Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansiosidonnaisen porrastus

Vierailija
09.01.2026 |

Ansiopäivärahan määrää alennetaan ensimmäisen kerran, kun sinulle on maksettu ansiopäivärahaa 40 päivältä. Porrastus on 80% ansiopäivarahasta.

40 päivää on täynnä ja tälle vuodelle ansiosidonnainen nettona on 40% nettopalkasta. Eli pudotus käteen jäävässä rahassa verrattuna palkkaan on 60%. 60% pudotus tuloissa on iso pudotus. Viime aikoina työttömäksi jääneelle tämä tulee eteen kevään aikana. 40% nettopalkasta on todella pieni summa, tulisitko sinä sillä toimeen? Veroprosentti on tarkistettu ja muutosverkortti ansiosidonnaiselle on yli 20%. Mitään Kelan tukia omistusasunnossa asuva, jolla on puoliso töissä ei saa.  Ihmettelen, että porrastuksesta ei ole noussut isompaa ääntä vielä. Jos ansiosidonnaisen porrastusta ei olisi tehty saisin 280€ nettona eli käteen enemmän ansiosidonnaista. Isoja summia. Ja osa-aikatyön suojaosa 300€ poistui myös. 

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunto ei estä toimeentulotuen saamista ja saat varmaan hetken armonaikaa niiden puuttuvien elatusmaksujen kanssa. Laita hakemus, niin ei tarvitse itkeä.

Ei estäkään, mutta en saa tukia, koska menot lasketaan omistusasunnossa eri tavalla. Minulla on pelkkä lainan korkokin 53e/kk, joten jäädään ns. plussan puolelle reilusti menoissa. Toimeentulotukea ei saada senkään vuoksi, ennen kuin hakisin joko elatusmaksut exältä tai saisin päätöksen Kelalta. En aio hakea, koska meillä on turvakielto exän v ä k i v a l t a i s u u d e n vuoksi, ja tällä tapaa tilanne on pysynyt vakaana, kun ei kukaan exän perään kysele, ei edes Kela periäkseen elarit. On kyllä selvitetty tilanne, ja valitettavasti kaikki ei saa tukia silti.

Vierailija
62/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroprosentti on vähintään 25. 

Mutta ihmettelen myös miksi useampi ei ole nostanut meteliä tästä petoksesta nimeltä "kassaan kuulumalla saat huomattavasti korkeampaa työttömyysturvaa!". Ei todellakaan päde enää, vaan vuosien aikana maksetut jäsenmaksut on menneet monella täysin hukkaan.

Mun bruttopalkka oli 3 000 euroa ja nyt saan käteen 919 euroa. Joudun lisäksi hakemaan toimeentulotukea, joten lopputulos olisi ollut ihan sama vaikka saisin pelkkää työmarkkinatukea. Jouduin siis ansiosidonnaisen kanssa maan köyhimpien joukkoon! Minusta se ei ole reilua.

Ei todellakaan ole 25 %. Muutosvetokortilla se laskee tulojen mukaiseksi. Kun olin ansiosidonnaisella alkuvuodesta 2025, vetoprosentti oli mulla 7,5. Palkkani sitä ennen oli ollut 2900€

Miten tuo voi olla mahdollista? Oliko kyse jostain lyhyestä työttömyysjaksosta ja loppuvuodelle oli tiedossa palkkatuloja? Itse kokeilin ottaa ainoastaan marras- ja joulukuulle muutosverokortti ja sain veroprosentiksi 17. Olin siis koko vuoden saanut pelkkää päivärahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunto ei estä toimeentulotuen saamista ja saat varmaan hetken armonaikaa niiden puuttuvien elatusmaksujen kanssa. Laita hakemus, niin ei tarvitse itkeä.

