Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän taloyhtiössä ei saa nykyään pitää ikkunoita auki pakkasella

Vierailija
09.01.2026 |

Saa toki tehdä lyhyitä tuuletuksia. Jos ei noudata tätä, niin voi seurata varoitus ja jopa häätö. Onko tuo nyt ihan oikein? Järjestyssännöissä ei kuitenkaan lue mitään kyseisestä asiasta.

N27

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunnoissa on omat lait, asunnon lämmitys kuuluu vuokraan, joten...

Sitten ei kannata ihmetellä, jos vuokrat nousevat.

Vierailija
42/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella outoa. Minä pidän makuuhuoneen ikkunaa käytännössä koko päivän raollaan, ja laitan yöksi kiinni vasta todella kovilla pakkasilla. Etelä-Suomen -15 astetta ei ole mikään kova pakkanen. En myöskään pidä lämpöjä päällä makuuhuoneessa koskaan. Viileässä on hyvä nukkua.

Laita patterit pienemmälle niin on viileää. Ei mitään järkeä tuulettaa lämpöja pihalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitää tuulettaa kun kaikki hajut tulee aina kämppään rappukäytävästä koska nää muut tukkee omat ilmastointiventtiilinsä talvella!

Vierailija
44/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kyllä mitään halua pitää ikkunoita auki näillä pakkasilla (ja tuulilla vielä lisäksi), varsinkaan pidempiä aikoja.

Pelkkä ajatuskin tuo kylmänväreet, en pidä kylmästä kodista. Lämmössä on ihana oleilla ja nukkua myös. 

Vierailija
45/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jouduimme nostamaan vastikkeita melko paljon. vielä kun as tukikin pieneni meidän rapusta 3 minä minä tuuletan en jätteitä lajittele kaikki yh äitejä. joutuivat muuttamaan TIETENKIN SYYTTELIVÄT VUOKRAN ANTAJIAAN. itsessään eivät kokeneet olevan mitään vikaa.

Mistä tiesit, että nimenomaan nämä kolme yksinhuoltajaa jättivät jätteet lajittelematta ja pitivät ikkunoitaan auki pakkasella?

Vierailija
46/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia pitäisi pitää ikkunoita tuntikausia auki näillä pakkasilla😳 mieti nyt itekin hetki. Jokainen avoinna oleva ikkuna lisää taloyhtiön lämmityslaskua talvella. Vaikka ite et sitä joutuisi maksamaan niin joku sen maksaa joka tapauksessa.

No olisiko vaikka siksi, että ei voi itse muulla tavalla viilentää asuntoa, koska koko talo vaatii sitä vähintään 22c ja joskus 24c. Tätä ei voi pattereitakaan säätämällä muuttaa, joten avaan ikkunan. Itse tykkään 19c sisälämpötilasta.

Tekisikö noin, jos maksaisit lämmitys ja muut laskusi itse. Nythän Kela maksaa ja voit elää kuin pellossa. 

Sama koskee vedenkukutusta. Ne tunnin suihkuttelijat juuri huoneistokohtaisia mittareita vastustavatkin. 

Ja kun sinä jäähdytä kämppääsi, sulla patteri tekee enemmän töitä ja muiden asunnot kylmenee. On itsekkyys huipussaan

Vierailija
47/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh missä läävässä asut jos siellä ei ole ilmastointia?

Aika harvalla on ilmastointi. Yleisimmin vain ilmanvaihto löytyy.

Vierailija
48/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä pullossa asut että siellä on pakko pitää ikkunoita auki talvipakkasilla? 

Vierailija
49/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pitää tuulettaa kun kaikki hajut tulee aina kämppään rappukäytävästä koska nää muut tukkee omat ilmastointiventtiilinsä talvella!

Silloin ne hajut just tuleekin, kun tuuletat, sehän vetää samalla rappukäytävän hajut sisään. 

Vierailija
50/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisikö noin, jos maksaisit lämmitys ja muut laskusi itse. Nythän Kela maksaa ja voit elää kuin pellossa. 

Sama koskee vedenkukutusta. Ne tunnin suihkuttelijat juuri huoneistokohtaisia mittareita vastustavatkin. 

Ja kun sinä jäähdytä kämppääsi, sulla patteri tekee enemmän töitä ja muiden asunnot kylmenee. On itsekkyys huipussaan

Patteri on nollilla, mutta sisälämpötila on silti +22c ellei avaa vähän ikkunaa.

Vierailija
51/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ihme haluaa pitää ikkunaa kauemmin auki kovilla pakkasilla?

