Tutkijat yllättyivät: Lapsettomuus nopeuttaa vanhenemista
Suomalaisiin kaksosiin perustuva tutkimus osoittaa, että lisääntymishistorialla on väestötasolla havaittava yhteys naisten elinikään ja biologiseen vanhenemiseen. Helsingin yliopisto kertoo tiedotteessa, että kaksostutkimuksen osallistujat kutsuttiin vastaamaan kyselyyn vuonna 1975 ja heidän elämänkulkuaan on seurattu säännöllisesti tähän päivään saakka.
Lähes 15 000 osallistujaa kattavan seurannan perusteella pisimpään vaikuttavat elävän ne naiset, joilla on 2-3 lasta. Myös raskauksien ajoituksella on merkitystä, sillä tutkimuksen perusteella lapsensa noin 2438-vuotiaana saaneet naiset vanhenivat hitaimmin.
Erityisesti keskimääräistä suuremman lasten määrän (yli neljä) havaittiin olevan yhteydessä lyhyempään elinikään ja kiihtyneeseen biologiseen vanhenemiseen. Tutkijoiden mukaan tämä havainto sopii hyvin yhteen 1900-luvulla kehitetyn evoluutiobiologisen elinkiertoteorian kanssa.
Hiukan yllättäen tutkimuksessa havaittiin kuitenkin myös lapsettomien naisten vanhenemisen olevan nopeampaa kuin muutaman lapsen saaneiden. Tätä tulosta voi mahdollisesti selittää muut elintavat tai terveydelliset tekijät, joiden vaikutusta ei pystytty täysin kontrolloimaan.
https://www.verkkouutiset.fi/a/tutkijat-yllattyivat-lapsettomuus-nopeut…
Kommentit (322)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt lukenut juttua/ketjua tarkemmin, mutta olen lukenut joitain tutkimuksia, missä odotus-imetys vähentää ainakin rintasyövän ja gynegologisten syöpien riskiä. Lasten ja nuorten kanssa myös pysyy mieli virkeänä, tulee liikuttua ja huolehdittua itsestä lasten takia, että säilyisi terveenä vähintään kunnes lapset ovat aikuisia."
Näitä samoja olen myös lukenut ja sillä viittasin tuohon raskauden ym. antavaan suojaan joitain sairauksia vastaan. En vaan jaksanut kaivaa mitään linkkejä. Sori siitä.
Nämä on kaikki täysin yksilöllisiä ja perinnöllisiä asioita. Pikkusiskoni sai lapsen 18 -vuotiaana ja rintasyövän 19 -vuotiaana. Selvisi onneksi siitä, mutta tiedän myös pienten lasten äitejä, jotka ovat menehtyneet rintasyöpään kun lapsi on ollut vielä rintaruokinnassa.
Jaa, minun työkaverini on aina olleet yllättyneitä kun olen vanhempi kuin miltä näytän t. lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt lukenut juttua/ketjua tarkemmin, mutta olen lukenut joitain tutkimuksia, missä odotus-imetys vähentää ainakin rintasyövän ja gynegologisten syöpien riskiä. Lasten ja nuorten kanssa myös pysyy mieli virkeänä, tulee liikuttua ja huolehdittua itsestä lasten takia, että säilyisi terveenä vähintään kunnes lapset ovat aikuisia.
Toisaalta myös ehkäisyvalmisteet lisäävät näiden syöpien riskejä ja lapseton sinkku ei tarvitse ehkäisyä.
Moni osaa myös liikkua ja harrastaa ilman pakkoakin. Oikeastaan lapset syövät aika paljon aikaa harrastuksilta, jos oikeasti haluaa liikkua. Lapsi on niin paljon pienempi, ettei sen kanssa oikein lenkille voi lähteä. Tai kauhean kovaa ei voi mennä. Koiran tai hevosen kanssa saa huomattavasti enemmän liikuntaa. Ja mielikin kirkastuu."
Mistä lähtien lapseton sinkku EI tarvitse ehkäisyä?
Jännä sinänsä, et jos ehkäisyvalmisteet lisäävät syöpien riskiä, silti lapselliset elävät pidempään...
Vierailija kirjoitti:
Eipä nuo nykyiset nuoretkaan äidit kovin terveiltä vaikuta. Henkisesti kypsymättömiä, lihavia lössyköitä. Ratkaiskaa yhtälö."
Tunnet heidät kaikki? Ilmeisesti noilla spekseillä sit eletään pidempään. Kun se on kuitenkin tutkimuksen tulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt lukenut juttua/ketjua tarkemmin, mutta olen lukenut joitain tutkimuksia, missä odotus-imetys vähentää ainakin rintasyövän ja gynegologisten syöpien riskiä. Lasten ja nuorten kanssa myös pysyy mieli virkeänä, tulee liikuttua ja huolehdittua itsestä lasten takia, että säilyisi terveenä vähintään kunnes lapset ovat aikuisia."
Näitä samoja olen myös lukenut ja sillä viittasin tuohon raskauden ym. antavaan suojaan joitain sairauksia vastaan. En vaan jaksanut kaivaa mitään linkkejä. Sori siitä.
Nämä on kaikki täysin yksilöllisiä ja perinnöllisiä asioita. Pikkusiskoni sai lapsen 18 -vuotiaana ja rintasyövän 19 -vuotiaana. Selvisi onneksi siitä, mutta tiedän myös pienten lasten äitejä, jotka ovat menehtyneet rintasyöpään kun lapsi on ollut vi..."
Ja silti väestön tasolla lapselliset elävät pidempään. Tätä tosiasiaa ei mikään yksittäinen tapaus muuta toiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on kaikki täysin yksilöllisiä ja perinnöllisiä asioita. Pikkusiskoni sai lapsen 18 -vuotiaana ja rintasyövän 19 -vuotiaana. Selvisi onneksi siitä, mutta tiedän myös pienten lasten äitejä, jotka ovat menehtyneet rintasyöpään kun lapsi on ollut vi
Työsi kautta tunnet useita, vai miten se muuten on mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minun työkaverini on aina olleet yllättyneitä kun olen vanhempi kuin miltä näytän t. lapseton."
Hienoa, että olet nuorekas. Mutta tuossa on kyse eliniästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäs näette! Lasten saaminen lisää terveyttä ja elinikää.
Kunhan ei hanki liian monta, eikä poikia.
Poikien äidit pysyy kuulemma kauniimpina kuin tyttöjen äidit. Siitäkin on joku tutkimus.
Varminta hankkia kumpaakin sukupuolta jos vaan onnistaa.
Luulen, että se johtuu vain siitä, ettei tytär ole vieressä malliesimerkkinä ja muistutuksena siitä, miten kauniilta näyttikään nuorena. Siksi siis tyttären äiti näyttää vähemmän kauniilta, kun vuodet vierii.
Väestötasolla saatu tulos ei kerro yksittäisistä henkilöistä,muistetaan tämä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu myös minkä ikäisenä tekee. Ystäväni sai lapsen 40 -vuotiaana ja rupsahti 5 vuodessa ihan mummoksi. Oli niin rankkaa eikä jaksanut touhuta lastenkaan kanssa. Olivat enemmänkin vaivaksi hänelle. Etenkin kun ero tuli alta 2 vuotta lapsen syntymästä.
Tuo ei johdu iästä. Tutkitusti alle 25-vuotiaat äidit kokevat lapset kaikkein rankimmiksi. Ystäväsi iässä tulee vaihdevuodet, ja silloin rupsahtaa nopeasti.
Äidit ovat kauniimpia kuin lapsettomat. Sen vaan huomaa. Varsinkin vanhemnalka iällä.
Evoluutio antaa siis palkintoja suvunjatkamisesta. Käy järkeen. Voin vain ihmetellä että KUKA on mahdollisesti ollut niin viisas että on rakentanut DNA:n sisään tämänlaisia ihmeellisiä juttuja avittamaan elämän siirtymistä ajassa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin munasarjasyöpä on yleisempää lapsettomilla
Ei ole. Tuo väite on kumottu jo ajat sitten. Raskaus ja synnytys moninkertaistavat riskin sydänsairauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paras tilanne, kaksi lasta n. 30-vuotiaana ja vieläpä tyttöjä kumpikin (tytöt pidentää äidin ikää, pojat lyhentää).
Pojat ovat toksisisia. Perhe missä on poikia ei ole enää turvallinen tila naisille tai tytöille.
idiootit poikavihaajat ovat toksisia.
Jokainen realistinen ja täysijärkinen ihminen vihaa poikia.
Jotain hyvää tällekin päivälle. Onneksi en tehnyt lapsia, niin jospa ei tarvitse katsoa Trumpin älynväläyksiä pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paras tilanne, kaksi lasta n. 30-vuotiaana ja vieläpä tyttöjä kumpikin (tytöt pidentää äidin ikää, pojat lyhentää).
Pojat ovat toksisisia. Perhe missä on poikia ei ole enää turvallinen tila naisille tai tytöille.
idiootit poikavihaajat ovat toksisia.
Jokainen realistinen ja täysijärkinen ihminen vihaa poikia.
Jep! m a m u poikia
Monet lapsettomat keskittyvät tämän ainutlaatuisen elämänsä kokemiseen, mikä on pitemmän päälle kuluttavampaa kuin koko olemassaolon pyöriminen lasten ympärillä jolloin elämä kulkee vaivihkaa ohi.
Tuntuu että lapsettomat naiset natisee eniten elämästä. Tyhjää nyt kun joskus oli niin tärkeää se oma elämä. Omia valintoja kuitenkin, ei nuoruus jatku loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo tyttöihin liittyvä väitteesi perustuu? Luulisi ennemmin, että tytöt lyhentää äidin ikää ja pojat pidentää.
Riippuu myös minkä ikäisenä tekee. Ystäväni sai lapsen 40 -vuotiaana ja rupsahti 5 vuodessa ihan mummoksi. Oli niin rankkaa eikä jaksanut touhuta lastenkaan kanssa. Olivat enemmänkin vaivaksi hänelle. Etenkin kun ero tuli alta 2 vuotta lapsen syntymästä.