Ansiosidonnaisen porrastus
Ansiopäivärahan määrää alennetaan ensimmäisen kerran, kun sinulle on maksettu ansiopäivärahaa 40 päivältä. Porrastus on 80% ansiopäivarahasta.
40 päivää on täynnä ja tälle vuodelle ansiosidonnainen nettona on 40% nettopalkasta. Eli pudotus käteen jäävässä rahassa verrattuna palkkaan on 60%. 60% pudotus tuloissa on iso pudotus. Viime aikoina työttömäksi jääneelle tämä tulee eteen kevään aikana. 40% nettopalkasta on todella pieni summa, tulisitko sinä sillä toimeen? Veroprosentti on tarkistettu ja muutosverkortti ansiosidonnaiselle on yli 20%. Mitään Kelan tukia omistusasunnossa asuva, jolla on puoliso töissä ei saa. Ihmettelen, että porrastuksesta ei ole noussut isompaa ääntä vielä. Jos ansiosidonnaisen porrastusta ei olisi tehty saisin 280€ nettona eli käteen enemmän ansiosidonnaista. Isoja summia. Ja osa-aikatyön suojaosa 300€ poistui myös.
Kommentit (84)
Eipä ole porrastettu päivärahaa, kun olen sairauslomalla.
Vihervasemmisto ei vastustanut tätä yhtään.
Oma bruttopalkkani on 7000, nettona se on 4200. Jos jäisin työttömäksi (mikä tänä päivänä voi osua kenen tahansa kohdalle) niin saisin ensin ansiosidonnaista 1890 euroa nettona / kk tuon ensimmäiset 40 päivää. Sen jälkeen 1500 netto ja lopulta 1400 netto. Kun ansiosidonnainen loppuisi, en saisi mitään, mistään. Uusi yleistuki on tarveharkintainen ja minä kun olen 30+ työvuosien aikana maksanut itselleni ja lapsilleni talon niin minulle ei sitä tippuisi. Ei muuta kuin talo myyntiin ja lopulta kun ne rahat olisi syöty, saattaisin hattu kourassa jostain jotain saadakin.
Olipa silmiä avaavaa tutustua näihin lukuihin. Irtisanomista on helpotettu ja ansiosidonnaista leikattu. Siinäpä resepti monelle keski- ja hyvätuloiselle työlliselle tulevaisuuteen, joka näyttää koko ajan synkemmältä. Tätä vartenhan minäkin niitä veroja olen maksanut useamman sata tuhatta.