Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansiosidonnaisen porrastus

Vierailija
09.01.2026 |

Ansiopäivärahan määrää alennetaan ensimmäisen kerran, kun sinulle on maksettu ansiopäivärahaa 40 päivältä. Porrastus on 80% ansiopäivarahasta.

40 päivää on täynnä ja tälle vuodelle ansiosidonnainen nettona on 40% nettopalkasta. Eli pudotus käteen jäävässä rahassa verrattuna palkkaan on 60%. 60% pudotus tuloissa on iso pudotus. Viime aikoina työttömäksi jääneelle tämä tulee eteen kevään aikana. 40% nettopalkasta on todella pieni summa, tulisitko sinä sillä toimeen? Veroprosentti on tarkistettu ja muutosverkortti ansiosidonnaiselle on yli 20%. Mitään Kelan tukia omistusasunnossa asuva, jolla on puoliso töissä ei saa.  Ihmettelen, että porrastuksesta ei ole noussut isompaa ääntä vielä. Jos ansiosidonnaisen porrastusta ei olisi tehty saisin 280€ nettona eli käteen enemmän ansiosidonnaista. Isoja summia. Ja osa-aikatyön suojaosa 300€ poistui myös. 

Kommentit (81)

Vierailija
81/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöskään osa-aikatyö ei ole realistista kun jokainen osa-aikatyössä tienattu euro vähentää ansiosidonnaisesti tienattua euroa 50%

Minulle on realistista. Otan mieluummin kuussa lisää 200 euroa kuin en ollenkaan. Mutta ilmeisesti muille työttömille se ei merkitse mitään. Itse saan esim. kuukauden ruuat tuolla rahalla, joten syön paremmin kuin ilman sitä. 

Hyvä kuulla, että osa-aikatyö kannattaa. Teetkö sitä kuinka paljon? Omalla alalla ei ole mahdollisuutta osa-aikatyöhön ja omat laskelmat perustuu siihen, että jos pääsisin töihin jonnekin jossa koulutusta ei vaadita eli minimipalkalla. Tiedäthän, että ansiosidonnainen lasketaan uudelleen kun osa-aikatyötä on kertynyt tietty aika? Noin vuosi muistaakseni. -ap

Yhden päivän viikossa, joten mitään hyötyä ei minulle ole ansiosidonnaisen uudelleenlaskemisista. Lisätunteja en nykyisessä työssä saa, enkä mistään muualtakaan toista osa-aikaista löydä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi