Tutkijat yllättyivät: Lapsettomuus nopeuttaa vanhenemista
Suomalaisiin kaksosiin perustuva tutkimus osoittaa, että lisääntymishistorialla on väestötasolla havaittava yhteys naisten elinikään ja biologiseen vanhenemiseen. Helsingin yliopisto kertoo tiedotteessa, että kaksostutkimuksen osallistujat kutsuttiin vastaamaan kyselyyn vuonna 1975 ja heidän elämänkulkuaan on seurattu säännöllisesti tähän päivään saakka.
Lähes 15 000 osallistujaa kattavan seurannan perusteella pisimpään vaikuttavat elävän ne naiset, joilla on 2-3 lasta. Myös raskauksien ajoituksella on merkitystä, sillä tutkimuksen perusteella lapsensa noin 2438-vuotiaana saaneet naiset vanhenivat hitaimmin.
Erityisesti keskimääräistä suuremman lasten määrän (yli neljä) havaittiin olevan yhteydessä lyhyempään elinikään ja kiihtyneeseen biologiseen vanhenemiseen. Tutkijoiden mukaan tämä havainto sopii hyvin yhteen 1900-luvulla kehitetyn evoluutiobiologisen elinkiertoteorian kanssa.
Hiukan yllättäen tutkimuksessa havaittiin kuitenkin myös lapsettomien naisten vanhenemisen olevan nopeampaa kuin muutaman lapsen saaneiden. Tätä tulosta voi mahdollisesti selittää muut elintavat tai terveydelliset tekijät, joiden vaikutusta ei pystytty täysin kontrolloimaan.
https://www.verkkouutiset.fi/a/tutkijat-yllattyivat-lapsettomuus-nopeut…
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Velalla ei ole stressiä ja univajetta mikä vanhemmilla on. Stressi altistaa taudeille ja on muutenkin haitaksi."
Ja siitä huolimatta lapset saaneet elävät pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velalla ei ole stressiä ja univajetta mikä vanhemmilla on. Stressi altistaa taudeille ja on muutenkin haitaksi."
Ja siitä huolimatta lapset saaneet elävät pidempään.
Rakkaus ja onni, sehän on selvä.
Mutta tilastot eivät kuvaa yksilön elämää.
Vierailija kirjoitti:
Aika kurppaantuneita kyllä näyttää kaikki perheelliset olevan kun taas itse edelleen nuorekas sinkku, joten täyttä pötyä tämäkin "tutkimus"."
😂Jaa sinä arvoit oman "nuorekkuuden" ja sillä perusteella kumoat tutkimuksen, jossa on ollut mukana tuhansia ihmisiä🤦 Jos mitään ymmärtäisit, tietäisit, et nuorekkuus ei ole tämän jutun juoni, vaan kehoikä ja elinikä.
Olisi mielenkiintoista tietää, onko tuossa huomioitu, onko ihminen vapaaehtoisesti lapseton vai tahattomasti, ja kokeeko ihminen itsensä yksinäiseksi ilman perhettä vai ei. Koska jos jää vaille lapsia vaikka olisi niitä halunnut, tai kokee itsensä todella yksinäiseksi elämässään, niin voisin ajatella tämän tuoman stressin ja pettymyksen vanhentavan.
Mutta jos näin olisikin, niin ei se minulle riittäisi motivaatioksi hankkia lapsia, koska koen jokaisen lapsen olevan ansainnut kasvaa haluttuna, ja minä vain en halua. Lapsen tehtävä ei ole olla minun nuorennuspillerini. ....Toki en pidä tätä hirveän akuuttina ongelmana vielä muutenkaan, kun kirjaimellisesti eilen kysyttiin paperit kun ostin ruuanlaittoa varten punaviinin. Täytän kohta 37, ja olen vapaaehtoisesti lapseton."
Ei tuossa tutkimuksessa ole kyse kenenkään mistään kokemisesta, fiiliksistä, nuorekkuudesta ym.
Vierailija kirjoitti:
No joo, varmaan monella muullakin lapsettomalla sinkulla kuin mulla on jatkuneet opiskeluvuosien elämäntavat vuosikymmeniä, esim. tulee käytyä juhlimassa aika paljon, eikä terveellistä ruokaa viitsi laittaa pelkästään yhdelle, joten kyllähän ne elämäntavat ikäännyttää verrattuna säännölliseen lapsiperhe-elämään.
No, todellakin jaksan kokata terveellistä ruokaa yhdelle. Lapsille pitäis varmaan kokata sellaista, että suostuvat syömään. Enkä oo yli 30 v. jaksanut käydä missään juhlimassa, vaikka lapsia ei ookaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä oli uutinen, muistaakseni MTV:llä, siinä kerrottiin, parisuhteessa elävillä dementia, alzheimer, on huimat 50% yleisempää, kuin yksin asuvilla. Kun toinen on vierellä jatkuvasti, se aiheuttaa stressiä, etenkin unen määrä vähenee, kun se oma täydellinen rauha häiriintyy toistuvasti.
Pariskunnan ollessa kyseessä toinen kuskaa sen dementoituneen lääkäriin. Yksin asuva on dementoituneena siellä kämpässään ilman diagnoosia."
Kyse oli yhdysvaltalaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan saattaa lisätä riskiä. Ei ny kumoa vielä niitä aiempia, joissa selkeät tulokset toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kiittelen Luojaani ettei lapsia ole. Tänäänkin taas uutisista osui ssilmiini, että aikamiespoika potki +70v äitinsä kuoliaaksi, 19v kuristi isäpuolensa isoäitinsä silmien edessä ja onhan näitä uutisia riittänyt. Viime vuonna joku aikamiespoika tappoi ottoisänsä (se professori) ja melkein tappoi otto-äitinsä. Ja näitähän uutisissa riittää.
Eli mitä sitten, jos siitä lapsesta ei tulekaan mitään ihanne-aikuista vaan on joku sekopää tai huumehullu, kyllä silloin todennäköisesti toivoo että kumpa ei olisi koskaan syntynytkään. Ja veikkaan että kaikki eivät ole mitään kaltoin kohdeltuja lapsena, päinvastoin, mutta hullu mikä hullu. Ihan karsea kohtalo noilla vanhemmilla, ihmettelen että ylipäätään joku vielä uskaltaa tehdä lapsia."
Niin, valtaosa murhista ja pahoinpitelyistä on lasten tekemiä vanhemmilleen...eiku...
Vierailija kirjoitti:
Entä jos saa nonbinäärin niin mites sitten? Vanhentaako vai nuorentaako?
Tutkimus on tehty biologisen sukupuolen mukaan, ei koetun sukupuolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, varmaan monella muullakin lapsettomalla sinkulla kuin mulla on jatkuneet opiskeluvuosien elämäntavat vuosikymmeniä, esim. tulee käytyä juhlimassa aika paljon, eikä terveellistä ruokaa viitsi laittaa pelkästään yhdelle, joten kyllähän ne elämäntavat ikäännyttää verrattuna säännölliseen lapsiperhe-elämään.
No, todellakin jaksan kokata terveellistä ruokaa yhdelle. Lapsille pitäis varmaan kokata sellaista, että suostuvat syömään. Enkä oo yli 30 v. jaksanut käydä missään juhlimassa, vaikka lapsia ei ookaan. "
Jaa, kyllä minä jaksoin juhlia, vaikka lapsia sainkin. Nykyään juhliminen on vähän muuttanut muotoaan, mutta juhlimme edelleen usein, koko perheen voimin.
Noissa tämän tyyppisissä tutkimuksissa on kaksi asiaa: on havainto, jota ei käy kiistäminen muuten kuin tutkimusasetelmaa arvioimalla. Ja sitten on kirjoittajien spekulaatioita selittävistä tekijöistä.
Täällä nyt osa kyseenalaistaa havainnon anekdoottien tai omien spekulaatioiden perusteella. Se on höpöä. Osa taas pohtii niitä mahdollisia selittäviä tekijöitä. Se on sinänsä ihan tieteellisen prosessin mukaista pohdintaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää, onko tuossa huomioitu, onko ihminen vapaaehtoisesti lapseton vai tahattomasti, ja kokeeko ihminen itsensä yksinäiseksi ilman perhettä vai ei. Koska jos jää vaille lapsia vaikka olisi niitä halunnut, tai kokee itsensä todella yksinäiseksi elämässään, niin voisin ajatella tämän tuoman stressin ja pettymyksen vanhentavan.
Mutta jos näin olisikin, niin ei se minulle riittäisi motivaatioksi hankkia lapsia, koska koen jokaisen lapsen olevan ansainnut kasvaa haluttuna, ja minä vain en halua. Lapsen tehtävä ei ole olla minun nuorennuspillerini. ....Toki en pidä tätä hirveän akuuttina ongelmana vielä muutenkaan, kun kirjaimellisesti eilen kysyttiin paperit kun ostin ruuanlaittoa varten punaviinin. Täytän kohta 37, ja olen vapaaehtoisesti lapseton."
Ei tuossa tutkimuksessa ole kyse kenenkään mistään kokemisesta, fiiliksistä, nuorekkuudesta ym.
Stressi on haitallista terveydelle, niin se kyllä vanhentaa ihan fyysisesti.
"Tätä tulosta voi mahdollisesti selittää muut elintavat tai terveydelliset tekijät, joiden vaikutusta ei pystytty täysin kontrolloimaan."
Jaa, mielestäni tuossa ei ole mitään yllättävää. Tutkimusaineisto on aikakaudelta milloin oli järkyttävän kova sosiaalinen paine lisääntyä, joten on luonnollista olettaa, että lapsettomat ovat olleet joko kyvyttömiä niitä hankkimaan tai syystä tai toisesta syrjääntyneitä normaalista elämästä. Vapaaehtoinen lapsettomuus on niin nuori trendi, että vanhimmat ovat vasta keski-iän kynnyksellä.
Tasapainoiset ja terveet tekevät lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomuus vanhentaa vähentämällä sosiaalisia suhteita. Huomaa kun katson omia sukulaisiani: Vanhoista ne, joilla on lapsia, pitävät yhteyttä lapsiinsa ja viettävät aikaa lastenlasten kanssa. Lapsettomat enemmän kököttelee yksikseen.
Omassa tuttavapiirissäni on pänvastoin: Lapsettomilla on suuri ystäväpiiri ja vieraita käy päivittäin. Ne, joilla on lapsia, kököttävät yksin kotona ja valittavat yksinäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Tasapainoiset ja terveet tekevät lapsia?
Tuo on vähän kuin kysyisi kuolevatko rokkarit todennäköisemmin päihteiden liikakäyttöön kuin papit.
Vierailija kirjoitti:
Yhden lapsen äitien joukossa on myös heitä, joilla jokin terveydellinen syy on estänyt toisen lapsen saamisen. Se voi vaikuttaa tilastoon sen verran, ettei yhden lapsen saamisesta näy hyötyä laajassa otoksessa.
Erään toisen tutkimuksen mukaan yhden lapsen äidit elivät pisimpään.
Vierailija kirjoitti:
No jos elämä on tuollaista jatkuvaa viihteilyä, niin kyllähän se vie ulkonäköä on lapseton yksineläjä tai perheellinen.
Itse olen nelikymppinen ja valinnut yksinelämisen. Tiedän monta kaltaistani keski-ikäistä naista. Meidän elämä on säännöllistä perusarkea. Ei se säännöllisyys ole siitä kiinni onko lapsia. Voin jopa sanoa, että jaksamme töissä paremmin, koska on mahdollisuus nukkua kunnollisia yöunia, vapaa-aikana pystyy palautumaan ilman häiriötekijöitä jne. Eikä me missään viihteellä käydä, koska se ei kiinnosta tippaakaan. Viikonloput menee levätessä ja mukavia asioita puuhastellessa ilman alkoholia.
Eikä tänä päivänä perheelliset välttämättä kokkaile. Useammin mulla on töissä lounaseväänä itsetehtyä ruokaa kuin perheellisillä.
Olen kyllä lukenut sellaisia tutkimuksia, että lapsen saaminen vanhentaa naista solutasolla 10 vuotta.