Vierailija
52/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Patteri on nollilla, mutta sisälämpötila on silti +22c ellei avaa vähän ikkunaa.

Meillä sama, en ymmärrä miksi on pakko lämmittää niin paljon. Suihkun jälkeen on sitäpaitsi ihan hyvä avata kylpyhuoneen ikkuna hetkeksi jos ulkona on kuiva ilma, saa paljon kosteutta ulos.

Vierailija
53/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia pitäisi pitää ikkunoita tuntikausia auki näillä pakkasilla😳 mieti nyt itekin hetki. Jokainen avoinna oleva ikkuna lisää taloyhtiön lämmityslaskua talvella. Vaikka ite et sitä joutuisi maksamaan niin joku sen maksaa joka tapauksessa.

No olisiko vaikka siksi, että ei voi itse muulla tavalla viilentää asuntoa, koska koko talo vaatii sitä vähintään 22c ja joskus 24c. Tätä ei voi pattereitakaan säätämällä muuttaa, joten avaan ikkunan. Itse tykkään 19c sisälämpötilasta.

Ja kun sinä jäähdytä kämppääsi, sulla patteri tekee enemmän tö

Meillä oli ennen kiinteä vesimaksu, se oli 25 €/hlö/kk. Kahden hengen taloudessa se teki 50 €/kk. Sitten tuli vesimittarit. Oli jo ennen vesimittareita sellainen aavistus, että me emme todellakaan kuluta 50 €/kk edestä vettä. Nyt on 2 vuotta mennyt vesimittareilla. Ensimmäisenä vuotena maksoimme mittarin mukaan vedestä 220 €, kiinteällä olisimme maksaneet 600 €. Toisena vuotena maksoimme mittarin mukaan vedestä 250 €, kiinteällä olisimme maksaneet 600 €. Siitä voi jokainen laskea, että kuinka paljon olemme aiemmin maksaneet toisten holtitonta veden kulutusta. Käymme ihan normaalisti suihkussa joka päivä, pesemme pyykkiä jne, mutta emme asu suihkussa. Taloyhtiöiden rahat eivät ilmesty mistään mystisestä taikaseinästä, vaan jokainen asukas on vastuussa kiinteistön kustannuksista, joten jokaisen tulisi miettiä omaa käyttäytymistään - miten minä vaikutan taloyhtiön kuluihin? Lajittelenko jätteet oikein? Lämmitänkö asunnon tietoisesti liian kuumaksi jolloin pitää pitää koko ajan ovea auki ja lämmitetään harakoille jne. Asian miettiminen on myös vuokralaisen vastuulla, sillä maksatte vuokrassanne vastiketta. Kun vastike nousee, vuokranne nousee.

Vierailija
54/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää touhua tuulettaa talvella lämmöt ulos. Sama asia kun helteellä viilentää kämppää ja pitää ikkunoita auki. Aivan turhaa energiankulutusta. 

Vierailija
55/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin outoa tuollainen.

Vierailija
56/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää touhua tuulettaa talvella lämmöt ulos. Sama asia kun helteellä viilentää kämppää ja pitää ikkunoita auki. Aivan turhaa energiankulutusta. 

Harva tuulettaa siksi, että on liian kuuma vaan siksi, että haluaa sisäilman vähän raikkaammaksi esim. ruuanlaiton jälkeen. Näin ainakin meillä.

Vierailija
57/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiahukkaa, jos patterit lämmittää ja ikkunat on auki. Ilmastointi menee sekaisin.

Vierailija
58/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi taloyhtiö on päätynyt tuollaiseen, on sen täytynyt olla päätettävänä osakaskokouksessa. 

Voisi olettaa ettei edes koske vuokralaisia, koska olisi pitänyt olla vuokrasopimuksen ehtona, eikä yksipuolisesti pysty muuttamaan, mutta tietysti ilmiselvä holtittomuus antaa syyn häädölle, tosin siihen ei tarvita erikseen sääntöjä. 

Vierailija
59/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuletus on täysin turha toiminto. Ilmanvaihto hoitaa saman energiatehokkaammin.

Vierailija
60/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne termostaatit on tähän asti saanut käännettyä kiinni niinm ettei tule lämpöä oleenkaan muuta kuin niistä pystyputkista, joka tuo sen veden siihen patteriin. Ja etkö voi ostaa jotain laitetta, jolla viilennät huoneistoa sotkematta koko talon lämmitysjärjestelmää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi