Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meidän taloyhtiössä ei saa nykyään pitää ikkunoita auki pakkasella

Vierailija
09.01.2026 |

Saa toki tehdä lyhyitä tuuletuksia. Jos ei noudata tätä, niin voi seurata varoitus ja jopa häätö. Onko tuo nyt ihan oikein? Järjestyssännöissä ei kuitenkaan lue mitään kyseisestä asiasta.

N27

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia pitäisi pitää ikkunoita tuntikausia auki näillä pakkasilla😳 mieti nyt itekin hetki. Jokainen avoinna oleva ikkuna lisää taloyhtiön lämmityslaskua talvella. Vaikka ite et sitä joutuisi maksamaan niin joku sen maksaa joka tapauksessa.

Miten se lisää lämmityslaskua jos on kaukolämmitys ja ei ole termostaatteja pattereissa?

No kai se kämpän lämpötila nyt jollain termostaatilla säätyy.

Vierailija
22/64 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia pitäisi pitää ikkunoita tuntikausia auki näillä pakkasilla😳 mieti nyt itekin hetki. Jokainen avoinna oleva ikkuna lisää taloyhtiön lämmityslaskua talvella. Vaikka ite et sitä joutuisi maksamaan niin joku sen maksaa joka tapauksessa.

Miten se lisää lämmityslaskua jos on kaukolämmitys ja ei ole termostaatteja pattereissa?

Minkälainen ratkaisu? Ovat aina samassa asennossa? Täysin auki/kiinni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen on lämmitysjärjestelmä, jossa ei ole termostaatteja? Miten lämpötila säätyy sopivaksi? Kaukolämpö ei liity asiaan mitenkään.

Vierailija
24/64 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ole tarkoitettu aina auki olemaan. Muuta pihalle asumaan

Vierailija
25/64 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kiinteä mollukka johon on tehty huoneistokohtainen säätö. Se on lukittu.

Vierailija
26/64 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kiinteä mollukka johon on tehty huoneistokohtainen säätö. Se on lukittu.

Eli siihen mollukkaan on säädetty joku tietty astemäärä missä lämmössä kämppää pidetään eikä sitä saa muuttaa. Ja kun pidät ikkunoita auki niin kämppä kylmenee ja termostaatti alkaa lämmittämään sitä turhaan. Kaukolämmössäkin lasketaan paljonko virtausta ollut ja lämmitystä tarvittu ja maksut määräytyvät sen mukaan joten ei ole se ja sama sitäkään posottaa täysillä.

Vierailija
27/64 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, että tulevan ja palaavan veden lämpötilaero mitataan. Siitä saadaan laskettua paljonko talossa kuluu energiaa. Lasku tulee perässä.

Vierailija
28/64 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä niin säälittävän huono provo, että naurattaa, jos ei itkettäisi. Itse pidin vähän aikaa asunnossa täyden läpivedon, mukavasti vaihtui ilma.

Vierailija
29/64 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä niin säälittävän huono provo, että naurattaa, jos ei itkettäisi. Itse pidin vähän aikaa asunnossa täyden läpivedon, mukavasti vaihtui ilma.

No ei todellakaan ole mikään provo. Olisikin.

Vierailija
30/64 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella outoa. Minä pidän makuuhuoneen ikkunaa käytännössä koko päivän raollaan, ja laitan yöksi kiinni vasta todella kovilla pakkasilla. Etelä-Suomen -15 astetta ei ole mikään kova pakkanen. En myöskään pidä lämpöjä päällä makuuhuoneessa koskaan. Viileässä on hyvä nukkua.

Ymmärrätkö nostavasi muidenkin asukkaiden kuluja ihan merkittävästi? Lämmitykseen menee turhaa rahaa kun päästät kylmää ilmaa sisään jatkuvasti. 

Vierailija
31/64 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouduimme nostamaan vastikkeita melko paljon. vielä kun as tukikin pieneni meidän rapusta 3 minä minä tuuletan en jätteitä lajittele kaikki yh äitejä. joutuivat muuttamaan TIETENKIN SYYTTELIVÄT VUOKRAN ANTAJIAAN. itsessään eivät kokeneet olevan mitään vikaa.

Vierailija
32/64 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jouduimme nostamaan vastikkeita melko paljon. vielä kun as tukikin pieneni meidän rapusta 3 minä minä tuuletan en jätteitä lajittele kaikki yh äitejä. joutuivat muuttamaan TIETENKIN SYYTTELIVÄT VUOKRAN ANTAJIAAN. itsessään eivät kokeneet olevan mitään vikaa.

Vastuut ulkoistetaan ja edut ulosmitataan täysimääräisesti.

Tätä on meno Suomessa joka tasolla.

Vierailija
33/64 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nukun parhaiten ikkuna raollaan, mutta jos pakkasta on enemmän kuin 15 astetta, pidän yleensä ikkunan kiinni

Vierailija
34/64 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisiko vaikka siksi, että ei voi itse muulla tavalla viilentää asuntoa, koska koko talo vaatii sitä vähintään 22c ja joskus 24c. Tätä ei voi pattereitakaan säätämällä muuttaa, joten avaan ikkunan. Itse tykkään 19c sisälämpötilasta.

Vierailija
35/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla-asumisen ihanuuksia. " on niin ihanaa asua vuokralla  ei tarvitse osallistua rivitalon remontteihin", tapaavat vuokralaiset sanoa. Paljastus:  remonttilaskut lisätään vuoraan  :)

Vierailija
36/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noita taloyhtiön hallituksia saa kuriin? Taloyhtiön vahvimmat ottavat hallituksen haltuun ja sitten keksivät kaikkea mielivaltaista. Taloyhtiön päätöksista pitäisi päättää suljetulla kirjeäänestyksellä niin kaikki uskaltaisi äänestää oman mielen mukaan.

Vierailija
37/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tuuletan kunnolla kerran pari päivässä.

Vierailija
38/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asunnoissa on omat lait, asunnon lämmitys kuuluu vuokraan, joten...

Vierailija
39/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän aina yöllä. Usein kyllä tuuletan pimeän aikaan ja sammutan siitä huoneesta valot jos joku kyylää niin ei näe. Pakkohan se on jokapäivä tuulettaa. 

Miksi? Piereskeletkö niin paljon, vai mistä tunkkainen haju asunnossasi johtuu 

Vierailija
40/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä ikkuna auki noin 2 - 4 cm.

Ota alavartalo paljaaksi ja mene kontillesi.

Levitä pakaroitasi. Piereskele.

Pistä ikkuna kiinni.