Yle: Tanskan kriisikokous Grönlannista - Ilmiriita tanskalaisten ja grönlantilaisten välillä!
"Tanskalaiset olivat järkyttyneitä, grönlantilaiset taas raivoissaan." Kokouksessa repesi Ilmiriita tanskalaisten ja grönlantilaisten välillä. Gröntilaiset syyttivät Tanskaa uuskolonialismista ja haluavat puhua Yhdysvalloille suoraan "ilman Tanskaa". Osa tanskalaisista lähti kokouksesta kesken. Mitäs nyt sitten?
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Tanskalla ole mitään kunnollista oikeutta Grönlantiin. Se on kolonialismin viimeinen jäänne.
No USA:lla oi ole senkään vertaa.
Jos grönlannin asukkaat haluavat liittyä. Ei heiltä kysytty aikoinaan haluavatko olla osa Norjaa ja sittemmin osa Tanskaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei Tanskalla ole mitään kunnollista oikeutta Grönlantiin. Se on kolonialismin viimeinen jäänne.
No Yhdysvalloilla vielä vähemmän. Jos kaappaavat sen niin samaa kolonialismia se on, mennään ryöstämään toisten luonnonvarat ja alistetaan oman hallinnon alle.
Norjalla on samantapainen omistus huippuvuorista samalla alueella..
Kuka tämän poimii norjalta
Vierailija kirjoitti:
Grönlanti liitettiin Norjaan ja valtioliitoksen jälkeen siirtyi Tanskalle. Kauan sitten. Aikana kun eurooppalaiset kulkivat ympäri maailmaa ja iskivat oman lipun pystyyn muiden kaukomaille, välittämättä siitä että ne kuuluvat siellä asuville.
Grönlannin asukkaat ovat norjalaisia ja siellä on joitakin inuiitteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Yhdysvalloilla vielä vähemmän. Jos kaappaavat sen niin samaa kolonialismia se on, mennään ryöstämään toisten luonnonvarat ja alistetaan oman hallinnon alle.
Noh, onneksi venäjä ei onnistunut yrittäessään samaa Ukrainassa.
Trump-seteli. Ainahan se jokapaikkaan nimeään työntää.
Vierailija kirjoitti:
Kukahan ottaisi meiltä Affenanmaan? Ainakin minä luovuttaisin sen mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan ottaisi meiltä Affenanmaan? Ainakin minä luovuttaisin sen mielelläni.
Minä voisin luovuttaa saamelaiset, mu stala iset, afrikkalaiset ja muslimit kaupan päälle. Ihan ilmaista työvoimaa vielä saarenkin lisäksi, eikö olisi hyvä diili?
Mark Fuckerberg on tehnyt sopimuksia Trumpin hallinnon kanssa, eli jatkossa esimerkiksi Facebook, Instagram tai Whatsapp kertovat eteenpäin ihan mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jo pitkään luullut että kenelläkään Euroopan maalla ei ole enää siirto maita. .
Siinä mielessä minulle oli yllätys että Grönlanti kuuluu tanskalle
Sinä teit maantieteen tunnilla mitä?
Vierailija kirjoitti:
Mark Fuckerberg on tehnyt sopimuksia Trumpin hallinnon kanssa, eli jatkossa esimerkiksi Facebook, Instagram tai Whatsapp kertovat eteenpäin ihan mitä vain.
Juuri näin...mikään viesti ei ole salattu jos trimppi tai sen hallinto haluaa tietää jotain henkilöstä tai viestittelyistä
Paras olisi kun perustettaisiin se Pohjois-Euroopan Unioni PEU ja Grönlanti voisi liittyä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Sanooko Uusi-Kaledonia mitään?
Eihän siinä mitään järkeä ole että Eskimojen maa kaukana Tanskasta on muka Tanskan omaisuutta. Väittävät medialle että grönlantilaiset saavat muka itse päättää. Mutta ovat kieltäneet grönlantilaisia keskustelemasta Yhdysvaltojen kanssa, koska se on "laitonta". Tanska olikin tarinan pahis.
Vierailija kirjoitti:
Siellähän on järjestetty voiton päivän paraatejakin. Arvannet varmaan ketkä...
Grönlantilaisten on pakko opiskella tanskaa koulussa. Eivät tykkää siitä, kukapa tykkäisi. Kaukana olevan maan kääpiökieli. Järkevämpää olisi opiskella isoja kieliä joita tarvitsee työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellähän on järjestetty voiton päivän paraatejakin. Arvannet varmaan ketkä...
Jos Grönlanti siirtyy amerikalle niin. Tämä tullaan. Vaeltamaan pikavauhtia ja sitten seuraavaksi kiistellään Islannin. Asemasta
Vierailija kirjoitti:
Grönlanti liitettiin Norjaan ja valtioliitoksen jälkeen siirtyi Tanskalle. Kauan sitten. Aikana kun eurooppalaiset kulkivat ympäri maailmaa ja iskivat oman lipun pystyyn muiden kaukomaille, välittämättä siitä että ne kuuluvat siellä asuville.
Grönlanti jäi Tanskalle, kun Norja erosi Tanskasta 1814. Yhdysvallat tunnusti alueen Tanskan omaisuudeksi vuonna 1916. Kansainvälinen oikeus tunnusti vuonna 1933 Grönlannin osaksi Tanskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grönlanti jäi Tanskalle, kun Norja erosi Tanskasta 1814. Yhdysvallat tunnusti alueen Tanskan omaisuudeksi vuonna 1916. Kansainvälinen oikeus tunnusti vuonna 1933 Grönlannin osaksi Tanskaa.
Vuonna 1916 ja 1933 oli koko maailma täynnä siirtomaita.
Mä olen jo pitkään luullut että kenelläkään Euroopan maalla ei ole enää siirto maita. .
Siinä mielessä minulle oli yllätys että Grönlanti kuuluu tanskalle