Ei estäkään, mutta en saa tukia, koska menot lasketaan omistusasunnossa eri tavalla. Minulla on pelkkä lainan korkokin 53e/kk, joten jäädään ns. plussan puolelle reilusti menoissa. Toimeentulotukea ei saada senkään vuoksi, ennen kuin hakisin joko elatusmaksut exältä tai saisin päätöksen Kelalta. En aio hakea, koska meillä on turvakielto exän v ä k i v a l t a i s u u d e n vuoksi, ja tällä tapaa tilanne on pysynyt vakaana, kun ei kukaan exän perään kysele, ei edes Kela periäkseen elarit. On kyllä selvitetty tilanne, ja valitettavasti kaikki ei saa tukia silti.

Johan teidän pelkät perusosatkin on yli 1 000 euroa. Ja jos sulla ei ole mitään asumiskuluja niin sähän selviydyt ihan mainiosti pienelläkin rahalla? En nyt ymmärrä. Ei se minimielarikaan ole kuin alle 200. Lapsellasi on oikeus saada tarvittava elatus ja sun velvollisuus on hankkia se! Ei ole kyse vain sinusta tässä.

Vierailija
64/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se puuttuva elatusmaksu missään tapauksessa estä koko toimeentulotuen saamista vaan mahdollisesti teille lasketaan vaan tuloiksi minimielarin verran vaikka sitä ei kukaan maksaisikaan. Oletkohan nyt jäänyt jumiin johonkin uhrimoodiin?

Vierailija
65/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ihmettelen myös miksi useampi ei ole nostanut meteliä tästä petoksesta nimeltä "kassaan kuulumalla saat huomattavasti korkeampaa työttömyysturvaa!". Ei todellakaan päde enää, vaan vuosien aikana maksetut jäsenmaksut on menneet monella täysin hukkaan.

Mun bruttopalkka oli 3 000 euroa ja nyt saan käteen 919 euroa. Joudun lisäksi hakemaan toimeentulotukea, joten lopputulos olisi ollut ihan sama vaikka saisin pelkkää työmarkkinatukea. Jouduin siis ansiosidonnaisen kanssa maan köyhimpien joukkoon! Minusta se ei ole reilua.

Ei todellakaan ole 25 %. Muutosvetokortilla se laskee tulojen mukaiseksi. Kun olin ansiosidonnaisella alkuvuodesta 2025, vetoprosentti oli mulla 7,5. Palkkani sitä ennen oli ollut 2900€

Miten tuo voi olla mahdollista? Oliko kyse jostain lyhyestä työttömyysjaksosta ja loppuvuodelle oli tiedossa palkkatuloja? Itse kokeilin ottaa ainoastaan marras- ja joulukuulle muutosverokortti ja sain veroprosentiksi 17. Olin siis koko vuoden saanut pelkkää päivärahaa.

Olin jäänyt työttömäksi, eikä ollut tietoa uudesta työpaikasta eli sillä perusteella se laskettiin, että olisin mahdollisesti koko vuoden työttömänä. 

Vierailija
66/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olin jäänyt työttömäksi, eikä ollut tietoa uudesta työpaikasta eli sillä perusteella se laskettiin, että olisin mahdollisesti koko vuoden työttömänä."

Oletko varma, että syötit laskuriin todelliset lukemat?

Vierailija
67/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroprossa ei ole vähintään 25.

Voit hakea muutosverokorttia ja näin voit saada jopa nolla kortin

Ei niin. Luin aloituksen huolimattomasti ja katsoin, että siinä luki veroprosentin olevan oletusarvoisesti 20 (tuo on

Ohis nollakortin voi saada helpostikin loppuvuoden ansiosidonnaiselle kun jää loppuvuodesta työttömäksi. Minulle käynyt kahdesti näin. Useamman kuun ansiosidonnaiset veroprosentilla 0.

Vierailija
68/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä ollut jo vuoden voimassa oleva sääntö. Eipä metelin pitäminen asiassa mitään auta. Aiemminhan ihmisillä oli työllistymispiikki juuri ennen ansiosidonnaisen päivien täyttymistä. Eli se käytettiin maksimaalisesti hyväksi ennen uutta työllistymisjaksoa. Sillä tätä perusteltiin. Ihan hyvä sääntö, jos ajat olisivat toisenlaiset. Tehtiin ihan väärään aikaan, kun töitä ei ole niillekään, jotka haluavat työllistyä heti työttömäksi jäätyään.

Totta, tämä muutos tehtiin väärään aikaan. Talous on Suomessa polkenut paikallaan pitkään ja työttömyys vaan kasvaa. Tämä leikkaus ei ole työllistävä toimenpide tässä tilanteessa-ap

Poliittiset päätökset tulevat aina väärään aikaan, kiitos meidän järjestelmän. Kun tietty hallituspohja haluaa tehdä systeemiin muutoksia pitää ne tehdä kyseisen hallituksen aikana koska seuraavan kerran meillä on taas päinvastainen hallitus ja uudistukset jäävät muuten tekemättä. Tämä systeemi johtaa siihen ettei uudistuksia useinkaan tehdä järkevään aikaan ja ne ylikuumentavat/jäädyttävät taloutta. Viimeksi kun oli nousukausi ja kaikki ylikuumenemisen merkit ilmassa niin hallitus vain syötti lisää rahaa koneeseen vaikka silloin olisi pitänyt kiristää. Kiristäminen ei kuitenkaan sopinut silloisen hallituksen arvopohjaan niin sitä ei tehty. 

Vierailija
69/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä juuri mietin, maksaisinko yleisen työttömyyskassan vuosimaksua ollenkaan. Eräpäivä tässä kuussa. 

Olen perhevapaalla, mutta ei olemassa olevaa työpaikkaa, jonne palata. Jos en löydä töitä jossain vaiheessa, lasketaan ansiosidonnainen tottakai palkan mukaan, ei etuuksien. Mutta jos nyt saan kotihoidotuen lisäksi asumistuen ja toimeentulotuen, niin hyödyttääkö se ansiosidonnainen elämää sitten yhtään? 

Tosin ei mulla oikeastaan olisi näillä rahoilla nyt varaakaan koko jäsenyysmaksuun... 

Vierailija
70/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei myöskään motivoi työnhakijaa hakeutumaan työhön, josta vähemmän palkkaa, sillä siitä ansiosidonnainen on vielä pienempi. Ja tässä taloudellisessa tilanteessa uusi työ on uusi mahdollisuus menettää työ ja joutua uudelleen ansiosidonnaiselle. Myöskään osa-aikatyö ei ole realistista kun jokainen osa-aikatyössä tienattu euro vähentää ansiosidonnaisesti tienattua euroa 50%. Eli hallituksen työllisyyttä lisäävä vaikutus ei toteudu tässä mitenkään. Onko niin, että tässä ei varaa mennä töihin, ennen kuin ansiosidonnainen päättyy. -ap

Ajattele,ei voi tehdä töitä kun TUET pienenee!

Vierailija
71/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei voi pitää paikkansa alkuvuoden ansiosidonnaisen veroprosenttina. 2026 verolaskurilla laskettaessa 3000€/kk eli 21420€ vuodessa ansiosidonnaista verotetaan kyllä reippaasti enemmän kuin 7.5%. Omaan veroprosenttiini linjaten varmaankin lähellä 25%. Ja eipä paljon hyödytä laittaa veroprosenttia alemmaksi, sillä jos töitä ei vuoden -26 aikana saa, niin loppuvuoden verotus on todella korkea tai mätkyt -27. -ap

Vierailija
72/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on umpipaskasekopäähallituksen toimista yksi sellainen, joka on saanut suomalaisten kulutuksen romahtamaan. Nyt on pakko säästää työttömyyden varalle, kun sekä työttömyysturva kuten myös sairasturva on täysin paskottu sekoomuksen ja pershuorien hallituksen toimesta.

Vierailija
73/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin heti mätkyille, kun alensin anssarin verotusta. Sit kun annoin mennä 25:llä, sain takaisin. Ihan miten kukin haluaa.

Vierailija
74/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porrastus on toimiva keino opetella pienempään hiilijalanjälkeen.

Vierailija
75/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei myöskään motivoi työnhakijaa hakeutumaan työhön, josta vähemmän palkkaa, sillä siitä ansiosidonnainen on vielä pienempi. Ja tässä taloudellisessa tilanteessa uusi työ on uusi mahdollisuus menettää työ ja joutua uudelleen ansiosidonnaiselle. Myöskään osa-aikatyö ei ole realistista kun jokainen osa-aikatyössä tienattu euro vähentää ansiosidonnaisesti tienattua euroa 50%. Eli hallituksen työllisyyttä lisäävä vaikutus ei toteudu tässä mitenkään. Onko niin, että tässä ei varaa mennä töihin, ennen kuin ansiosidonnainen päättyy. -ap

Ajattele,ei voi tehdä töitä kun TUET pienenee!

Niin, tämä on tietysti alakohtainen asia. Omalla alalla ei ole osa-aikatyömahdollisuutta. Suojaosan poistolla on tähän kannattavuuteen iso vaikutus. -ap

76/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöskään osa-aikatyö ei ole realistista kun jokainen osa-aikatyössä tienattu euro vähentää ansiosidonnaisesti tienattua euroa 50%

Minulle on realistista. Otan mieluummin kuussa lisää 200 euroa kuin en ollenkaan. Mutta ilmeisesti muille työttömille se ei merkitse mitään. Itse saan esim. kuukauden ruuat tuolla rahalla, joten syön paremmin kuin ilman sitä. 

Otan yleensä keikkoja vain vkl/yö/punaiset päivät. Normipäivästä saan noin 40 e enemmän kuin että lojuisin kotona. Ei kiinnosta.

77/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosikausia töissä ollut kun jää työttömäksi, niin ansiosidonnainen on vain 3 kuukautta ja sen jälkeen lähes mitätöityy peruspäivärahan tasolle.  

Täh? Miten noin voi käydä?

Ite ollut anssilla kohta 3 vuotta, 2024 kesällä laskettu päivärahaa sen 20%. Nykyinen anssi 80 e/päivä. Pelkään sitä kun seuraava vähennys iskee. Teen keikkaa, vaikuttahon se tuohon uudelleenlaskentaan?

78/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei voi pitää paikkansa alkuvuoden ansio

3000 oli palkka, ei ansiosidonnainen.

Vierailija
79/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinaisjäänne koko ansiosidonnainen. Joutaa poistaa kokonaan, suoraan vaan työmarkkinatuelle jos työttömäksi jää.

- Työmarkkinatuki, neljän työpaikan pakkohakuineen ja karenssipeloitteineen on niin käsittämättömän typerää, että tulevaisuudessa tälle kaikelle nauretaan ja pyöritellään päätä epäuskoisena.

Äkkiä pois nuo ja tilalle kansalaispalkka, minkä päälle tienataan ja mikä siitä vähenee kun ihminen alkaa tienaamaan. ei pakkohakija, karensseja aikuisille ihmisille.

Vierailija
80/81 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Koitapa vielä tehdä osa-aikatyötä. Palkka vähentää ansiosidonnaista siinä kuukaudessa, kun se maksetaan.

Esim. tammikuussa 15 työpäivää - ei palkkaa, ei ansiosidonnaista

Helmikuussa 0 työpäivää - palkka, ei ansiosidonnaista

Maaliskuu, töissä 15 päivää - ei palkkaa, ei ansiosidonnaista

Huhtikuu 0 työpäivää - palkka, ei ansiosidonnaista

Ja tätä myötä joka toinen ansiosidonnainen jää saamatta ja sen myötä myös eläkekertymä.

Onnellinen on se, kenellä työnantaja maksaa palkan työntekemiskuussa. Silloin menee oikein.

Ei kannusta työntekoon. Lisäansio ei koskaan ole säännöllistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä