi haluaisi?

No enpä ole kysynyt näistä sen enempää. Ap

Vierailija
54/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kertonut lapselleni, että pistäminen sattuu pienen hetken ja koska hyttynenkin on häntä pistänyt ja hän on siitä selvinnyt, hän selviää myös näytteenottopistosta hienosti. Olen kertonut, että pidän kädestä kiinni ja hän istuu minun sylissäni, jotta ei  säikähdä pistoa ja neula liiku, jotta ei satu enempää. . Olen näyttänyt asennon jo kotona: lapsen jalat nilkoista ristiin ja minun jalkojen väliin.  Minun jalat nilkoista ehkä ristiin tai pidän kiinni reisilläni. Minun käsi pitämään lapsen toista olkapäätä paikoillaan laskeutuen lapsen kaulan vierestä olan yli  ja toinen käteni pitää kiinni lapsen ranteesta, peukalollani silittelen kämmentä. Kun pistetään, varmistan vaikka kevyellä voimalla, en puristaen, mutta lapsen kättä paikoillaan silti vakaasti pitäen, että käsi pysyy suorana, eikä rimpuilu ole tehokasta, kun jalat ovat jalkojeni välissä. Olen kertonut, että minuakin on pistetty monta kertaa ja että se on tärkeää, jotta tiedetään, miten hänet saadaan terveeksi.  Voi kertoa, että olen itsekin työssäni pistänyt, tehnyt tätä tärkeää työtä:)

Sisään huoneeseen menemme reippaasti, istumme harjoiteltuun asentoon, silitän lapseni otsaa ja kysyn saako hän tarran piston jälkeen. Hän saattaa katsella tarravaihtoehtoja samalla kun pistetään. Pisto on tapahtunut, hetken sattui ja lapsi ehkä jännittyi, mutta tässä vaiheessa vasta rauhoittelen, "Rauhoitu. Pistettiin jo. Ei satu enempää. Odotetaan, että saat laastarin ja tarran, mutta ollaan vielä paikoillaan, että hoitaja saa näytteesi talteen."

Jos tarrat on loppu, käyme kaupassaa ostamassa tarroja itse.

labrahoitaja ja äiti

Vierailija
55/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuduttavat laastarit olleet käytössä pienestä asti kuopuksella. Ei ikinä oo ollut ongelmia.

Esikoinen 16 vuotias ja kärsii pahasta piikkikammosta. Lisäksi pelkää verta. Jos olisin tiennyt niin hänellekin alusta asti olisi pitänyt olla emlat. Siis ekasta kerrasta lähtien kuten kuopuksella. En muista varsinaista kiinnipitoa mutta niiden yrityksiä ollut ja aika hirveetä oli ja lapsi traumatisoitui niistä vielä enemmän.

Juuri käytiin verikokeessa ja sujui hyvin kun koe otettiin makuultaan ja emlat tottakai sekä juttelin hänelle niin että piti vastailla. Ei pyörtynyt ja ei hirveästi itkettänytkään enää eli ehkä hänkin alkaa päästä pahimman yli.

Kiinnipidot vaan pahentaa noita pelkoja. Olisi oma painajainen jos minua pidettäisiin väkisin kiinni niin en halua sellaista lapsellenikaan. Jos on pelkäävä lapsi niin se että asiat tehdään väkisin on sadistista. Lempeämpiäkin keinoja löytyy ja harjoittelulla peloista voi päästä eroon.

Vierailija
56/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinen lapsi on ollut melkoinen jääräpää (myöhemmin käynyt ilmi että on autismin kirjolla). Hänellä oli pienenä aivan päivästä kiinni, mitä mieltä oli verikokeesta: Jos päätti vastustaa, siinä ei mitkään tsemppaukset, selitykset, valmistelut ja rauhoittelut auttaneet. Ja toisaalta, jos päätti, että tämä kestetään, saattoi istua tyynenä vaikka katkennutta jalkaa tutkittaessa. Jonkin verran toki pystyimme vaikuttamaan omalla toiminnallamme, mutta jos oli päättänyt olla eri mieltä toimenpiteen tarpeellisuudesta, sitä ei kääntänyt millään. Vähiten traumoja tuli, kun hoiti tilanteen rivakasti, ilman pitkiä jaaritteluita.

Toinen lapsi taas aivan erilainen tapaus, jonka kanssa oli helppo mennä verikokeisiin.

Niin no niissä loukataan perustuslaillista ja ihmisoikeutta koskemattomuudesta ja tunkeudutaan väkivaltaisesti toisen kehoon. Ihmettelen syvästi miten vanhemma pitävät tällaista toistuvaa lastensa r aiskaamista hyväksyttävänä ja vielä auttavat sen tekemisessä. Ei ole tainnut kyseinen vanhempi saada kovin montaa aivosolua syntymälahjana.

Vierailija
57/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi huutaa kuin apina?

En kysynyt näiltä, jotka kertoivat. Ap

Vierailija
58/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on yksi niitä joiden lapsella tulee 11-13 vuoden jälkeen määrittelemätön ahdistus kun lapsi on joutunut liikaa itse päättämään asioita kun vanhemmilla ei ole selkärankaa.

Lisäksi vielä jää mahdolliset fyysiset sairaudet hoitamatta jos lapsi vastustaa. Huono vanhempi. Ei jatkoon

Vierailija
59/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et saa kersaas pysymään paikallaan niin silloin näytettä ei oteta. Ei se ole hoitajan tehtävä pidellä kiinni. 

Tämä, en suostunut koskaan ottamaan näytettä, jos vanhempi ei pidä lapsesta kiinni. Sanoin tenavalle, että isä/äiti pitää nyt kiinni, ettei käsi vahingossa heilu ja selvitään yhdellä pistolla, eikä tarvita moneen kertaan pistellä. Tämä toimi aina.

terv. Lab.hoitaja evp

Näit ehkä tilanteita, joissa vanhempi ei pystynyt tai osannut pitää lastaan tarpeeksi napakasti kiinni.  Jännä, että sanomisesi auttoi kuitenkin aina. Liioittelitko nyt hieman? Aika kullannut muistot? 

Vierailija
60/113 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla ei ole samaa itsemääräämisoikeutta mitä aikuisilla, koska lasten aivot eivät ole tarpeeksi kehittyneet ymmärtämään oman hyvinvoinnin merkitystä. Joskus asioita pitää tehdä lapsen mielen vastaisesti, koska terveys menee mukavuuden edelle. Se on vanhemmilta heitteillejättö jos lapsen ongelmia ei hoideta

.

Eihän hoitamatta jättäminen ole mikään vaihtoehto. Mutta on heitteillejättö pitää väkivalloin kiinni. Ap

Totta kai se on. Hoidosta saa aina kieltäytyä, lapsi tai aikuinen. Ei kannata tuudittautua tuollaiseen, että lääkäri saa r aiskata edestä ja takaa kun sepittää jonkun jargontarinan pilipalisanoilla, mitä et edes ymmärrä, ellet sitten todella halua tulla r aiskatuksi edestä ja takaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi